1. CÍL PRÁCE:
Ve svém samostatném projektu bych se chtěla pokusit vytvořit návrh layoutu seriózního zpravodajského deníku. Mým cílem je vytvořit návrh novin, který by splňoval kritéria a zvyklosti ve formátu tohoto média a byl použitelný v každodenním zpravodajství. K tomu chci využít zkušeností a informací, které jsem získala díky své DTP (Desktop Publishing) a zdravotně-sociální specializaci, které jsem absolvovala v průběhu svého studia. V zájmu toho, aby projekt korespondoval jak s mým profesním, tak s tematickým zaměřením, vytvořím (kromě úvodní stránky) rubriku „Zdraví“.
Od svého samostatného projektu očekávám, že mi pomůže se skrze odbornou literaturu seznámit s tvorbou novin, připomenout si prvky, které se v nich používají, a s pomocí počítačových programů si následně samostatně vyzkoušet realizaci.
Jednou z vlastností, kterou bych chtěla, aby se můj projekt vyznačovat, by tedy měla být profesionalita. Zároveň budu usilovat o univerzálnost, ale zároveň i originalitu. Hodlám použít jak prvky, které odrážejí typické znaky seriózních deníků, tak se pokusit o inovace. Věřím, že tvorba celého layoutu mi pomůže se připravit na možnou budoucí práci redaktorky a získám cennou zkušenost v oblasti počítačové tvorby.
2. VOLBA TÉMATU:
Zpravodajské deníky jsou druhem média, s jejichž vizuální stránkou se setkáváme každý den, ať přímo četbou novin, nebo jen zhlédnutím titulků na novinových stáncích. Osobně jsem s nimi byla v kontaktu již od dětství a zpravodajské deníky mě díky stálému předplatnému provázely celý život.
S různými novinami různých vzhledů jsem se tedy setkávala ještě před zahájením studia žurnalistiky. Jako studentka tohoto oboru jsem se již dostávala do styku s několika médii denně. V hodinách své DTP specializace jsem si vyzkoušela tvorbu vlastního časopisu a v průběhu své redakční praxe jsem získala možnost vidět, jak probíhá každodenní tvorba novin, případně k jakým změnám v něm může docházet.
Ačkoliv čtenost tištěných médií klesá, o to větší zájem v dnešní době vzbuzují internetová média. Jak lze ale pozorovat na příkladu některých novin, čtenář má v dnešní době možnost si objednat elektronickou verzi novin (např. ve formátu pdf). Proto ačkoliv vytvářím verzi určenou pro tisk, věřím, že využití by v takřka nezměněné podobě našla i dnes, kdy se většinou setkáváme se zpravodajstvím prostřednictvím internetu. Ačkoliv zatím tento druh četby novin není příliš rozšířený, je možné, že v budoucnu bude stále oblíbenejší.
Svým samostatným projektem tedy získám zkušenost nejen v psané tvorbě, ale částečně i online zpravodajství. Zpravodajský deník jsem zvolila z důvodu, že právě tomuto druhu média bych se ráda i v budoucnu věnovala, ale zároveň věřím, že získám znalosti v oblasti, která bude využitelná i v jiných oblastech žurnalistiky nebo počítačové tvorby.
3. STAV PROBLEMATIKY:
V Česku vychází několik celostátních seriózních deníků, z nichž má každý svůj specifický vzhled. Jelikož nejsou zájmovou četbou, ale působí na široké publikum čtenářů (pravidelných, příležitostných, ale i těch potenciálních), má tento druh média typický layout, který je na první pohled odlišuje od časopisů i bulvárních periodik. Tento vzhled je již zautomatizovaný a jednotlivé redakce používají podobné formáty, včetně stejné nebo velmi podobné terminologie.
Vzhled však zároveň musí být originální a úderný, aby zaujal a přitáhl čtenáře. Zároveň bývá stálý a neprochází velkými obměnami, aby si čtenáři své noviny snadno našli – když dojde ke změně vzhledu novin, bývá to provázeno doslova kampaní, která se snaží čtenáře s novým vzhledem jak seznámit, tak je vůči němu příjemně navnadit. Přesto je vhodné nechat v layoutu prostor pro mimořádné události nebo jen občasné osvěžení. Příkladem může být státní smutek, kdy např. Mladá fronta DNES doplnila k názvu novin na úvodní stránce černou stužku, nebo „vítání jara“ v první jarní den, kdy některá vydání regionálního Deníku (který je obvykle laděn do modré barvy) doplnila na úvodní stránku obrázky květin a změnila modrou barvu na zelenou. U tištěných médií se ale jedná spíše o zvláštnost.
V Česku můžeme jako o nejčtenějších tištěných seriózních denících mluvit o následujících:
3. 1 Mladá fronta DNES
Mladou frontu DNES můžeme označit za největší seriózní celostátní deník v České republice. Svým čtenářům přináší vždy aktuální a kvalitní zpravodajství.
