pá., 25. duben 2014 00:40

Layout dětského časopisu Pokladnička

Samostatný projekt ekonomická specializace/DTP žurnalistika

 


1) Cíl práce

V rámci studia na katedře žurnalistiky jsem si zvolila profesní profilaci DTP a tematickou profilaci ekonomickou. V loňském akademickém roce jsem absolvovala dvojici kurzů Praktikum DTP a navazující Workshop DTP, v prvním ročníku Základy ekonomie a v minulém semestru navazující Žurnalistickou specializaci – ekonomickou. Kromě těchto povinně volitelných předmětů jsem si zapsala také semináře a přednášky volitelného předmětu kategorie C z nabídky katedry aplikované ekonomie Ohrožený nezaměstnaností, který se tematicky také dotýkal ekonomické problematiky. Cílem tohoto projektu proto bude zúročit znalosti nabyté ve všech těchto kurzech a na jejich základě vypracovat layout dětského časopisu o finanční gramotnosti. Časopis jsem pojmenovala Pokladnička: aby se ti penízky nerozkutálely. Má odkazovat k první „spořitelně“, se kterou se děti u svých osobních financí setkají.

 

Myslím si, že projekt je svým specifickým tématem poměrně zajímavý a v prostoru reálných médií by měl šanci na život. Pokud ne v tištěné podobě, tak minimálně v elektronické nebo jako pravidelná příloha či speciální vydání některého ze zavedených ekonomických titulů.

 

Kromě Praktika a Workshopu DTP jsem navštěvovala i semináře psané žurnalistiky. Již dříve jsem však pracovala s programem Adobe Photoshop a k jistému typu grafické práce jsem tedy měla blízko. Program Adobe InDesign, ve kterém jsme se naučili pracovat s magistrou Chlupovou, mě oslovil a možnost vytvoření vlastního návrhu časopisu mi přišla zajímavá. Na rozdíl od psaní článků jsme se s kreativní činností tohoto typu během studia jindy nesetkali, proto jsem využila příležitosti zpracovat layoutu vlastního časopisu v Samostatném projektu.

2) Zdůvodnění volby tématu

Téma finanční gramotnosti považuji nejen za zajímavé, ale především aktuální. Ať chceme, nebo ne, v dnešním světě se ekonomika týká každého z nás a záleží jenom a pouze na nás, jak se k této problematice postavíme. Budeme-li se jí věnovat podrobněji, mohou nás zajímat například Hospodářské noviny, E15 nebo pořad Ekonomika na České televizi. Tyto typy mediálních produktů však mohou být příliš specializované a většinový čtenář jim neporozumí. Ačkoliv tedy média nabízí různá sdělení z oblasti ekonomie/ekonomiky, setkáváme se běžně s reportážemi o lidech, jenž se topí v dluzích a nezvládají svoji finanční situaci. Tento problém se média snaží řešit prostřednictvím tzv. servisu pro spotřebitele, kde mohou varovat před nekalými praktikami z oblasti bankovního sektoru nebo obchodu a na příkladech druhých lidí ukázat, čemu se vyhnout a jak v případě vlastního selhání postupovat. Příkladem může být pořad České televize Černé ovce.


Z množství reportáží o nešťastných podvedených občanech se však zdá, jako by tato prevence nebyla zcela prospěšná. Původně jsem chtěla podobným druhem varování a informování přistoupit i k tomuto projektu a vypracovat layout ekonomické přílohy o finanční gramotnosti pro dospělé čtenáře imaginárního deníku. Podobné téma jsem si zvolila také pro závěrečnou seminární práci do ekonomické specializace k Mgr. Kučerovi, měla jsem proto v plánu využít článků, které jsem psala do Samostatného projektu. Po důkladnější analýze věci jsem však dospěla k jinému závěru, který objasním níže, a problematiku jsem se rozhodla pojmout, dle mého názoru, originálněji.

