čt., 24. duben 2014 09:22

Layout magazínu Popcorn Bucket

Samostatný projekt kulturní specializace/DTP žurnalistika  

 

 

 


Cíl práce

Cílem tohoto projekty je prokázání mých znalostí a dovedností získaných ve specializačních kurzech a workshopu. V rámci dvouoborového studia jsem absolvovala pouze workshop DTP, tudíž v této části jsem na výběr neměla. Jako zaměření jsem zvolila kulturní specializaci, která je mi i vzhledem k druhému oboru blízká, přestože jsem absolvovala také kurz popularizace přírodních věd.

 

Tímto spojením vzniká řada možností, od obecně kulturního periodika po úzce zaměřené na určité odvětví. Nakonec jsem si zvolila se pro filmový časopis.

 

Přišlo mi zbytečné vytvářet layout celého periodika. Rozhodla jsem se proto navrhnout titulní stranu, která zpravidla jako první upoutá pozornost a pro jakékoliv periodikum je stěžejní. Na následujících dvou dvoustránkách se objevují časté typy článků vysoce frekventované v tomto typu periodika, jako rozhovor nebo recenze. Tento rozsah dle mého názoru stačí na předvedení mých dosažených znalostí i celkového vizuálu periodika.

 

2. Téma

Pro realizaci záměr jsem vytvořila fiktivní časopis s ironickým názvem Popcorn Bucket. Pojmenování titulu, které v překladu znamená „kyblík popcornu“ vychází z populárního a téměř povinného doprovodu většiny filmových představení v multiplexech a bohužel čím dál častěji i v malých kinech. Symbolizuje globalizaci a pojímání filmu jako součásti konzumu. V češtině ovšem zní poněkud fádně, neatraktivně a obyčejně, a tak jsem ho přeložila do angličtiny.

 

Tento fiktivní magazín by měl překlenout mezeru mezi odbornými časopisy jako je například Cinepur a zábavnými typu Svět filmu. Navzdory názvu by se zaměřoval na erudovanější čtenářstvo požadující něco více než pouhý infotainment. Na českém trhu chybí filmové periodikum, které by nenásilnou a populárně naučnou formou vzdělávalo čtenáře a věnovalo se zároveň artovým snímkům i blockbusterům.

 

Samozřejmě by neměl rezignovat na hlavní proud filmů, ale reflektovat je s nadhledemi, uvádět souvislosti a odborně zhodnotit.

 

Cílovou skupinou tohoto periodika by měli být lidé s hlubším zájmem o film a touhou rozšiřovat si v tomto směru obzory. Není pro ně středobodem vesmíru, nedisponují takovým rozsahem teoretických znalostí jako odborníci, ale chtějí se vzdělávat a alespoň rámcově porozumět problematice.

 

Tomuto záměru odpovídá i designové řešení časopisu, které vzhledem k primárnímu zaměření čtenáře na obsah nemusí nadbytečně poutat pozornost. Není tudíž nutné používat křiklavé barvy, které by zaujaly na první pohled, výrazné grafické prvky nebo překombinované koláže fotek.

 

Texty v tomto periodiku by měly být psány lehkým a sofistikovaným jazykem a rozhodně nesklouzávat k familiárnosti a hovorovosti. Jejich informační a vzdělávací hodnota by se neměla vázat pouze na současnost, ale zůstat zachována i do budoucna.

 

Z požadavku nadčasovosti plyne i náplň – místo žhavých novinek ze života hvězd a propagace filmů by se měl věnovat především rozsáhlejším recenzím až kritikám několikastránkovéro rozsahu.

 

3. Situace na trhu

V posledních několika letech především z ekonomických důvodů velká část tisku zaměřeného na film úplně zaniknula nebo se přesunula z fyzických nosičů pouze na internet.

