Cíl práce
Při tvorbě tohoto projektu se budu snažit prokázat vědomosti a dovednosti získané v rámci absolvované specializace a workshopu. V rámci workshopů jsem jako student dvouoborového studia absolvoval pouze workshop DTP, zvolil jsem tedy tvorbu layoutu periodika.
Při výběru zpracovávaného tématu pro mě bylo rozhodující absolvování kurzu ekonomické specializace. Ačkoliv je mým druhým oborem ekonomika, měl jsem zájem spíše o kulturní specializaci a v návaznosti na ni o tvorbu časopisu zabývajícího se kulturní tematikou. Protože však byla tato specializace již plně obsazena, rozhodl jsem se právě díky svému druhému oboru pro specializaci ekonomickou.
Ve spojení DTP a ekonomické specializace mě nenapadala jiná možnost než návrh layoutu ekonomického periodika. Při požadavku třicetihodinové práce na projektu mi však tvorba celého ekonomicky specializovaného periodika přišla příliš rozsáhlá.
Inspiroval jsem se tedy jinými ekonomicky zaměřenými projekty studentů z vyšších ročníků, které jsou k dispozici na:
http://portal.upmedia.cz
Jelikož oba zmíněné projekty byly sestaveny ze dvou dvojstran, uvědomil jsem si, že tvořit kompletní layout periodika je zbytečné. Přemýšlel jsem tedy, jak bych práci dále zúžil. Nakonec jsem se rozhodl následovně: Ve svém projektu nebudu vytvářet kompletní layout ekonomického periodika, místo něj vytvořím pouze ekonomickou rubriku všeobecného deníku. Jelikož jsem si ale vědom toho, že pro každé periodikum je stěžejní grafická podoba jeho titulní strany, kromě ekonomické rubriky vytvořím i dvojstránku s titulní a poslední stranou.
Zdůvodnění volby tématu
Když jsem si takto sestavil cíl projektu, začal jsem přemýšlet nad tím, jaké téma bych v ekonomické rubrice zpracoval. Mám-li v projektu prokázat získané znalosti z oblasti ekonomiky (nejen kurz ekonomické specializace, ale hlavně tříleté studium ekonomiky na druhém oboru), považuji za vhodné, aby texty v projektu byly mé vlastní. Výjimku jsem učinil pouze u textů na titulní straně, které jsem převzal z internetového zpravodajství.
Protože závěrečným úkolem již zmíněného kurzu ekonomické specializace bylo vytvořit soubor textů na jedno ekonomické téma o přibližném rozsahu 20 tisíc znaků, rozhodl jsem se, že takto vytvořené texty použiji ve svém projektu. Tento úkol mi byl zadán na přelomu listopadu a prosince 2011. V této době bylo aktuálním tématem blížící se zvýšení snížené sazby DPH a s ním související zdražování zboží a služeb v této sazbě.
Toto téma jsem si nevybral pouze pro svoji aktuálnost, ale také proto, že se přímo dotýká každého z nás. O tuto problematiku jsem se zajímal od chvíle, kdy bylo plánované zvýšení sazby oznámeno. Její prosazení nebylo vůbec snadné a dlouhou dobu se nevědělo, zda k němu vůbec dojde. Ve vytvořených komunikátech jsem chtěl také poukázat na to, že zvyšováním snížené sazby DPH se Česká republika ubírá zcela opačným směrem než zbytek Evropské unie.
Celé téma jsem rozdělil do několika dílčích zpravodajských textů podle oblastí, v nichž se zvýšení DPH projeví. Vznikly tak samostatné články pro potraviny, dopravu, tiskoviny, léky a zdravotní péči, kulturu, vodné a stočné, dodávky tepla, stavebnictví a ubytování. Tyto články jsem vytvářel sám, ovšem za použití jiných textů (především ze zpravodajských portálů, ale i z internetových stránek asociací a sdružení, které zvýšení DPH ovlivní), z nichž jsem čerpal nezbytné informace a citoval osoby, které k tématu mají co říct.
Takto vytvořené texty jsem doplnil o srovnání sazeb DPH mezi Českou republikou a ostatními zeměmi Evropské unie. Za vhodné mi přišlo také vytvoření rozhovoru s některým z předních českých ekonomů. Protože však nemám potřebné kontakty, vytvořil jsem rozhovor fiktivní. Rozhodoval jsem se, zda pro rozhovor vytvořit zcela fiktivní osobu, nebo použít osobu skutečně žijící. Abych však text mohl doplnit o fotografii, rozhodl jsem se pro druhou variantu. K tomuto účelu jsem si vybral uznávaného českého ekonoma Vladimíra Pikoru. Jsem si vědom toho, že v případě tvorby skutečného deníku by toto bylo zcela nepřípustné. Protože však jde pouze o studijní projekt, který nebude volně distribuovaný, zvolil jsem tuto variantu.