 

K tématu správy osobních financí a finanční gramotnosti mě jako první přivedly přednášky o zadluženosti občanů, exekucích, finanční gramotnosti a podobných tématech z cyklu Ohrožený nezaměstnaností. Zjistila jsem, jak jednoduché je se do finančních potíží dostat a jak je mnohdy obtížné se z nich vymanit. Příběhy mnoha lidí, které nám lektorky představily, poukázaly na fenomén dluhové spirály a nepoučitelnost lidí. Případy, kdy se jedinci i po úspěšném procesu oddlužení opět dostali do finančních problémů svým vlastním zaviněním, mě přivedly k myšlence, že problém takto nastavených dospělých lidí se pravděpodobně už k lepšímu nezmění. Při studiu pramenů k závěrečné seminární práci do ekonomické specializace jsem si potvrdila předpoklad, že rodiče mohou svým nevhodným způsobem hospodaření s rodinnými financemi dávat negativní příklady svým dětem, a ty mohou v dospělém životě opakovat jejich chyby. Toto tvrzení samozřejmě nemusí být stoprocentně naplněno. Ve svém okolí mám i já několik osob, které se dokázaly odpoutat od stylu života svých rodičů, založeném na nekonečném splácení dluhů dluhy. Nicméně aby se zvýšila pravděpodobnost předejití budoucích závažných existenciálních problémů společnosti, považuji za důležitý krok právě výuku finanční gramotnosti už u dětí. Čím dříve se jedinci dozvědí o principech, jakými svět peněz funguje, tím efektivněji a zodpovědněji budou se svými financemi a majetkem všeobecně nakládat.

 

3) Zdroje/stav problematiky

Na českém trhu je několik periodik cílených na dětské publikum/čtenáře. Mezi populární patří například Méďa Pusík, Sluníčko, Mateřídouška nebo tradiční český komiks Čtyřlístek. Ačkoliv ve svém bezprostředním okolí nyní nemám žádné dítě, ze situace, kterou jsem zažila při návštěvě vyškovské Knihovny Karla Dvořáčka, usuzuji, že děti mají o časopisy zájem. Ve dvou dnech mojí návštěvy knihovny bylo dětské oddělení vždy plné malých čtenářů a aktuální čísla časopisů byla rozpůjčena. V časopiseckém oddělení jsem se tedy seznámila se staršími čísly magazínů pro děti. Všímala jsem si především použitých fontů, barev, rubrik i formátu.


Časopisy, ke kterým jsem se dostala, byly všeobecné, věnovaly se různým tématům. Často reflektovaly současné roční období a s tím spojené specifické jevy. Jarní vydání se věnovala probíhajícím změnám v přírodě, rozením mláďat, velikonočním svátkům nebo Dni matek. Podobně tomu bylo u letních čísel, kdy se témata týkala Dni dětí, prázdnin, dovolených a vůbec obecně zahraničí nebo také vodních sportů. V podzimním období přišlo na řadu téma nového školního roku, babího léta a následně padajícího listí apod. Zimní čísla informovala děti o Mikuláši a Vánocích, o stavění sněhuláků, sáňkování, lyžování a dalších zimních sportech, také například o tom, jak tráví zimu zvířata nebo jaké oblečení v zimě nosíme.

 

Žádný z těchto časopisů neměl nějaké zaměření, určitě ne ekonomické. Problematice finanční gramotnosti dětí se však věnují některé knihy. Já jsem se konkrétně seznámila se třemi tituly, a to Peníze za všechny prachy do Alvina Halla (2009), Poznáváme peníze od Gerryho Baileyho (2013) a Peníze a euro krok za krokem od Michela le Duca a Nathalie Tordjmanové (2004). Stejně jako časopisy pro děti, tak i literatura je velice specifická, proto se ani tyto knihy neobešly bez bohatých ilustrací a nižší zahlcenosti textem. Téma financí vysvětlují autoři napříč publikacemi dětem od počátku po současnost. V dějinách peněz seznamují čtenáře s tím, kde a proč se peníze vzaly. Také nabízí odpověď na otázky, jestli se dá vše koupit nebo jak se dají peníze vydělat, kde se dají získat. Dále jim například vysvětlují, jak fungují banky a bankovní služby, jaký je princip dnešní ekonomiky a trhů a co se stane, když přijde krize.

 

Základní ekonomické pojmy jsou zde vysvětlovány jednoduše a srozumitelně na představitelných příkladech. Nechybí vtip a zábavné zpracování. Myslím si, že ačkoliv je tato literatura určena dětem, některé kapitoly by alespoň částečně mohly objasnit ekonomické jevy i dospělým, kteří mají s touto oblastí problémy.