 

Toto médium svou interaktivitou vyhovuje mnohem více současným způsobům v propagace a informování o filmech, zejména kvůli videím. Poskytuje divákům možnosti diskutovat, aktivně sdílet nové informace a psát vlastní soudy. Tento trend podporuje i velmi populární server ČSFD, kde hodnocení a komentáře vytvářejí sami uživatelé.


V následujícím výčtu se pokusím nastínit současnou situaci na trhu. Záměrně neuvádím periodika se širším kulturním zaměřením, jako například časopis A2, nebo věnující se filmu pouze v jedné rubrice.

 

Cinema

Měsíčník zaměřený na průměrného diváka. Láká na nové snímky, přináší informace ze života hvězd nebulvárním způsobem a poskytuje ne příliš detailní a rozsáhlé uživatelské recenze. Hlavním cílem tohoto periodika je pobavit, atraktivním způsobem informovat a nalákat do kina.


V designu tohoto periodika se objevují jednotící prvky spíše v omezeném množství. Grafické řešení jednotlivých stránek se řídí obsahem článku, takže čtenáři je na první pohled čtenáři jasné, o čem se dočte a připadá si ještě blíže danému tématu. Navíc doplňuje základní text množstvím infoboxů a fotek.


Cinepur

Dvouměsíčník s podtitulem „časopis pro moderní cinefily“ vznikl na popud studentů Filmové vědy FF UK, dnes ho vydává občanské sdružení Sdružení přátel Cinepuru. V jeho rámci vycházejí zasvěcené kritiky a věnuje se především filmovému dění mimo hlavní proud.


Film a doba

Vychází čtvrtletně. „Film a doba je odborný časopis, který sleduje a přináší reflexe vývojově progresivních tendencí v oboru. Vedle hrané kinematografie se tento čtvrtletník věnuje také filmu dokumentárnímu, animovanému i videoartu. Kromě recenzí děl uváděných v naší distribuci přináší obsáhlé recenze z nejdůležitějších českých a světových festivalů. Publikuje rozhovory s domácími i zahraničními tvůrci, profily národních kinematografií a jejich hlavních reprezentantů i exkurzy do filmové historie.“ [1]

 

Iluminace

Akademický „Časopis pro teorii, historii a estetiku filmu“ [2] vychází čtvrtletně a je tiskovým orgánem Národního filmového archivu a České společnosti pro filmová studia (CEFS). „Iluminace přináší po celou dobu své existence původní teoretické i historické studie, každé číslo obsahuje rovněž překlady zahraničních textů dokumentujících soudobé trendy světového filmového myšlení nebo splácejících překladatelské dluhy ze starších období. Velký prostor je v Iluminaci věnován edici pramenů k dějinám kinematografie, stejně jako rozhovorům s významnými osobnostmi oboru. Zvláštní rubrika poskytuje prostor k prezentaci probíhajících výzkumných projektů, zvláště pak disertačních prací. Jako každý akademický časopis i Iluminace obsahuje recenze domácí a zahraniční odborné literatury a konferencí. Od roku 2004 je v každém čísle vyhrazen prostor pro monotematický blok textů. Od roku 2005 jsou některé monotematické bloky připravovány ve spolupráci s hostujícími editory.“ [3]

 

Design tohoto periodika se vyznačuje strohostí a minimalističností. Spíše než časopis připomíná odbornou knihu, což vzhledem k obsahu nepřekvapuje.

 

Svět filmu

Magazín s podtitulem „Měsíčník nejen pro filmové gurmány“ se vizuálem blíží bulvárním časopisům a hýří barvami víc než kasina v Las Vegas. Přináší především snadno stravitelné informace dávkované v krátkých článcích a infoboxech, výrazné titulky a ještě více fotek než Cinema.