Vychází 6x týdně, tzn. od pondělí do soboty v celkem 15 mutacích. Ty odpovídají dělení České republiky podle krajů a zaměřují se především na regionální zpravodajství.
Přináší taktéž užitečné servisní informace i oddechové čtení ve specializovaných přílohách a magazínech. MF DNES vydává čtyři magazíny týdně – ONA DNES v pondělí, Magazín DOMA DNES ve středu, Magazín TV ve čtvrtek a magazín Víkend v sobotu
Od úterý do čtvrtka vychází v Mladě frontě DNES samostatná ekonomická sekce, která obsahuje informace z oblasti hospodářství. V průběhu týdne vychází speciální rubriky přinášející praktický servis, a to Peníze (úterý), Zaměstnání (úterý a čtvrtek), Test, Auto (středa) a Vzdělávání (čtvrtek). Každý pátek pak vychází příloha Zdraví a Cestování.
3. 2 Lidové noviny
Lidové noviny jsou celostátní zpravodajský seriózní deník, který se zaměřuje především na politiku, byznys a kulturu. Zahrnuje kvalitní zprávy z domova i ze světa, kulturní rubriku a redakční názory a komentáře.
Část Peníze & Byznys je věnována ekonomickému zpravodajství, rozhovorům s lidmi z byznys sféry, přehledům situace na trzích nebo názorům a komentářům ekonomických odborníků. Na konci této části najdeme taktéž sportovní rubriku, předpověď počasí a program televize.
V pondělí v Lidových novinách vychází šestistránková příloha Právo & Justice. Ta přináší čtenářům aktuální informace z oblasti práva, rozhovory, komentáře, ale věnuje se i starším kauzám. V úterý je zde příloha Akademie, která přináší přehledy o dění ve školství.
Ve středu si můžeme číst v příloze Medicína & Věda a ve čtvrtek v příloze Servis LN. V pátek vychází s novinami magazín Pátek, který má 60 stran a zahrnuje rozhovory, reportáže, čtivé postřehy a program TV na celý týden opatřeným tipy zajímavých osobností. Sobotní LN mají dvě přílohy, a to Orientaci a odpočinkový Relax.
3. 3 Právo
Jedná se o český deník, který se zaměřuje na seriózní a kvalitní zpravodajství z domova i zahraničí, z oblasti ekonomiky, zdravotnictví, školství či sportu. Deník Právo nabízí nejen rozsáhlý přehled událostí, ale také fundované komentáře a analýzy, reportáže a informace z regionů. Jako u většiny českých deníků jsou součástí Práva taktéž tematické přílohy a magazíny. Právo vychází šest dní v týdnu, každý den s jinou přílohou.
3. 4 Deník
Vydává ho VLTAVA-LABE-PRESS, a.s. Toto vydavatelství v České republice vydává téměř sto regionálních titulů, z toho 71 regionálních deníků, 23 týdeníků. Tyto deníky jsou nejvýznamnější regionální noviny u nás. V rámci regionů mají velmi vysokou čtenost. V těchto regionálních denících je zároveň obsaženo zpravodajství z nejbližšího okolí bydliště čtenáře, z okresu, kraje, republiky i ze světa. Jedná se sice o regionální deníky, ty ale v jednotlivých mutacích pokrývají celou republiku.
3. 5 Hospodářské noviny
Deník Hospodářské noviny přináší od pondělí do pátku aktuální zpravodajství.Ze všech českých deníků dávají Hospodářské noviny největší prostor informacím z české i světové ekonomiky, najdeme zde silné analytické prvky a časté komentáře.
HN mají denně dva aktuální sešity. První obsahuje všeobecné zpravodajství z domova a ze zahraničí, kromě nich zde najdeme názory a kulturní a sportovní rubriku. Druhý sešit, HN Byznys, se zabývá ekonomickým zpravodajstvím, finančními trhy a servisem pro podnikatele.
V pondělí vychází jako součást Hospodářských novin také pravidelná rubrika Kariéra. Ve středu vychází rubrika Reality+Bydlení.
Několikrát do týdne je součástí HN pravidelná nebo mimořádná příloha. V úterý vychází tabloid HN Praha, ve středu magazín IN, v pátek magazín Víkend a jedenáctkrát ročně lifestylový magazín Proč ne?!.
4. IDEOVÝ PLÁN:
Název deníku jsem hodlala zvolit krátký, ale zároveň úderný a poukazující na to, o jaký druh novin se jedná. Po vyloučení jiných možností jsem zvolila název FAKTA.