Jelikož jsem chtěl, aby se v textech objevily i názory čtenářů, vytvořil jsem rubriku „Z názorů našich čtenářů na internetu“. V tomto případě jsem se inspiroval Deníkem, který na svých webových stránkách poskytuje čtenářům prostor pro vyjádření. Tyto názory pak zveřejní v následujícím vydání. Oproti klasickým anketám je výhodou tohoto řešení fakt, že se k tématu vyjadřují lidé, kteří se skutečně vyjádřit chtějí. Jelikož ale v tomto případě žádné internetové stránky deníku ve skutečnosti neexistují, uvedl jsem opět smyšlené názory pěti zcela fiktivních osob.
Abych celé téma trochu odlehčil, doplnil jsem jej vlastní publicistikou ve formě poznámky, v níž se nad situací zamýšlím a prezentuji svůj vztah k danému tématu.
Zdroje/stav problematiky
Na trhu existuje spousta seriózních periodik, která nabízejí informace z oblasti ekonomiky. V první řadě jde o všeobecná periodika, která poskytují informace z oblasti ekonomiky ve svých rubrikách nebo pravidelných přílohách. Tato bývají pro svoji názornost určena především běžným čtenářům, kteří nemají rozsáhlé ekonomické znalosti. Zabývají se ekonomickými tématy ze života, svým čtenářům přináší různé rady ve snadno srozumitelné formě.
Druhou skupinou jsou specializovaná ekonomická periodika. Ta jsou určena lidem, kteří mají ekonomické znalosti, popřípadě se ekonomikou zabývají i ve svém profesním životě. Příkladem jsou týdeník Euro vydávaný společností Euronews, úzce specializovaná periodika společnosti Economia a.s., Mladá fronta E15, nebo společensko-ekonomický týdeník Profit.
Největším vydavatelem ekonomických a odborných periodik je Economia a.s. Kromě obecnějších titulů z oblasti ekonomiky a politiky vydává úzce specializované tiskoviny z oblastí managementu, marketingu, obchodu, financí, techniky, veřejné správy a životního prostředí.
Jelikož jde v tomto projektu o tvorbu všeobecného periodika s ekonomickou rubrikou, úzce specializovanými ekonomickými periodiky se nebudeme zabývat. Zmíníme si pouze ty tituly, které se zabývají ekonomikou obecněji.
Od již zmiňovaného vydavatelství Economia a.s. do této skupiny můžeme zařadit Hospodářské noviny a týdeník Respekt. Hospodářské noviny vycházejí denně v podobě dvou sešitů. První z nich obsahuje všeobecné domácí i zahraniční zpravodajství, komentáře, sport a kulturu. Druhý sešit jménem Podniky a trhy přináší zpravodajství z české a světové ekonomiky a dále ekonomické rubriky Finance a Business class.
Dalším periodikem vydávaným společností Economia a.s. je týdeník Respekt. Ve své časopisecké formě čtenářům nabízí informace z oblastí politiky a ekonomiky, ale také historie, společenských témat, trendů, vědy a výzkumu a kultury.
Další velkou mediální společností, která na trhu působí, je Mafra. Kromě vydávání tiskovin vlastní několik zpravodajských portálů (iDnes.cz, lidovky.cz, jobDnes.cz aj.), vysílá také na dvou televizních kanálech (Óčko, iDnes.tv) a dvou rozhlasových stanicích. Mezi její nejznámější deníky patří Mladá fronta dnes a Lidové noviny.
Mladá fronta dnes je u nás nejčtenější seriózní deník s více jak 800 tisíci čtenáři. Čtenářům poskytuje nejen zpravodajství, a to jak z domova tak i ze světa, ale i čtení pro chvíle odpočinku. Každé vydání se skládá ze čtyř sešitů. První obsahuje zpravodajství z domova i ze světa doplněné o komentáře, druhý se zaměřuje na zpravodajství z daného regionu, ve třetím najdeme ekonomické zpravodajství a pravidelné denní přílohy a ve čtvrtém zpravodajství z oblasti sportu a kultury včetně TV programu.
Každý den navíc Mladou frontu dnes doplňují specializované přílohy či magazíny. Ekonomice se věnují především pondělní příloha Byznys speciál a úterní příloha Peníze. Zatímco první z jmenovaných je zaměřena spíše na ekonomy a lidi, kteří se touto tematikou podrobněji zaobírají, úterní příloha slouží více laikům, kterým poskytuje informace a rady z oblasti financí.
Druhým deníkem společnosti Mafra jsou Lidové noviny. Její zpravodajská část se skládá z rubrik Domov, Svět, Kultura, Názory, Publicistika, Peníze & byznys, Sport. V příloze Peníze a byznys čtenářům denně poskytují ekonomické zpravodajství z domova i ze světa.
Dalším všeobecným titulem je deník Právo vydávaný společností Borgis a.s. Kromě informací z domova i zahraničí z oblastí ekonomiky, zdravotnictví, školství a sportu přináší také regionální informace. Každé vydání doplňuje jedna příloha, ekonomice se nejvíce věnuje sobotní příloha Rodinné finance.