 

Kromě knih o finanční gramotnosti pro děti se tomuto tématu věnují i vzdělávací materiály. Některé informace a pracovní listy jsou volně dostupné na webových stránkách FinančníVzdělávání.cz. Tyto materiály jsou ale dle mého uvážení poměrně nudné svým zpracováním, kterým jsou daleko za současnými učebnicemi. Domnívám se, že vzbudit zájem o téma, které se jeví nezajímavým i dospělým lidem, je takovouto formou pro učitele náročné, ne-li nemožné. Lépe se jeví pracovní listy, které nabízí ke stažení portál FinančníGramotnostDoŠkol.cz. Grafické zpracování sice není nijak ohromující, jelikož autor obsahu je dle všeho i autorem „grafiky“, avšak už samotné aktivity se jeví zábavnější. Většinou se jedná o kvízy nebo křížovky. Jsou použity obrázky (i když jen clipartové) a barvy, tudíž se celá práce už na první pohled zdá lákavější.

 

Vzhledem k tomu, že finanční gramotnost je v České republice dlouhodobě nízká, potřeba systematického finančního vzdělávání je na místě. Výuka finanční gramotnosti je od září roku 2013 povinná, ne však nutně formou samostatného předmětu finanční gramotnost, ale formou čtrnácti metodických doporučení. Témata finanční gramotnosti se tak mohou objevit napříč několika předměty – například v matematice, společenských vědách nebo informatice. Otázkou však zůstává, zda v rámci těchto předmětů stihnou učitelé podat dosavadní výklad obohacený ještě o nová témata z oblasti ekonomie a financí.

 

Zodpovědnost je tedy na rodičích. Problém možná nastává právě v tom, jak ale nezodpovědní rodiče naučí svoje děti zodpovědnosti. Napadne je vůbec koupit dětem časopis, který se věnuje finanční gramotnosti, když oni sami k tomuto problému nemají vztah? Myslím si, že ano. Sílu ale vidím právě v kvalitním zpracování po grafické stránce, které osloví široké spektrum dětí z různých rodin. Přidruženým efektem koupě časopisu Pokladnička se může stát rozšíření finančních znalostí rodičů, kteří se dlouhodobě nezajímají o principy nakládání s vlastními financemi a majetkem. Pokud se bude časopis vyskytovat v domácnosti, jistě si najde více než jednoho čtenáře. Toto vím i z vlastní praxe, kdy časopis Sluníčko, který jsem v dětství četla, si se mnou pravidelně prohlížela matka i otec. Zkrátka už jen proto, že je zajímalo, co se dětem předkládá v médiích určených dětem.

 

4) Ideový plán

Samostatný projekt layoutu dětského časopisu o finanční gramotnosti „Pokladnička: aby se ti penízky nerozkutálely“ (dále jenom Pokladnička) by měl především pozitivně zapůsobit na dětské čtenáře. Časopis plánovaný jako týdeník by měl dětem srozumitelnou a zábavnou formou přiblížit svět peněz, obchodu a obzvlášť potom osobních financí.


Zaujmout dětského čtenáře ekonomickým tématem je podle mě nejjednodušší právě díky dobrému grafickému zpracování. Milý, veselý, poutavý design spíše upoutá pozornost u na první pohled nudného tématu ekonomie. Ekonomii si podle mě mnozí lidé spojují především s matematikou, která nepatří k nejoblíbenějším školním předmětům. Pokud by děti získaly vztah k ekonomickému periodiku, mohla by se pro ně stát přístupnější i matematika. Na čísla a počty by už nemuseli pohlížet jako na nutné zlo, ale dokázaly by si je spojit s jejich oblíbeným časopisem a postavičkami, které se v něm objevují.

 

Jak již bylo řečeno dříve, existuje množství knih, které se věnují problematice finanční gramotnosti u dětí. Výhodu periodika v této věci vidím právě především v pravidelnosti. Pokud by si malý čtenář na časopis zvykl a stal se mu věrným, k tématu finančního vzdělávání by se neustále vracel, opakoval si, procvičoval si. Základní a později i nadstandardní úkony by se pro něj staly jednoduchými a v budoucnosti by se mohl spolehlivě vyhnout uzavírání nevýhodných smluv nebo takovému jednání také zabránit u blízkých osob. Se zmíněnou periodicitou jde ruku v ruce také možnost informovat o aktuálních událostech. Situace v ekonomice je proměnlivá, a proto knihy k tomuto tématu mohou snadno zastarat.

