Zaměření projektu jsem si vybrala na základě mnou zvolené a absolvované profesní a tematické specializace. Co se týče tematické specializace, byla pro mě jasnou volbou specializace kulturní. V letním semestru prvního ročníku jsem tedy absolvovala kurz Základy obecné estetiky a uměnovědy. Následně jsem v zimním semestru třetího ročníku absolvovala předmět Žurnalistická specializace – kulturní. V rámci profesní specializace jsem si vybrala a následně navštěvovala dva předměty zaměřující se na DTP (desktop publishing), tedy Praktikum DTP v zimním semestru třetího ročníku a na něj navazující Workshop DTP v semestru letním.
Rozhodla jsem se dodržet minimální počet stran, tedy osm stran (včetně titulní a závěrečné strany).
- 2) VOLBA TÉMATU
Jak jsem již zmínila, volba tematické specializace byla v mém případě prostá. Kultura mě zajímá, ať už je řeč o filmu, hudbě, či literatuře. Co se týká hudby, které se v mém projektu věnuji, aktivně vyhledávám festivaly a koncerty jak známých interpretů, tak v posledních letech čím dál častěji také interprety s potenciálem, který pro širší publikum zatím zůstal neobjeven. Právě tyto interprety s menším mediálním dosahem se snažím podporovat, či alespoň rozšiřovat o nich všeobecné povědomí. Od prvního ročníku mého studia na vysoké škole jsem také členem redakce studentského časopisu, kde se specializuji převážně na recenze olomouckých koncertů.
Pokud přihlédneme k mé profesní specializaci, volba DTP pro mě byla volbou na druhý pokus. Ve druhém ročníku jsem si nejprve zvolila rozhlasovou specializaci, poté jsem ale svou volbu přehodnotila a absolvovala pro mě zajímavější DTP. Znalosti DTP jsem doposud nikde jinde neměla možnost nabýt, vytvoření layoutu hudebního časopisu tak pro mě bylo zcela něčím novým a přínosným.
Můj fiktivní časopis není zaměřen na konkrétní hudební žánr. Záměrně jsem se ale soustředila na česká hudební tělesa, či samotné interprety, kteří nespadají do hlavního proudu hudební scény, protože takto zaměřené periodikum v tuzemsku neexistuje. Zaměřením nejblíže je internetový hudební časopis Headliner, který se ale nezabývá jen touto mladou hudební scénou, nýbrž celkovým pohledem na hudební svět tuzemský i celosvětový.
- 3) ZDROJE/STAV PROBLEMATIKY
Jak jsem již zmínila, na českém trhu neexistuje periodikum, které by pokrývalo jen tematiku, kterou jsem si zvolila. Přesto v České republice vychází několik hudebních periodik, které nyní krátce představím.
Headliner
Headliner je hudební časopis založený hudebním publicistou Jardou Konášem, který vychází od roku 2014 v digitální podobě. Jde o měsíčník dostupný na webu www.headliner.cz, či v mobilní aplikaci. Magazín je zaměřený multižánrově, jeho šéfredaktorem je publicista Honza Vedral. Díky digitálnímu zpracování je pro čtenáře možné si při čtení článku zároveň poslechnout vloženou ukázku, jde tedy o nový druh interaktivního čtení. Tento časopis jsem také použila jako zdroj některých článků v mém fiktivním magazínu.
Rock & Pop
Hudební multižánrový časopis vychází měsíčně v nákladu 17 000 kusů. Založen byl v roce 1990 šéfredaktorem Jiřím Černým. Zaměřuje se především na známá jména hudební scény, tedy mainstreamovou tvorbu. V roce 2014 došlo k neshodám s vydavatelstvím, proto tehdejší šéfredaktor Vojtěch Lindaur spolu s několika dalšími redaktory opustili redakci a založili nový Rock & All. Šéfredaktorkou Rock & Pop je nyní Martina Jablanovská.
Full Moon
Multižánrový časopis zabývající se alternativní tuzemskou i celosvětovou hudební scénou, který vznikl v roce 2010. Vychází jednou měsíčně a reflektuje aktuální kulturní dění, zároveň funguje i na internetové platformě. Pro posluchače mainstreamové hudební scény může být nezajímavým, neboť o interpretech hlavního proudu hudební scény se v něm nedočte. Šéfredaktorem je Michal Pařízek.
Spark
Spark je měsíčník vydávaný od roku 1991, který se zabývá rockem, punkem a metalem. Vychází v nákladu 20000 výtisků a šéfredaktorem je Karel Balčirák.
Fakker
Časopis Fakker je, stejně jako Spark, zaměřený na tvrdší hudební žánry, jako je rock, metal, a další. Vychází pod hlavičkou Sparku, ale je určen věkové kategorii do třiceti let, tedy celkově mladším čtenářům. Časopis je charakteristický pro své tučné a barevné titulky, nespisovný jazyk, expresivní výrazy a celkově bulvární charakter. Šéfredaktorem je Petr Adámek.