Mluvíme-li o všeobecných periodikách, nemohu se nezmínit o Deníku. Ačkoliv většinu zpráv v něm tvoří události z daného regionu, i zde se s ekonomikou setkáme, a to v rubrice Ekonomika popř. v příloze Moje peníze. Deník zmiňuji zejména proto, že jej pravidelně odebírám, a při tvorbě layoutu jsem se jím do značné míry inspiroval. Hlavním důvodem k tomu je fakt, že jsem v redakci Deníku vykonával týdenní praxi. Během této doby jsem nejen vytvářel vlastní články, ale byla mi také v rychlosti představena tvorba layoutu v grafickém programu, vysvětleny některé její zákonitosti a techniky užívané k tomu, aby layout vypadal co nejpřitažlivěji a zároveň byl i dostatečně přehledný.
Na závěr této části je vhodné dodat, že ekonomické zpravodajství je bohatě zastoupeno i na internetu. Ze všeobecných zpravodajských portálů s ekonomickými rubrikami mohu jmenovat novinky.cz, lidovky.cz, idnes.cz, aktuálně.cz, ihned.cz a další. Zprávy pouze z oblasti ekonomiky nabízejí mesec.cz, finance.cz, penize.cz, E15.cz a další.
Ideový plán
Výsledné periodikum bude poskytovat informace široké skupině čtenářů. Náplní novin bude přinášet informace ze všech oblastí života, tedy zpravodajství domácí i zahraniční, ale také nejdůležitější zprávy z daného kraje. Své pevné místo v nich budou mít specializované rubriky pro oblast ekonomiky, politiky, kultury a sportu. Obsah budou tvořit také inzerce, servis, předpověď počasí atd.
Kromě žánrů zpravodajských se v nich budou objevovat i texty publicistické v užším slova smyslu (sloupky, fejetony, glosy, poznámky, komentáře, rozhovory a další) vztahující se k aktuálně probíraným tématům, tudíž zpravodajství od publicistiky nebude striktně odděleno, ale obě složky se spolu budou na jednotlivých stranách prolínat.
Vedle papírové podoby bude existovat také zpravodajský portál, na němž bude obsah novin čtenářům dostupný ve formě PDF. Přístup do tohoto portálu budou mít předplatitelé zdarma, ostatní zájemce budou platit drobné poplatky. V praxi by bylo samozřejmě nutné tento model sledovat a pružně reagovat na ohlasy ze strany čtenářů.
Noviny budou vycházet denně, aby svým čtenářům mohly poskytovat ty nejaktuálnější informace. Jednotlivá vydání by časem bylo možné doplnit o pravidelné přílohy, například inzertní magazín, rozšířený TV program, oddechové čtení na víkend atd.
Noviny budou mít berlínský formát (při rozevření dvě strany odpovídající zhruba formátu A3). Text na stranách bude zalomen do šesti sloupců, což je pro tento formát novin typické. Pokud jde o barevnost, budou noviny obsahovat barevné fotografie (z ekonomického hlediska by byla výroba novin dražší, ovšem mají-li noviny konkurovat ostatním deníkům, bude vhodné využít barev, a to nejen pro lepší upoutání pozornosti, ale také jako známku prestiže). Velká fotografie bude typická pro titulní stranu. Titulní strana by měla především informovat o obsahu vydání a zaujmout potenciálního čtenáře svým vzhledem.
Pro deník jsem vymyslel jméno Infoexpress. Jedná se o jméno jednoslovné a snadno zapamatovatelné. Při tvorbě jména jsem se chtěl vyhnout dvou a víceslovným názvům (Hospodářské noviny, Lidové noviny, Mladá fronta dnes). Názvem jsem chtěl také evokovat, jak rychle se čtenáři o informacích dozvědí (Express). Zároveň se jedná o slovní hříčku znázorněnou barevným zvýrazněním prostředního „ex“, čímž se název novin opticky rozdělí do tří částí - Info ex press, tedy něco jako informace z tisku. Poté co jsem jméno vymyslel, ověřil jsem si prostřednictvím internetu, jestli již noviny se stejným názvem neexistují. Pokud jde o tištěné noviny, žádnou shodu jsem nenašel. Existovalo sice několik portálů stejného jména, ty se však zabývaly jinou tematikou. Jediný portál jménem infoexpress, který byl původně založen jako podpora začínajícím žurnalistům, kteří zde mohli zveřejňovat své texty, již delší dobu slouží jako místo pro uveřejňování reklamních sdělení.
Takto si představuji podobu deníku jako celku. Takovýto projekt by však přesahoval možnosti jednotlivce, ale byl by prací pro celou skupinu lidí. Proto jsem se ve svém projektu soustředil pouze na vytvoření titulní strany periodika a jeho ekonomickou rubriku. Jelikož jsem ale pro účely tisku vytvářel celé dvojstránky, zůstaly mi dvě stránky volné (závěrečná strana deníku a strana následující po ekonomické rubrice). V případě tvorby celého deníku by je bylo možné využít jako servisní, inzertní či pro jinou rubriku. Protože jsem však chtěl, aby projekt působil uceleným dojmem, zaplnil jsem obě strany celostránkovou inzercí.