 

Potenciální, ačkoliv na první pohled možná skrytý, dopad takového časopisu vidím také v působení na ostatní členy domácnosti, ve které se bude časopis vyskytovat. Jistě ho otevřou rodiče, minimálně ze zvědavosti. Také je pravděpodobné, že některé úkoly budou dělat společně s dětmi, případně jim z časopisu budou předčítat. Není proto vyloučené, že se taktéž stanou nepřiznanými, ale pravidelnými čtenáři a Pokladnička tak bude mít dopad na jejich finanční vzdělání.

 

5) Postup práce

Jak jsem již uvedla výše, prevence problematiky nízké finanční gramotnosti je podle mě efektivní, pokud je započata již v dětství. Proto když jsem si zvolila téma časopisu o finanční gramotnosti, cílila jsem periodikum na děti. Druhým důvodem, proč jsem zvolila magazín právě pro děti, byla možnost kreativního, veselého, barevného designu. Protože jsem však zastánce spíše čistého, umírněného, odlehčeného typu grafiky, snažila jsem se toto pravidlo použít i v předloženém layoutu. Grafický design pro děti totiž může lákat přehnanou barevností, tomu jsem se chtěla vyhnout.


Layout tvoří pět po sobě jdoucích stran formátu 175 x 250 mm. S tímto formátech jsem se setkala u newsletteru drogerie DM. Přišel mi ideální, dobře padnul do ruky, navíc mi přišla spojitost menšího formátu než je A4 a malých čtenářů příhodná.

 

Námět titulní strany vznikl po přemýšlení o symbolech, tématech a pořekadlech spojených s počítáním. Metafora k takzvanému počítání oveček před spaním dala vzniknout spící ovečce, která počítá peníze. Ovečka se posléze stala hlavním průvodcem celého časopisu, pojmenovala jsem ji Jolka. Protože obraz spící ovečky mi automaticky evokoval noční krajinu, položila jsem ji na louku pod nebe plné hvězd. Noční krajina je logicky v tmavších odstínech, které ne zcela zapadají do mého konceptu „odlehčené grafiky“. Těžkost jsem se snažila umírnit kontrastními prvky jako je světle zelený pruh u kopce a světle modré pruhy za mraky. Odlehčení tmavě modré oblohy jsem vyřešila použitím stínování a kontrastních žlutých hvězd a měsíce. Titulní stranu jsem se snažila zbytečně nezahltit prvky. Název periodika „Pokladnička“ je fontem DCC – Dreamer, kterému jsem přidala plastičnost. Různobarevná písmenka jsem zvolila s ohledem na můj oblíbený dětský časopis Sluníčko. Podtitul „…aby se ti penízky nerozkutálely“ i informace o čísle, ročníku a ceně jsou psány bezserifovým fontem Burvetica NC. Zvolila jsem jej jako odkaz na tradiční font Helvetica. Burvetica NC působí rozmařile, hravě, tak, jaké jsou i děti. Třetí typ písma, který se objevuje na titulní straně je patkové Johnyokonysm, které je podobě jako Burvetica NC díky nejednotnému sklonu, výšce apod. dětsky rozpustilé. Název časopisu a titulní ilustrace vznikla v programech Adobe Photoshop a Adobe Illustrator, zkompletování a přidání dalších textů proběhlo v Adobe InDesign.

 