- 4) IDEOVÝ PLÁN
Proč jsem se rozhodla pro zaměření na mladou hudební scénu, jsem už vysvětlila výše. Mým záměrem je přiblížit čtenářům hudební scénu, se kterou se většina hudebních médií nezaobírá. Řada zajímavých začínajících interpretů je známá pouze ve svém nejbližším okolí, proto jsem se rozhodla layout časopisu věnovat právě hudebníkům, kteří nejsou v širším povědomí, ale zaslouží si dle mého názoru větší pozornost. Časopis by měl v každém svém čísle obsahovat pevně dané rubriky na stejných stranách, pro lepší orientaci pravidelného čtenáře. Rubriky by měly být zpracovány graficky dostatečně odlišně, ale zároveň by neměly působit roztříštěným dojmem pro oko čtenáře.
Název YOUNGER má své vlastní opodstatnění. Odkazuje na slova „young“ a „you“, tedy „mladý“ a „ty“, v čemž jsem zdůraznila, že se jedná o periodikum o mladých, a nejen pro mladé, ale pro každého mladě smýšlejícího, obrazně řečeno „i pro tebe“. Samotné slovo „younger“, tedy „mladší“ poukazuje na mladší hudební scénu. Použití kapitálek má připomínat silný hlas mladé hudební scény, kterou ale nemá šanci čtenář běžných médií slyšet.
Titulní stranu pravděpodobně věnuji zpěvačce Žofii Dařbujánové, vystupující pod pseudonymem Zofie Dares, která v minulém roce vydala po letech s kapelou Mydy Rabycad vlastní sólové album, oceňované hudebními kritiky. S touto interpretkou zároveň uvnitř časopisu spojím i rubriku věnovanou recenzi jejího debutového alba. Pro titulní stranu jsem zvolila fotografii právě této interpretky proto, že vystoupení svá i ta s kapelou Mydy Rabycad, doplňuje efektními vizuálními efekty a barevně neotřelými kousky šatníku. Její zjev budí v českém hudebním rybníce pozornost, proto předpokládám, že osloví vizuálně také čtenáře, který její hudební tvorbu zatím nezná.
Co se týká grafického zpracování, primárním grafickým prvkem budou relevantní fotografie. Fotografie by měly doplňovat ne příliš dlouhé texty, protože si jsem vědoma toho, že v dnešní době nejsou čtenáři periodik zvyklí na dlouhé bloky textu, ať je sebezajímavější. Není také žádoucí, aby byly texty v časopise syntakticky komplikované a až příliš odborné. Mým záměrem je vytvořit časopis, který nebude graficky nudný a strohý, ale zároveň nebude ani plný křiklavých a barevných prvků, kvůli kterým by mohl vypadat lacině, až bulvárně. Jak pro titulky, tak i pro logo chci zvolit zajímavý font písma, který ale nebude působit příliš rušivým dojmem. Měsíční periodicitu jsem zvolila, protože si myslím, že je adekvátní s ohledem na všechny kulturní akce. V periodiku tak mohou vznikat jak pozvánky na hudební akce v následujícím měsíci, tak i recenze událostí uplynulých.
- 5) POSTUP PRÁCE
Před začátkem práce v grafickém programu jsem si rozvržení stran načrtla na papír. Určila jsem si tak rozložení textů a získala představu, jak budou jednotlivé strany i celý časopis zhruba vypadat. Předem jsem si opatřila také veškeré texty a fotografie, které jsem chtěla použít. Takto připravených komponentů jsem měla více, než jsem nakonec použila, protože jsem se až při sazbě rozhodovala, co z nabídky skutečně využiji vzhledem k potřebné délce textů a velikosti fotografií.
Na jaře nastal čas samotné realizace mého projektu. Při realizaci jsem pracovala výhradně s balíčkem AdobeCreative. V programu Adobe InDesign jsem založila nový dokument o velikosti A4. Neexperimentovala jsem s jiným rozvržením, než s klasickým rozvržením na výšku, jelikož jsem věděla, že vytvářím pouze návrh periodika. Nastavila jsem celkový počet osmi stránek a protilehlé strany, upravila jsem nastavení okrajů a začala s přípravou titulní strany.
Nejdříve jsem vybrala ideální fotografii pro titulní stranu a nastavila podklady dalších stránek. Kromě bílého a tmavého podkladu jsem na třech stranách periodika zvolila mramorový vzor pozadí. Mramor jsem zvolila proto, že jsem hledala vzor, který nebude narušovat text, a přitom bude zajímavý pro oko čtenáře. Titulní strana měla být podle mého návrhu poutavá díky své jednoduchosti. Proto jsem zvolila tmavou fotografii, na které barevně oděná zpěvačka vyniká, a pouze minimum textu, tedy název titulu a uvedení periodicity. Následně jsem vložila na titulní stranu čárový kód, delší dobu mi zabrala volba jeho umístění, aby jeho fotografie narušovala stranu co nejméně. Ze stejného důvodu bylo také nutné vybrat vhodný typ písma názvu titulu. Nakonec padla volba na font Castellar MT Std. Na druhou a poslední stranu jsem poté vložila reklamu, takže těmito dvěma stranami jsem se již následně zabývat nemusela.