Postup práce
Jakmile jsem si ujasnil, co přesně chci ve svém projektu vytvořit, bylo načase zpracovat samotné téma zvyšování snížené sazby DPH. Potřebné zdroje informací k tématu jsem nalezl na internetu. Texty jsem začal vytvářet na začátku prosince a celé téma jsem měl kompletně zpracované do konce roku. Samozřejmě jsem po tuto dobu nepracoval na projektu denně, ale především o víkendech a zimních prázdninách.
Když byly texty vytvořeny, přistoupil jsem k jejich grafickému zpracování. O programu, v němž budu projekt vytvářet, jsem měl jasno již od začátku. Jediný grafický program, o němž mohu říct, že jej v základu ovládám, je Adobe InDesing CS5, který jsme používali již v kurzech Praktikum DTP a Workshop DTP.
Nevýhodou pro mě však byl fakt, že bezplatná verze programu je přístupná pouze 30 dní od prvního spuštění, poté se zablokuje a bez zadání placeného kódu je nepřístupná. Na tvorbu tohoto projektu je sice 30 dní více než dostačující, pokud bych ale chtěl provést nějaké změny po skončení této lhůty, nebylo by to již možné.
Zarovnání
Zarovnání textu jsem volil do bloku. Text tak působí úhledněji, než když je každý řádek jinak dlouhý. Pro oddělení jednotlivých odstavců a lepší orientaci v textu jsem použil odsazení prvního řádku odstavce o pět milimetrů.
Barvy
Jedním z důležitých poznávacích znamení každého periodika je barva. Kromě černé, která je samozřejmostí, jsem si ale nebyl jist tím, jakou barvu mám zvolit pro logo a grafické zvýraznění uvnitř textu.
Jako první mě napadla modrá. Je to barva decentní, uklidňující, výborně se hodí k bílému podkladu a černým písmenům. Problém je v tom, že pro svoji oblíbenost ji využívá mnoho jiných periodik, pro která je charakteristická, a výsledný projekt by s nimi mohl na trhu snadno splynout.
Červená barva naproti tomu jako barva krve může působit agresivně a v kombinaci s bílým pozadím a černým textem může způsobit horší čitelnost textu. Lidé také mají červenou barvu často spojenou s něčím negativním (již ve škole učitelé opravují chyby červeně, pro chybnou činnost stroje se užívá červených kontrolek, atd.).
Použití žluté barvy jsem neměl za vhodné, protože by v kombinaci s bílým pozadím nebyla dostatečně výrazná.
Rozhodl jsem se tedy nakonec pro tmavší odstín zelené barvy, kterou jsem použil v logu, pro vertikální a horizontální linie, pro popisky fotografií, ale také jako pozadí pro nadpisy textů. Protože však černý text na zeleném pozadí byl špatně čitelný, rozhodl jsem se na zeleném pozadí použít písmo bílé, v důsledku čehož je text dobře čitelný a zároveň vypadá zajímavě.
Písmo
Pro obyčejný text jsem zvolil písmo velikosti 10, pro jednotlivé nadpisy se velikost lišila. Různé velikosti nadpisů jsem využil na titulní straně, kde jsem k hlavní zprávě zvolil písmo velikosti 30, ke zprávám ostatním písmo velikosti 14. Pro nadpisy v ekonomické rubrice jsem zvolil jednotnou velikost 20. Font písma jsem vybral Minion Pro, a to jak pro text, tak pro nadpisy. Toto písmo se mi zdálo snadno čitelné a nijak extravagantní. Nechtěl jsem, aby výsledná podoba působila jako přehled nejrůznějších fontů a barev, ale naopak, aby byla patrná jednotná, zato přehledná úprava. Namísto užívání několika fontů jsem raději zvolil barevné odlišení, popř. užití kurzívy (pro nadpis poznámky, zkratku autora a odkaz na pokračování uvnitř novin).
Logo
Jako logo jsem použil nápis infoexpres v zeleném poli. V tomto případě jsem zvolil barvu písma černou, protože při této velikosti písma je text snadno čitelný i v zeleném poli. Bílou barvu jsem použil pouze na prostřední část „ex“, aby tím došlo ke grafickému rozdělení jména do tří částí. Font písma jsem zvolil Charlemagne Std.
Fotografie
Mým prvotním plánem bylo využít fotografie především na titulní straně a v ekonomické rubrice fotografie příliš neužívat. Fotografie u tohoto tématu by byly převážně ilustračního charakteru a neplnily by žádnou informační funkci. Osobně se mi nelíbí zbytečné nadužívání fotografií, kdy například je-li řeč o budoucnosti Eura, objevuje se vedle textu veliká fotografie Euro mince, píše-li se o daních, doplňuje text obrázek kalkulačky apod. Tyto obrázky slouží jen k „rozbití“ masy textů. Bohužel jsem však brzy zjistil, že pouhé grafické zvýraznění textu, vkládání loga deníku a podobné grafické úpravy, které jsem poznal v redakci deníku po dobu své praxe, mi v tomto případě nevystačí. Ačkoliv jsem se snažil využívat infografiku v podobě tabulkových přehledů, musel jsem nakonec použít i fotografie čistě ilustračního charakteru.