Druhá strana bývá v časopisech věnovaná inzerci. Já bych ji však raději viděla jako stranu úvodní, která celý časopis otevírá a seznámí čtenáře stručně s tím, co bude v tomto čísle následovat. Rozhodla jsem se tak proto, že nepovažuji za vhodné dětem ihned po otevření nutit nějaký výrobek. Inzerce je pro existenci tištěných médií zásadní, proto by asi nechyběla ani v Pokladničce, viděla bych ji spíš na konci vydání. Do časopisu nezařazuji obsah, protože si myslím, že pro dětského čtenáře není podstatný. Zaměří se spíše na skutečnou náplň časopisu než strukturovaný obsah na začátku čísla. Stejně jako na dalších stranách jsem k titulkům použila opět font Johnyokonysm. Objevuje se zde ale další písmo, a to Comenia Script A. Tento font jsem chtěla použít od samého začátku plánování formy. Dle mého názoru je to dobře čitelný font, částečně patkový, písmena na sebe proto dobře navazují. Zařazuji ho také proto, že se s ním některé děti setkávají i v jejich písankách. Čtení Comenia Scriptu tak mohou nenásilně trénovat i mimo školní lavice. Dále se zde objevuje průvodkyně časopisem ovečka Jolanka a prvky bublin a šipek. K těmto značkám jsem si vypomohla obrázkovými fonty PWNew Arrows a Churli_cute. Tuto i následující stránky jsem již ladila záměrně do světlých barev, v opozici k tmavé titulní straně. Světle žluté podbarvení působí jako výplň pro skromnější obsah. Další texty, příp. grafické prvky jsem v tomto případě nevolila kvůli přesycenosti strany.

 

U protější strany „Jolanka doporučuje…“ jsem plánovala větší množství textů i obrázků, které jsou pochopitelně různě barevné. Pozadí je proto bílé. Snažila jsem se tak zabránit pocitu nadměrné přeplněnosti. Využila jsem opět tří fontů – Johnyokonysm na titulek, Burvetica NC na mezititulky u jednotlivých tipů a Comenia Script pro texty. Prvek růžových šipek jsem doplnila obrázky usmívajících se bublin. Nahradila jsem tak dominantní bubliny, které jsou na jiných stranách. Texty jsem umístila do tečkovaných rámečků, aby došlo k jistému vymezení vůči okolnímu bílému prostoru. Stranu doporučení jsem zařadila z důvodu jisté profesní rutiny, kdy úvodní strany magazínů nabízí krátké tipy z oblasti kultury apod. Snažila jsem se vyhnout čistě komerčním produktům (u filmů je to obtížnější), proto se například v aplikacích objevují výukové hry, z čehož jedna přímo tematicky k euru.

 

Dvoustranu čtyři a pět jsem věnovala avizovanému tématu čísla – euru. Volba barvy pozadí – světle modrá – byla v tomto případě poměrně jasná, s odkazem na ústřední barvu vlajky Evropské unie, světle žluté logo eura (€) přes celou dvoustranu prostor sjednocuje. Vzhledem k tomuto dominantnímu prvku a bublinám s textem jsem ostatní texty, na rozdíl od předchozí strany, již do žádných rámečků neumisťovala. Použité typy písem opět Comenia Script A na texty a Johnyokonysm na titulky, „mluvící“ znak eura je font P22 Euros. Ačkoliv dvoustrana neobsahuje mnoho textu, popisky jsem chtěla doplnit obrázky, aby si děti lépe utvořily představu o předložených faktech. Z tohoto důvodu patří první bubliny „mluvícímu“ znaku eura, informace o eurozoně doplňuje mapka a na informace o penězích navazují obrázky. Zařazená soutěž podle mě spíše probudí v dětech zájem o problematiku, vyhledají si například rubové strany eura v různých zemích apod.

 

Na projektu jsem pracovala přibližně 50 hodin čistého času, s čímž jsem také počítala. Činnosti jsem se věnovala soustavně v průběhu pěti dní. Při práci jsem využila programů řady Adobe – InDesign, Photoshop a Illustrator.

 

6) Sebehodnocení

Myslím si, že jsem nabídla dobré zpracování dětského časopisu a naplnila svůj cíl vytvoření periodika o finanční gramotnosti pro děti, jehož grafika bude umírněná, příjemná, přesto dětsky milá. Za slabší článek považuji titulní stranu, která působí možná poněkud těžkopádně. Tento fakt jsem se snažila vykompenzovat následujícími stranami, které jsou již dle mého záměru graficky odlehčené. Přesto by se však s titulní stranou dalo ještě pracovat.