 

Synchron

„Zpravodaj FITES vydávaný pro potřeby svazu. Je distribuován všem členům FITES žijícím nejen v naší republice, ale také na Slovensku, v Německu, v Kanadě a ve Spojených státech amerických. Časopis dostává například ministr kultury, členové mediální komise Poslanecké sněmovny PČR či vybraní senátoři horní sněmovny PČR. Časopis je zasílán i na vybrané zahraniční ambasády a je také distribuován do významných českých deníků a časopisů včetně České tiskové kanceláře.“ [4]

 

Tento časopis zajímavě rozlišil jednotlivé rubriky, každá má svou barvu, která se objevuje v horní liště, nadpisech a jiných grafických prvcích, jinak se vyznačuje rovněž jako minimalistický.

 

The Moravian Journal of Literature and Film

Odborný časopis, jenž si klade za cíl působit jako platforma pro křížení literární a filmové historie, kritiky a teorie. Vychází dvakrát ročně v anglickém jazyce. Je spojen s Katedrou anglistiky a amerikanistiky Univerzity Palackého v Olomouci a jako šéfredaktor působí Marcel Arbeit.  [5]


4. Ideový plán

Od začátku jsem věděla, že nechci vytvářet prudce moderní, rozjásaný nebo překombinovaný návrh, protože tento styl je mi zcela cizí. Myslím si, že v jednoduchosti je síla, a z tohoto jsem i vycházela při sestavování layoutu. Chtěla jsem se vyvarovat grafických hříček, přílišnému vlivu trendů a zbytečně nemíchat spoustu prvků dohromady.


Mým záměrem je vytvořit čistý a minimalistický vzhled bez zbytečných ozdobných prvků, aniž bych vše podřídila funkčnosti. Budu klást důraz na jednoduchost a přehlednost, snažit se ponechat design nenápadný a do popředí dostat samotný obsah, protože o ten jde především.

 

Popcorn Bucket by měl graficky vymezovat vůči barevným časopisům typu Cinema nebo Svět filmu, které se vyznačují výraznými nadpisy, velkým množstvím fotek a křiklavými barvami. Zároveň bych ho oproti například Filmu a době chtěla oživit, zatraktivnit a přiblížit časopiseckému standardu, na jaký jsou čtenáři zvyklí. Tyto požadavky možná znějí nerealizovatelně a zmateně, ale pokusím se je skloubit a spojit do jednotného celku.


Titulní stranu bude, jak už je ostatně obvyklé, zcela vyplňovat fotografie týkající se dominantního tématu objevujícího se v daném čísle. Dále bude obsahovat název magazínu barevně sladěný s obrázkem a výběr důležitých článků.

 

Vnitřní řešení budu řešit v duchu jednoduchosti až strohosti. Všemi stránkami se potáhne horní lišta, na které bude uváděn název rubriky, popřípadě číslo stránky nebo údaje o vydání. Tento prvek pokud možno použiji i na jiných místech, například na infoboxech.

 

Nechci míchat více typů písem, ideální mi připadají maximálně tři na stránce – jeden na titulky a jeden na samotné články. Písmo by mělo být dobře čitelné a patkové. Stejně tak bych chtěla udržet na co nejnižším čísle počet velikostí. Přiměřená mi připadá kombinace tří  - hlavní nadpis, podnadpis a zbytek textu.

 

Jako dominantní jsem zvolila černou barvu. Vede mě k tomu především její univerzálnosti, díky níž nehrozí, že se bude bít s fotografiemi a zbytečně rušit. Zároveň působí elegantně a odpovídá původnímu směřování k jednoduchosti. Doplňovat ji bude další klasická barva – bílá.

 

Kontrast k tomuto konzervativnímu designu budou tvořit obrázky. Filmové články přímo vybízejí k doplnění o fotky, které by se samozřejmě měly vztahovat k tématu textu, například pocházet přímo z díla, o kterém pojednává nebo zobrazovat někoho z lidí podílejících se na něm. Kromě ilustrace a oživení budou sloužit k roztříštění monotónních textových bloků.

 

Celkový vzhled by měl působit nadčasově, protože poutat za každou cenu není jeho úkolem. Nevadilo by mi, kdyby sklouzával až k strojovému či neosobnímu dojmu.