Sebehodnocení
Výsledek své práce hodnotím veskrze kladně. Cíle, které jsem si na začátku projektu stanovil, se mi, alespoň doufám, podařilo splnit a já vytvořil přehledný návrh layoutu nového periodika, respektive jeho ekonomické rubriky. Samozřejmě je co zlepšovat. V průběhu tvorby jsem se musel uchýlit k několika ústupkům (jako třeba užití ilustračních fotografií). Ospravedlňuji se však tím, že se téma týká abstraktních pojmů, ke kterým je těžké přiřadit fotografie, které by měly informační hodnotu. K většímu využití infografiky (mapek, tabulek, grafů atd.) zase nemám potřebné znalosti práce v grafických programech (Photoshop, Correl atd.). Při práci v programu Adobe InDesign CS5 se mi pracovalo bez problémů, pokud jsem na nějaký narazil, rychle jsem ho vyřešil díky přehlednému manuálu integrovanému přímo v programu. Tato práce mě skutečně bavila a i v budoucnu bych se chtěl něčemu podobnému věnovat.
Zdroje pro tvorbu zpráv
ADAMIČKOVÁ, N., KÖNIGOVÁ, M. VV zahájily tažení za dvojí DPH 20 a 14 procent [online]. Publikováno 14. 10. 2011 [cit. 2011-12-3]. Dostupný z WWW: .
BEZDĚKOVÁ, I. Zdravotnictví není na vyšší daně připravené [online]. Publikováno 22. 3. 2011 [cit. 2011-12-21]. Dostupný z WWW: .
Ceny tepla zvýší hlavně DPH a náklady na palivo [online]. Publikováno 23. 11. 2011 [cit. 2011-12-14]. Dostupný z WWW: .
Ceny tepla zvýší hlavně DPH a náklady na palivo [online]. Publikováno 15. 8. 2011 [cit. 2011-12-15]. Dostupný z WWW: .
Ceny v Česku šplhají vzhůru [online]. Publikováno 9. 12. 2011 [cit. 2011-12-12]. Dostupný z WWW: .
CINGER, F. Senátoři ČSSD navrhnou sníženou DPH na knihy, učebnice a noviny [online]. Publikováno 10. 12. 2011 [cit. 2011-12-15]. Dostupný z WWW: .
ČECHLOVSKÝ, V. Česko s úpravami DPH postupuje úplně opačně než zbytek EU [online]. Publikováno 4. 9. 2011 [cit. 2011-12-18]. Dostupný z WWW: .
Česko bude mít jedno z nejvyšších zdanění potravin, tvrdí Zemědělský svaz [online]. Publikováno 8. 12. 2011 [cit. 2011-12-10]. Dostupný z WWW: .
Domácnosti čeká zdražení tepla o šest až devět procent [online]. Publikováno 21. 11. 2011 [cit. 2011-12-3]. Dostupný z WWW: .
Euru dlouhodobě nevěřím, říká ekonom Pikora [online]. Publikováno 9. 12. 2011 [cit. 2011-12-16]. Dostupný z WWW: .
Jančurovy žluté autobusy od nového roku podraží [online]. Publikováno 22. 12. 2011 [cit. 2011-12-25]. Dostupný z WWW: .
Jednotná sazba DPH u léčiv a pomůcek by byla neuvážená [online]. Publikováno 19. 8. 2011 [cit. 2011-12-20]. Dostupný z WWW: .
Jízda MHD v mnoha městech zdraží o desítky procent [online]. Publikováno 5. 12. 2011 [cit. 2011-12-7]. Dostupný z WWW: .
Klaus posvětil jednu sazbu DPH [online]. Publikováno 22. 11. 2011 [cit. 2011-12-18]. Dostupný z WWW: .
KOLÁŘOVÁ, A., CINGER, F. Knihovny varují: Když se zvýší DPH, budeme nabízet méně knih [online]. Publikováno 31. 7. 2011 [cit. 2011-12-29]. Dostupný z WWW: .
KOPECKÝ, J. Poslanci kývli na zvýšení DPH. Zdraží to potraviny, léky i dopravu [online]. Publikováno 2. 9. 2011 [cit. 2011-12-8]. Dostupný z WWW: .
KVAPIL, K. Na realitním trhu žádné dramatické změny neočekávám, tvrdí Jan Koubík [online]. Publikováno 20. 12. 2011 [cit. 2011-12-22]. Dostupný z WWW: .
KVAPIL, K. Růst DPH přežijí ve stavebnictví jen ti silnější [online]. Publikováno 22. 11. 2011 [cit. 2011-12-5]. Dostupný z WWW: .
Kvůli zvýšené DPH budou lidé více nakupovat v příhraničí, sníží se tržby [online]. Publikováno 20. 12. 2011 [cit. 2011-12-25]. Dostupný z WWW: .