U formátu jsem se inspirovala ostatními deníky, které používají tzv. berliner (470 x 315 mm). Taktéž u druhu písma jsem se neuchýlila k experientům. Oblíbeným, snadno čitelným fontem používaným ve zpravodajství je patkové písmo Times New Roman. Základní velikost textů bude 10, u nadpisů samozřejmě větší v závislosti na délce nadpisu, popř. jestli se nejedná o podnadpis. Pro snadnější četbu text rozdělím do několika sloupců.
Barvy hodlám (kromě obrázků) použít dvě, a to základní černou na veškeré písmo kromě názvu novin, pro grafické prvky jsem vybrala červenou kvůli její výraznosti. Sytě červená se vyjímá na novinových stáncích a spíše zaujme – o tomto svědčí její obliba u mnoha periodik.
Vytvořím celkem 4 stránky, z nich jedna bude úvodní. Tato úvodní stránka spolu s poslední budou ryze zpravodajského charakteru, v rámci svého tematického zaměření však použiju většinou články ze zdravotnické či sociální oblasti. Prostřední dvě stránky zamýšlím jako dvojlist přílohy „Zdraví“, která bude pojednávat o jednom zdravotnickém tématu.
V rámci větší grafické přitažlivosti novin hodlám použít vložené obrázky, které souvisí s textem, a to jak prosté obdélníkové, tak i obrázky nepravidelných tvarů u rubriky „Zdraví“, kde mám v plánu celý styl lehce uvolnit a dát mu spíše časopivý nádech.
Aby byly texty relevantní a fakticky správné, budu čerpat z jiných médií či zdravotně zaměřených publikací a webových stránek.
5. POSTUP PRÁCE:
V rámci časové náročnosti jsem se rozhodla realizovat celkem čtyři strany svého deníku, ve kterých jsem se pokusila využít co největší množství různých prvků, které mi použité programy nabízely. První stranu jsem zamýšlela jako titulní, strana 2 a 3 tvoří společně dvoustranu, která se věnuje jednomu tématu a texty zde na sebe navazují. Poslední strana funguje opět samostatně.
5. 1 Název
Název FAKTA splňoval mé požadavky, považuji ho za krátký, tedy snadno zapamatovatelný, úderný a přesto jasný. Zároveň ho považuji za vhodný pro použití do zpravodajského deníku, jelikož předem hlásí, co chce čtenářům přinášet.
5. 2 Formát stránky
Jak již bylo zmíněno, při výběru formátu stran jsem sáhla po novinami oblíbeném formátu berliner. Stránka je postavena výškově, měří tedy na výšku 470 mm a na šířku 315 mm . Odsazení stran jsem zvolila na všech stránkách stejné, ale z hlediska výšky a šířky nerovnoměrné, a to shora a zdola 20 mm, z bočních stran 13 mm.
5. 3 Obsah
Jelikož jsem chtěla využít i své tematické specializace, čerpala jsem články ze zdravotně-sociální oblasti. Z tohoto důvodu se nejedná o mé původní články, ale o mnou editované zprávy či články z médií a internetu, které obsahují často vyjádření odborníků k dané problematice. Tímto jsem se pokusila dosáhnout větší autenticity a hlavně faktické správnosti.
Články často velikostí neodpovídaly rámečku, proto jsem je mnohokrát musela zkrátit, či naopak prodloužit. V novinářské praxi se jedná o obvyklý postup, díky kterému jsem si vyzkoušela i práci s textem.
Většina článků je ryze zpravodajských, výjimku tvoří prostřední dvojlist, tedy strana 2 a 3. Zde jsem záměrně styl změnila, dvojlist tedy funguje spíš jako populárně-naučná příloha. Díky tomu jsem získala možnost sáhnout k širší škále prostředků. Kromě základního textu jsem zde použila i rozhovor a tabulku.
5. 4 Fonty, text
Při volbě písma jsem nechtěla experimentovat a znesnadňovat čtenářům práci, proto jsem manipulovala s třemi typy fontů. Na název novin a názvy rubrik jsem zvolila nepříliš známý Rockwell, kterým jsem tyto nadpisy chtěla odlišit od zbytku textu. Jedná se o serifové písmo s výraznými patkami. Pro ještě větší důraznost jsem sáhla po tučné verzi, ve které lépe vynikla bílá barva písma, orámovaná černou linkou. Tyto bílé nadpisy jsem umístila na červené pozadí, které se skládá z prostého červeného obdélníku. Zatímco název FAKTA jsem vycentrovala doprostřed stránky, název rubriky Zdraví jsem jako podnadpis nechala zarovnaný doleva. Odlišila jsem je i velikostí, zatímco FAKTA jsou o velikosti 85 pt, podnadpisy rubrik jsem ponechala o velikosti 60 pt. Texty jsem vertikálně zarovnala do středu obdélníku a lehce je odsadila z levé strany, a to o 5 mm.