 

Rozhodla jsem se držet tradičního formátu A4, který je praktický a poskytuje dostatek prostoru i pro rozsáhlé články. Tento časopis by neměl vycházet častěji než měsíčně, jako ideální mi přijde čtvrtletní periodicita.

 

5. Postup práce

Při realizaci jsem použila programy Adobe InDesign CS 6 a Photoshop CS 5. S prvně zmíněným mám dvousemestrovou zkušenost z praktika a workshopu DTP, ale po době uplynulé od jejich absolvování jsem si musela řadu postupů znovu připomínat. Navíc jsme dříve pracovali se starší verzí, takže některé nástroje a nastavení se nacházely jinde, než jsem byla zvyklá. S pomocí integrované nápovědy a oficiální příručky se mi naštěstí podařilo tyto dílčí problémy postupně překonat.

 

Adobe InDesign poskytuje spoustu možností, „pomáhá vytvářet pixelově dokonalý design a typografii stránek pro nejrůznější formy zpracování počínaje knihami a brožurami přes digitální časopisy až po aplikace pro iPad. Umožňuje snadno přizpůsobit rozvržení pro různé velikosti a orientaci stránek a obrazovek.“ [6]

 

Po prohlédnutí starších DTP projektů jsem nepovažovala za nutné vytvářet i vlastní články, a tak jsem použila texty nalezené na internetu, které jsem pak podle prostorových dispozic zkrátila. Stejně tak mi přišlo nesmyslné pracovat s vlastními fotografiemi, které by se k daným filmům nijak nevztahovaly a měly by nulovou informační či ilustrační funkci, a tak jsem využila volně odstupných propagačních materiálů. Jiná situace by samozřejmě nastala například u sportovních nebo ekonomických časopisů, které umožňují větší možnosti ve výběru doprovodných obrázků.

 

Vyhledávání kvalitních fotografií, především pro titulní stranu se nakonec ukázalo jako poměrně problematické. Neodpovídaly buď rozlišením, nebo je překrývala řada nápisů, které jsem se svými dosavadními schopnostmi úprav nedokázala odstranit.

 

Do návrhu jsem soustředila grafická řešení, která by se dle mého názoru v tomto typu periodika objevovala nejčastěji. Ze zaměření Popcorn Bucketu vyplývá, že by ho měly naplňovat především delší texty, proto jsem se rozhodla zaplnit první dvoustranu jedním rozsáhlým článkem, konkrétně rozhovorem, doplněným o dva infoboxy. Následující stranu zabírá jeden souvislý text a na další jsem umístila tři minirecenze.

 

Text jsem rozdělila do tří sloupců. Větší počet by působil zbytečně nepřehledně a ztěžoval by četbu, menší naopak příliš staticky. Poměrně dost času mi zabralo upravit články, zejména vkládání nezlomitelných mezer.

 

Dlouho jsem také řešila umístění horní lišty. Původně jsem zamýšlela nenechat mezi ní a horním okrajem stránky žádnou mezeru, ale tento způsob umístění působil příliš těžce a staticky, proto jsem se rozhodla ji odsadit. Experimentovala jsem také s různými rozměry této lišty a řešením rohům, které původně měly být na vnějších stranách zaoblené, ale nakonec jsem se vrátila k původní hranaté variantě.


Při vytváření návrhu vnitřních grafických prvků jsem se snažila držet původního rozhodnutí a vytvářet je v černé a bílé barvě. Problém nastal při umístění černého titulku na tmavou fotografii. Této pozice jsem se nechtěla vzdát, protože mi přijde z hlediska estetiky i logického rozmístění prvků na stránce přišla jako nejlepší. V prvním, kdy se na fotografii vyskytovaly velmi světlé i velmi tmavé plochy jsem zvolila černou barvu písma a ohraničila ji tenkou bílou linkou o síle 0.25 bodu.