Místo zvyšování spodní hranice DPH doporučuje SOCR ČR lepší výběr daní [online]. Publikováno 15. 3. 2011 [cit. 2011-12-10]. Dostupný z WWW: .
Nová DPH už s cenami jídla tolik nezahýbe, připlatíme si ale za kvalitu [online]. Publikováno 28. 12. 2011 [cit. 2011-12-30]. Dostupný z WWW: .
PAVLÍKOVÁ, M. PR: Likvidační zvýšení sazby DPH na knihy a kulturu [online]. Publikováno 21. 11. 2011 [cit. 2011-12-8]. Dostupný z WWW: .
Porovnání cen vody v roce 2012 [online]. Publikováno 28. 12. 2011 [cit. 2011-12-30]. Dostupný z WWW: .
Potraviny budou příští rok dražší nejspíš o deset procent [online]. Publikováno 4. 12. 2011 [cit. 2011-12-5]. Dostupný z WWW: .
Přehled zdražení tepla a vody kvůli vyšší DPH [online]. Publikováno 27. 5. 2011 [cit. 2011-12-18]. Dostupný z WWW: .
Přehled: Jaké změny přinese daňová reforma [online]. Publikováno 27. 12. 2011 [cit. 2011-12-28]. Dostupný z WWW: .
RegioJet letos svezl 105 tisíc lidí, zavedl méně spojů, než chtěl [online]. Publikováno 26. 12. 2011 [cit. 2011-12-28]. Dostupný z WWW: .
Senát odmítl zvýšení DPH, návrh se vrací do Sněmovny [online]. Publikováno 7. 10. 2011 [cit. 2011-12-20]. Dostupný z WWW: .
Sněmovna po šesti dnech obstrukcí prosadila celý balík reforem [online]. Publikováno 7. 11. 2011 [cit. 2011-12-23]. Dostupný z WWW: .
Sněmovna schválila zvýšení DPH [online]. Publikováno 2. 9. 2011 [cit. 2011-12-2]. Dostupný z WWW: .
Soukromé hrady podrží staré ceny [online]. Publikováno 5. 4. 2011 [cit. 2011-12-17]. Dostupný z WWW: .
SVOBODA, J. Nikdo v EU nemá jednotnou sazbu DPH na všechno, ani Dánsko [online]. Publikováno 28. 7. 2011 [cit. 2011-12-14]. Dostupný z WWW: .
V cenách jízdenek se od prosince odrazí zvýšení DPH [online]. Publikováno 16. 11. 2011 [cit. 2011-12-14]. Dostupný z WWW: .
Vláda chce zvýšit DPH ještě letos [online]. Publikováno 25. 2. 2011 [cit. 2011-12-12]. Dostupný z WWW: .
Výdaje lidí za léky kvůli DPH stoupnou, víc jich ochrání limit [online]. Publikováno 12. 3. 2011 [cit. 2011-12-15]. Dostupný z WWW: .
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty - Příloha 1 Seznam zboží podléhajícího snížené sazbě [online]. [cit. 2011-12-14]. Dostupný z WWW: .
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty - Příloha 2 Seznam služeb podléhajících snížené sazbě [online]. [cit. 2011-12-14]. Dostupný z WWW: .
Zklamaní vydavatelé se obracejí na Senát, aby jim pomohl zachránit knihy [online]. Publikováno 19. 9. 2011 [cit. 2011-12-8]. Dostupný z WWW: .
Zvýšení DPH na léky zhorší podle lékárnické komory zdravotní péči [online]. Publikováno 2. 9. 2011 [cit. 2011-12-7]. Dostupný z WWW: .
Podklady pro tvorbu tabulek
Sazby DPH
http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf
Ceny potravin
http://www.google.cz/imgres?q=ceny+potravin+dph+2012&um=1&hl=cs&biw=1024&bih=624&tbm=isch&tbnid=muPEbjmf4meEdM:&imgrefurl=http://tn.nova.cz/zpravy/ekonomika/v-roce-2012-zdrazi-uplne-vse-velky-prehled.html&docid=nSCu3MfYBwnyLM&imgurl=http://img.cz.prg.cmestatic.com/media/images/600xX/Jul2011/777281.jpg%253Fd41d&w=600&h=509&ei=ARBvT-yyB6Tc4QSi7ZHAAg&zoom=1&iact=hc&vpx=286&vpy=304&dur=7947&hovh=207&hovw=244&tx=136&ty=99&sig=101832991936677629227&page=1&tbnh=133&tbnw=157&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:11,s:0
Zprávy převzaté z internetu
Automobilka SAAB zbankrotovala. ČTK. [online]. Publikováno 19. 12. 2011 [cit. 2012-02-20]. Dostupný z WWW: .
KOPECKÝ, J. Loterijní firmy už nebudou moci rozdělovat miliardy, rozhodli poslanci [online]. Publikováno 20. 12. 2011 [cit. 2012-02-21]. Dostupný z WWW: .