 

Na realizaci projektu jsem se podle mého názoru dostatečně připravila, a to jak po teoretické stránce (literatura, odborné předměty ve škole), tak i po praktické (zvládnutí počítačových programů). Do budoucna bych se chtěla v grafické práci zlepšit, protože mě tato činnost opravdu baví. Během celého roku, kdy jsem se průběžně v různých předmětech setkávala s tematikou finanční gramotnosti a dozvídala se o ní nové informace, jsem ji vyhodnotila jako zásadní společenský problém. Myslím si tedy, že by se na ni mělo více upozorňovat a dbát na prevenci – třeba právě formou nějakého periodika.

 

Žádné zásadní problémy se během realizace projektu nevyskytly, řídila jsem se znalostmi programu InDesign získanými ve škole, v příručkách a na internetu a s vlastními znalostmi programů Photoshop a Illustrator. Se svojí prací jsem spokojená.

 

7) Literatura, zdroje


Odborná literatura

ADOBE. Nápověda pro InDesign. In: Helpx.adobe.com [online]. [cit. 2014-04-20].

Dostupné z: http://helpx.adobe.com/cz/indesign/topics.html.

 

ADOBE. Nápověda pro Illustrator. In: Helpx.adobe.com [online]. [cit. 2014-04-20].

Dostupné z: http://helpx.adobe.com/cz/illustrator/topics.html.

 

ADOBE. Nápověda aplikace Photoshop. In: Helpx.adobe.com [online]. [cit. 2014-04-20].

Dostupné z: http://helpx.adobe.com/cz/photoshop/topics.html.

 

ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Illustrator CS5: oficiální výukový kurz. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 9788025132234.

 

ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe InDesign CS5: oficiální výukový kurz. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 9788025132265.

 

ADOBE CREATIVE TEAM. Adobe Photoshop CS5: oficiální výukový kurz. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 9788025132258.

 

BAILEY, Gerry. Poznáváme peníze: rozvíjejte finanční gramotnost nejmenších dětí. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 9788026601531.

 

DUC LE, Michel, TORDJMANOVÁ, Nathalie. Peníze a euro krok za krokem. 1. vyd. Praha : Albatros, 2004. ISBN 13828004.

 

DVOŘÁKOVÁ, Zdenka. DTP a předtisková příprava: kompletní průvodce od grafického návrhu po profesionální tisk. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 9788025118818.

 

FORŠT, Jaroslav. Abc DTP. Praha: Grada, 1995. ISBN 8071692220.

HALL, Alvin. Peníze za všechny prachy: kapsy plné peněz. 1. vyd. Praha : Slovart, 2009.  ISBN 9788073912352.

 

KOČIČKA, Pavel, BLAŽEK, Filip. Praktická typografie. 2. vyd. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 8025102327.


Zdroje k layoutu

Kids Count Money: Europe. Dostupné z: http://toucharcade.com/games/kids-count-money-europe.

Výukové kartičky pro děti (HD). Dostupné z: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.pmqsoftware.game.childrencards.full.

Cirkus Abrafrk. Dostupné z: http://www.knihydobra.cz/cirkus-abrafrk-37755.

Kašpárek v rohlíku: Postřelená kniha. Dostupné z: http://neoluxor.cz/beletrie/kasparek-v-rohliku-postrelena-kniha--195068/.

Pojedeme k moři. Dostupné z: http://filmserver.cz/clanek/7350/pojedeme-k-mori/.

Dobrodružství pana Peabodyho a Shermana. Dostupné z: http://www.fffilm.name/2014/03/dobrodruzstvi-pana-peabodyho-shermana.html.

Znak euro: Dostupné z: http://img.euromena.sk/euro/euro-design.gif.

Čárový kód: http://img.ahaonline.cz/img/18/article/1418486_carovy-kod.jpg.

Mapa Evropské unie. Dostupné z: http://www.gibney.com/uploads/Schengen-Map-4.png.

Euro mince. Dostupné z: http://globetribune.info/wp-content/uploads/2011/06/euro-coins-version-ii.png-

Euro bankovky. Dostupné z: https://realfrance.files.wordpress.com/2009/09/euro_notes3.jpg.

 

Použité programy:

Adobe InDesign CS 5.5

Adobe Photoshop CS 3 a CS 5

Adobe Illustrator CS 5

 

Použité fonty:

Burvetica NC

Comenia Script A

DCC – Dreamer

Churli_Cute

 

Johnyokonysm

PWNewArrows

P22 Euros

 

 

 

Zobrazeno 3494 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:47
Pro psaní komentářů se přihlaste