 

Složitější situace nastala s tmavě mordou fotografií na následující dvoustraně. Zamítla jsem stejné řešení jako v předchozím případě, protože bílá linka by vzhledem k tmavému podkladu příliš vynikala. Nakonec jsem ustoupila z původního černobílého záměru a změnila barvu na odstín modré pocházející z fotografie. Abych zabránila splývání, ohraničila jsem i tento titulek linkou o síle 0.25 bodu, tentokráte černou.

 

Největší novinkou pro mě bylo vytváření automatického číslování stránek, díky kterému jsem objevila existenci vzorové stránky a mnoho dalších možností, které InDesign poskytuje.

 

Písma

V souvislosti se záměrem jednoduchého vzhledu a zaměření na obsah jsem se snažila nevytvářet přehlídku různých druhů písem a velikostí, ale omezit je na minimum, aniž by celkový vzhled sklouzával k monotónnosti a nepřehlednosti. Výběr písem mi činil poměrně dost problémů, neboť InDesign v základní nabídce sice disponuje rozsáhlou sbírkou fontů, ale ne všechny podporují českou diakritiku.

 

Nakonec v celém layoutu kombinuji pouze dva typy řezů, a to písmo Lucida Bright a Cambria. V obou případech se jedná o patková a dle mého názoru dobře čitelná, jednoduchá a elegantní písma. Dobře se doplňují a jejich spojení nepůsobí rušivě.

 

Titulní strana

Pro název periodika a upoutávky na obsah čísla jsem zvolila patkové písmo Lucida Bright ve variantě Demibold, které mi pro tento účel přišlo dostatečně elegantní a jednoduché. Na této straně jsem zkombinovala čtyři velikosti písma. Řídila jsem se při tom důležitostí titulku: název periodika má velikost 60 bodů, hlavní část upoutávky 36, zbytek textu 24 a údaje o čísle 12.

 

Barva vychází z fotografie na obálce, konkrétně z pozadí za herečkou. Abych se vyhnula splývání s fotografií, obtáhla jsem titulek tenkou černou linkou o síle 2 body. Stejný způsob zvýraznění jsem použila i u zbytku textů na stránce, pouze linka se z důvodu menšího písma zúžila na 1 bod. Využitím barev z fotografie vzniká kompaktní a harmonický celek, kde se všechny prvky vzájemně doplňují.

 

Barva textu by se měnila každé číslo v závislosti na vzhledu obálky, stejný by zůstal řez a velikost písma. Každé číslo by tak bylo osobité a zároveň snadno identifikovatelné pro pravidelné čtenáře.

 

Články

Vnitřní text je proveden v písmu Cambria. Použila jsem celkem čtyři velikosti: 48 na hlavní titulek, poloviční, tedy 24 na perex a názvy boxů, 10 na samotný článek a 18 na číslování stránek a procentuální hodnocení u minirecenzí. Tento počet je dle mého názoru minimální pro přehlednost stránky a zároveň plně dostačující.


6. Sebehodnocení

S výsledným layoutem jsem celkem spokojená a odpovídá původnímu záměru. Podařilo se mi splnit původní nápad a vytvořit funkční a čistý vzhled, který by se dal použít i v reálu. Možná působí příliš stroze a konzervativně, ale k výše popsané náplni fiktivního periodika se hodí.

 

Myslím, že vychýlení z původního záměru realizovat grafické prvky pouze v černé a bílé barvě byl nakonec ku prospěchu. Navzdory mým původním obavám netříští celkový design, protože velikost písma, umístění a řez zůstaly zachovány.

 

I když jsem se snažila o precizní a pečlivou práci, která u takto jednoduchého designu obzvláště vynikne, pořád nacházím drobnosti k opravě, nepřesnosti a napadají mě nové nápady, jak vzhled vylepšit. Občas jsou bohužel limitovány mými technickými schopnostmi, někdy vypadají dobře jen v představách a následná realizace nevypadá vůbec dobře.