PELIKÁN, A. Policie dopadla pachatele krádeže Fillových obrazů za 66 miliónů [online]. Publikováno 19. 12. 2011 [cit. 2012-02-21]. Dostupný z WWW: .
POLOCHOVÁ, I. Severní Korea vystavila mrtvého vůdce v průhledné rakvi [online]. Publikováno 20. 12. 2011 [cit. 2012-02-20]. Dostupný z WWW: .
VÁLKOVÁ, H., DVOŘÁČEK, M. PŘEHLEDNĚ: Davy, slzy, dojetí. Václav Havel se vrátil na Hrad [online]. Publikováno 21. 12. 2011 [cit. 2012-02-20]. Dostupný z WWW: .
VÁLKOVÁ, H. Začala astronomická zima, mrazivé teploty zatím nepřinese [online]. Publikováno 22. 12. 2011 [cit. 2012-02-21]. Dostupný z WWW: .
Zdroje fotografií
Inzerce – dům plný úspor
http://www.dumplnyuspor.cz/soubory/reklama_2.jpg
SAAB logo
http://www.google.cz/imgres?q=saab&hl=cs&biw=1024&bih=655&gbv=2&tbm=isch&tbnid=qeO3Zj_g0inyTM:&imgrefurl=http://www.thetorquereport.com/european_cars/saab/&docid=KU1aGzB73p-csM&imgurl=http://www.thetorquereport.com/saab_logo.jpg&w=400&h=400&ei=4HGBT6_NBcH34QS7uO3sBw&zoom=1&iact=hc&vpx=263&vpy=169&dur=2489&hovh=225&hovw=225&tx=138&ty=175&sig=115085057640239314416&page=1&tbnh=133&tbnw=125&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0,i:134
Pokladna - ucho
http://www.flickr.com/photos/50023621@N00/1373417101/lightbox/
T-mobile - ucho
http://www.google.cz/imgres?q=Tmobile+reklama&hl=cs&sa=X&gbv=2&biw=1024&bih=630&tbs=isz:ex,iszw:738,iszh:1181&tbm=isch&tbnid=xL_2gG3nizrV4M:&imgrefurl=http://www.meanb.cz/eshop/gravirovane-stitky/mosazne-stitky.htm&docid=7ADzenn129m8VM&imgurl=http://www.meanb.cz/editor/filestore/Image/10%252520stojan%252520t-mobile.jpgRodina%252520nadlouho.jpg&w=738&h=1181&ei=xHSBT8z5DMv44QTCtMDgCg&zoom=1&iact=rc&dur=370&sig=115085057640239314416&page=1&tbnh=122&tbnw=76&start=0&ndsp=1&ved=1t:429,r:0,s:0,i:67&tx=51&ty=67
Kovoner - inzerce
http://www.google.cz/imgres?q=kovoner&hl=cs&sa=X&gbv=2&tbas=0&biw=1024&bih=630&tbm=isch&tbnid=S4cvR8fJED2yNM:&imgrefurl=http://www.strelnicelukova.cz/sponzori&docid=68PREsHfwuM47M&imgurl=http://www.strelnicelukova.cz/_/rsrc/1303833343168/config/Kovoner-reklama2.jpg&w=1322&h=1956&ei=B3WBT-zXMZHV4QSApvybBw&zoom=1&iact=hc&vpx=269&vpy=121&dur=709&hovh=141&hovw=95&tx=86&ty=127&sig=115085057640239314416&page=1&tbnh=141&tbnw=95&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:1,s:0,i:66
Čárový kód
http://www.google.cz/imgres?q=%C4%8D%C3%A1rov%C3%BD+k%C3%B3d&hl=cs&sa=X&gbv=2&biw=1024&bih=630&tbs=isz:ex,iszw:600,iszh:338&tbm=isch&tbnid=-Eb2kp_TifcZ8M:&imgrefurl=http://byznys.ihned.cz/lide/c1-52099630-zemrel-muz-ktery-dal-svetu-carovy-kod-par-cernych-car-spustilo-revoluci&docid=CoOSDImYR9BXxM&imgurl=http://img.ihned.cz/attachment.php/320/32048320/sv48BCDF7JKMOjlQWbcdepqz01S9ARmn/_rov_k_d_Hospod_sk_ch_novin.JPG&w=600&h=338&ei=73WBT7H1Fu6P4gSyv9GWBg&zoom=1&iact=hc&vpx=76&vpy=349&dur=2166&hovh=168&hovw=299&tx=189&ty=115&sig=115085057640239314416&page=4&tbnh=96&tbnw=170&start=58&ndsp=20&ved=1t:429,r:0,s:58,i:215
Inzerce - Box
http://www.heroes-gate.cz/wp-content/uploads/HEROES-GATE-7-150.jpg
Kultura – ilustrační foto