Ve druhé fázi jsem vložila fotografie na jednotlivé stránky. Po jejich úpravě a umístění jsem k nim musela přidat texty. Na třetí stranu jsem vložila tiráž časopisu a úvodník šéfredaktorky. Články jsem častokrát krátila, či jinak upravovala, aby vložené texty přesně zaplnily určený prostor. Použila jsem také funkci „prostrkání“, ovšem snažila jsem se ji použít v míře, která není pro oko laika patrná. Jako vhodný font jsem zvolila patkové písmo Minion Pro. Toto písmo splňovalo ve všech ohledech má očekávání o jednoduchosti a funkčnosti textu, zároveň nepůsobí na čtenáře rušivě. Barvu i font písma titulků jsem pak už na jednotlivých stranách přizpůsobovala textům. Použité texty jsem vybírala z hudebních webů musicserver.cz a ireport.cz, u jednoho z textů jsem autorem já, protože vznikl pro studentský portál helenavkrabici.cz, kde jsem členkou redakce. Tento text o koncertu v olomouckém U-klubu zároveň zapadal do konceptu nepříliš známých mladých umělců. Na stranu 5 jsem pod fotografii umístila infobox s textem, který jsem od rozhovoru nechtěla odlišit ohraničením, proto jsem zvolila jinou barvu písma a font.
Jak jsem už zmínila, poslední strana časopisu patří inzerci. U prostředního plakátu jsem vytvořila koláž, tedy pomocí programu Adobe Photoshop jsem na plakát vložila fotografie moderátorů Startéru rádia Wave, Jakuba Kaifosze a Jonáše Zbořila. Stejný program jsem využila také při úpravě horní fotografie na straně 4, kde jsem retuší odstranila rám obrazu.
Mezi posledními úpravami časopisu bylo číslování stran. Zvolila jsem číslování na vnějších stranách dolních okrajů pod čarou. Na vnitřní straně, tedy naproti číslům stránky, jsem vložila název časopisu napsaný kapitálkami.
Na závěr jsem zkontrolovala texty kvůli případným typografickým chybám, upravila projekt podle připomínek vedoucí a exportovala projekt do formátu PDF.
- 6) SEBEHODNOCENÍ
S finální podobou layoutu časopisu jsem vcelku spokojená, periodikum odpovídá mému prvotnímu záměru. Během práce jsem samozřejmě musela několikrát čelit komplikacím ve formě volby a míchání správných barev, vhodného výběru textů a fotografií, správné sazby textu, a dalších nezbytností. Několikrát jsem při těchto problémech využila tutoriály na YouTube, kde jsem vždy našla video vysvětlující potřebný krok. Častokrát jsem musela použít metodu pokus-omyl, protože jsem s programem InDesign pracovala poprvé až v kurzech DTP, naštěstí jde podle mě o program z velké části intuitivní.
Problematickou částí práce pro mě byla sazba textu. Články jsem musela častokrát zkrátit tak, aby rozsah naplnil textový rámeček adekvátně, zároveň aby v textu zůstaly zachovány podstatné informace. V těchto chvílích se mi také několikrát stalo, že se mi celkový text při úpravách rozhodil.
Celková práce na projektu mě bavila a obohatila mě o další zkušenosti, které se mi mohou hodit v budoucím profesním a možná i osobním životě. Myslím, že díky specializačním kurzům s magistrou Ditou Chlupovou, se mi povedlo sestavit layout časopisu, za který se nemusím stydět ani při obhajobě.
- 7) POUŽITÁ LITERATURA A ZDROJE
Použité programy:
Adobe InDesign
Adobe Photoshop
Adobe Illustrator
Zdroje textů i fotografií jsou řazeny tak, jak jsou seřazeny ve výsledné formě periodika.
Zdroje textů:
Novinka – Zofie Dares
Reportáž – Lenny
https://www.helenavkrabici.cz/clanky/lenny-rozsvitila-u-klub/
Rozhovor – Trocha klidu
https://musicserver.cz/clanek/59588/trocha-klidu-muzikantska-duse-je-v-jadru-u-vsech-stejna/
Recenze – Jakub Ondra
Rozhovor – The Atavists
Zdroje fotografií:
Zofie Dares – úvodní fotografie
BusFest Zlín 2019 – plakát
Colours of Ostrava 2019 – plakát
https://www.colours.cz/o-festivalu/colourspedia/2019
Majáles UP 2019 – plakát
https://majalesolomouc.cz/program-2019/
Zofie Dares – fotografie
Lenny – fotografie
https://www.helenavkrabici.cz/clanky/lenny-rozsvitila-u-klub/
Trocha klidu – fotografie
Jakub Ondra – fotografie
http://www.buskerjam.cz/umelci/
The Atavists – fotografie
https://www.redbull.com/cz-cs/hudba-klip-video-premiera-the-atavists-waiting-for-you
Academia Film Olomouc 2019 – plakát
Startér Showcase rádia Wave – plakát
https://wave.rozhlas.cz/starter-5183274
vložené fotografie (koláže) do plakátu Startéru
Academia Film Olomouc 2019 – plakát