7. Zdroje a použitá literatura:

About the Journal. Moravian Journal of Literature and Film [online]. [cit. 2014-04-21]. Dostupné z: http://www.moravianjournal.upol.cz/?q=node/2

 

Adobe InDesign CS6: oficiální výukový kurz. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2013, 432 s. ISBN 978-80-251-3803-8.

Časopis. Iluminace [online]. [cit. 2014-04-21]. Dostupné z: http://www.iluminace.cz/index.php/cz/about-iluminace

Časopis Synchron. Fites.cz [online]. [cit. 2014-04-21]. Dostupné z: http://fites.cz/n/casopis-synchron/

 

FILA, Kamil. Nevyzpytatelné cesty populárních filmových časopisů v Česku: Vzestup a pád Cinemy, hledání cesty mezi prestiží, lidovostí a life-stylem u Premiere. Cinepur.cz [online]. 2009 [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: http://cinepur.cz/article.php?article=1622

 

Film a doba. Fórum pro architekturu a média [online]. [cit. 2014-04-24]. Dostupné z: http://www.forum4am.cz/?page_id=2295

InDesign CC. Adobe [online]. [cit. 2014-04-23]. Dostupné z: http://www.adobe.com/cz/products/indesign.html

 

Články

Rozhovor s Martinem Freemanem (1):

Rozhovor s Martinem Freemanem. Edna.cz [online]. [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: http://www.edna.cz/fargo/novinky/rozhovor-s-martinem-freemanem/

 

Preview Maleficent (2):

Preview: Zloba - Královna černé magie aneb návrat Angeliny Jolie. Filmserver.cz [online]. [cit. 2014-04-22]. Dostupné z:http://filmserver.cz/clanek/7417/zloba-kralovna-cerne-magie/

 

Minirecenze (3):

3 filmy, 3 minirecenze. Studentpoint [online]. [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: http://www.studentpoint.cz/271-recenze-novinky/11666-3-filmy-3-minirecenze/#.U1bC91V_uwU

 

Fotografie:

 

Titulní strana:

http://1.bp.blogspot.com/-0koRW2ikCIA/UxxqnYMrIVI/AAAAAAAAA4Y/_fpPzVpQz4s/s1600/Divergent+Promo+Photo+Mar9+1.jpg

 

Martin Freeman:

http://cdn.hitfix.com/photos/5477980/fargo_pilot_martinfreeman_652_featured_photo_gallery.jpg

http://i.telegraph.co.uk/multimedia/archive/02872/fargofreemanforweb_2872530b.jpg

 

Maleficent:

http://fsi.imeg.cz/39204ts.jpg

 

Minirecenze:

Světová válka Z: http://www.worldwarzmovie.com/site/img/music/bgR.jpg

Jen Bůh odpouští: http://filmphage.files.wordpress.com/2013/08/only-god-forgives-gosling.jpg

Nouzové volání: http://moviemezzanine.com/wp-content/uploads/The-Call-1.jpg

 

Poznámkový aparát:

[1] Film a doba. Fórum pro architekturu a média [online]. [cit. 2014-04-21]. Dostupné z: http://www.forum4am.cz/?page_id=2295

[2] Časopis. Iluminace [online]. [cit. 2014-04-21]. Dostupné z: http://www.iluminace.cz/index.php/cz/about-iluminace

[3] Tamtéž.

[4] Časopis Synchron. Fites.cz [online]. [cit. 2014-04-22]. Dostupné z: http://fites.cz/n/casopis-synchron/

[5] About the Journal. Moravian Journal of Literature and Film [online]. [cit. 2014-04-21]. Dostupné z: http://www.moravianjournal.upol.cz/?q=node/2

[6] InDesign CC. Adobe [online]. [cit. 2014-04-21]. Dostupné z: http://www.adobe.com/cz/products/indesign.html

Zobrazeno 3081 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:47
Pro psaní komentářů se přihlaste