http://www.google.cz/imgres?q=divadlo+dph+2012&um=1&hl=cs&biw=1024&bih=624&tbm=isch&tbnid=y0HHEQDABF4JzM:&imgrefurl=http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/zastupitele-plzne-schvalili-stavbu-divadla-za-818-milionu-kc/772347%26id_seznam%3D&docid=u3HVAJORq0xXrM&imgurl=http://i3.cn.cz/14/1315917442_201109130124_PRG_1.jpg&w=435&h=290&ei=bR5vT832M6za4QTG9oXAAg&zoom=1&iact=hc&vpx=201&vpy=304&dur=1101&hovh=183&hovw=275&tx=169&ty=104&sig=101832991936677629227&page=1&tbnh=131&tbnw=175&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:6,s:0
Knihy – ilustrační foto
http://www.google.cz/imgres?q=tiskoviny+dph&um=1&hl=cs&sa=N&biw=1024&bih=625&tbm=isch&tbnid=0EqAWQAmaaE4lM:&imgrefurl=http://radekblazek.blogspot.com/2012/03/zvyseni-dph-u-tiskovin-mnoho-povyku-pro.html&docid=P0wWxRPH39jklM&imgurl=http://3.bp.blogspot.com/-xZeYeaDoYjw/T1YR6RiHA1I/AAAAAAAAASg/IRAR7HWenjE/s1600/stack-of-magazines.jpg&w=460&h=360&ei=aO9tT4i5OObT4QSykcHAAg&zoom=1&iact=hc&vpx=267&vpy=313&dur=2813&hovh=199&hovw=254&tx=116&ty=122&sig=115735481359832988267&page=3&tbnh=135&tbnw=167&start=35&ndsp=20&ved=1t:429,r:6,s:35
Vlajka EU
http://www.google.cz/imgres?q=evropsk%C3%A1+unie+vlajka&hl=cs&sa=X&gbv=2&biw=1024&bih=630&tbs=isz:ex,iszw:460,iszh:292&tbm=isch&tbnid=23oOrcFhmEON9M:&imgrefurl=http://zpravy.idnes.cz/dokument-o-cem-je-lisabonska-smlouva-dvg-/zahranicni.aspx%3Fc%3DA080613_185720_zahranicni_zra&docid=S4liSqm8zZhM5M&imgurl=http://i.idnes.cz/08/062/gal/MIA122e58_ALAMY_ANFE10.jpg&w=460&h=292&ei=J3eBT-HGCMb54QSAmazIBw&zoom=1&iact=rc&dur=173&sig=115085057640239314416&page=1&tbnh=100&tbnw=157&start=0&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:0,i:67&tx=79&ty=48
Vladimír Pikora
http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/proc-se-zmrazi-duchody-vlada-se-bez-senioru-obejde-mini-analytik_226337.html
Libor Šebesta
Vlastní zdroj
Léky – ilustrační foto
http://www.google.cz/imgres?q=l%C3%A9ky&num=10&um=1&hl=cs&biw=1024&bih=656&tbm=isch&tbnid=hIaU27DHaGzJ9M:&imgrefurl=http://www.lucilife.cz/poradna/%3Fleky-pomahaji-i-ublizuji,92&docid=35ao7rYUoyVjSM&imgurl=http://www.lucilife.cz/poradna/files/leky.jpeg&w=450&h=340&ei=w4RwT5XONai-0QXo6P2NAg&zoom=1&iact=rc&dur=370&sig=105165023651874900896&sqi=2&page=1&tbnh=144&tbnw=202&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=130&ty=69
Stavebnictví – ilustrační foto
http://www.google.cz/imgres?q=stavebnictv%C3%AD+2012&start=232&num=10&um=1&hl=cs&biw=1024&bih=655&tbm=isch&tbnid=x469K70fiSpPkM:&imgrefurl=http://www.tyden.cz/rubriky/byznys/cesko/krize-stavebnictvi-se-letos-prohloubi_222687.html&docid=SSwnfwhlSn0tSM&imgurl=http://www.tyden.cz/obrazek/201201/4f13ecd8e243b/crop-160477-stavebnictviparizkova.jpg&w=612&h=294&ei=hTlvT5yNCIjc4QS0hqy_Ag&zoom=1&iact=hc&vpx=273&vpy=233&dur=1076&hovh=155&hovw=324&tx=179&ty=67&sig=101832991936677629227&page=14&tbnh=92&tbnw=192&ndsp=19&ved=1t:429,r:1,s:232
Informace o periodikách
Hospodářské noviny, Respekt
http://economia.ihned.cz/
Mladá fronta dnes, Lidové noviny
http://www.mafra.cz/cs/default.asp
Právo
http://pravo.novinky.cz/trhy_a_ekonomika.php
Deník
http://www.vlp.cz/cz/vydavane-tituly/tydeniky.html
Odborná literatura
AMBROSE, G., HARRIS, P. Grafický design : typografie. Brno, 2010. ISBN 978-80-251-2967-8.
DVOŘÁKOVÁ, Z. DTP a předtisková příprava : kompletní průvodce od grafického návrhu po profesionální tisk. Brno, 2008. ISBN 9788025118818.
KOČIČKA, P., BLAŽEK, F. Praktická typografie, 2. vyd. Brno, 2004. ISBN 8025102327.