V samotném textu jsem již manipulovala pouze se dvěma typy písem. Font na samotný text článků se mi osvědčil serifový Times New Roman ve velikosti 10. Pouze u různých podnadpisů v příloze jsem využila velikost 12 a text vytučnila, aby se tak lépe vizuálně odlišil od zbytku textu. U popisků, které najdeme u většiny obrázků, jsem pro odlišení použila kurzívu, stejně jako u domicilů.
Jako druhé písmo, pro perex u hlavního nadpisu, jsem zvolila písmo bezpatkové (bezserifové), a to Arial. Vizuálně pak text dlouhých článků nepůsobí tak jednolitě, a přesto není přeplácaný. Ve svém periodiku jsem tento typ podnadpisu použila jen dvakrát u největších článků (u titulního a u dvojstrany věnované zdravému hubnutí), ostatní články již perex nepotřebovaly.
Text jsem vždy rozdělila do sloupců, a to aby jich vycházelo vždy šest na jednu stranu. Adobe InDesign mi nabídl šířku sloupce 44,689 mm, u které jsem zůstala, jelikož nabízela jak ideální šířku sloupce, tak dostatečné mezery mezi nimi. Zvolila jsem typické zarovnání do bloku s posledním řádkem zarovnaným doprava. Začátek prvního řádku každého odstace jsem pro větší přehlednost odsadila o 3 mm.
Mezi jednotlivé zprávy jsem vložila černou linku, aby je od sebe přehledně oddělila. Jednalo se spíše o vizuálně vhodný prvek.
Pod hlavní rámeček s názvem novin či patřičné rubriky jsem umístila užší rámeček, kde jsem uvedla pro čtenáře nezbytné informace, konkrétně den, datum, cenu novin a stranu. Datum se na všech stránkách opakuje na stejném místě, aby bylo pro čtenáře snadno nalezitelné, tedy zarovnané vlevo. Cenu jsem ponechala pouze na úvodní stránce.
Paginaci jsem vyčlenila prostor v horní části stránky, kde jsou čtenáři již zvyklí ji hledat. Pouze na titulní straně jsem ji nahradila údajem o ceně. Opravdový zpravodajský deník bych možná rozdělila do několika sešitů a ty číslovala zvlášť, pro mé účely mi však postačilo běžné číslování. Stranu jsem nechala ve stejném rámečku jako datum, ovšem se zarovnáním doprava.
5. 5 Použité programy
Layout periodika jsem vytvářela v programu, se kterým jsme pracovali v Praktiku a Workshopu DTP, a to Adobe Indesignu CS5.5. Jedná se o ideální program na vytváření layoutů, který je ve zkušební verzi volně dostupný na internetu a který nabízí většinu možností, které grafik při této práci potřebuje.
Dalším programem, se kterým jsem pracovala, byl Adobe Photoshop CS5.1. Tento program je velmi oblíbený na úpravu fotek. Ačkoliv jsem s fotkami příliš nemusela manipulovat a upravovat je, na drobné změny jsem Photoshop neváhala použít.
Okrajově jsem pracovala i v programech Malování, Microsoft World a Adobe Reader X.
5. 6 Barvy
Při použití barvy fontu jsem používala barevné kódování CMYK. Názvy písmen označují barvy, ve kterých kódování funguje, tedy:
C– cyan (azurová)
M – magenta (purpurová)
Y – yellow (žlutá)
K – black (černá)
Pro zobrazování barvy na monitoru se používá kódování RGB (R – red, G – green, B – blue).
Odstín červené, se kterým jsem pracovala, má hodnoty:
C – 0 %
M- 100 %
Y – 100 %
K - 5 %
V kódování RGB se jedná o hodnoty:
R – 225
G – 27
B – 34
Použité fotografie jsem nechala v původních barvách, ačkoliv z ekonomického hlediska by bylo možné použít jejich černobílou formu a barevné ponechal jen základní schéma. V dnešní době ale většina novin pracuje již s barevnými fotografiemi, nevidím tedy v ponechání barev problém.
5. 7 Obrazové materiály, tabulky
Pro hezčí vzhled stránky i jen jako doprovodné ilustrace mi posloužilo množství obrázků. Čerpala jsem z internetových stránek, které uvádím ve zdrojích. Většinou obrázky nepotřebovaly doupravovat, pouze jedinému jsem pomocí programu Adobe Photoshop CS5.1 změnila pozadí na bílé (jedná se o obrázek na straně 2).
S ostatními obrázky jsem již jen manipulovala přímo v Adobe InDesignu. Obrázky jsem z programu Malování nakopírovala přímo do článků a zvolila jsem obtékání textu kolem nich. Některé jsem pomocí funkce Shift+Click zmenšila a nastavila jejich nejvhodnější pozici. Aby nedošlo k tomu, že by text zůstal nevzhledně „nalepený“ na obrázku, zvolila jsem odsazení 3 mm. U většiny obrázků jsem pod ně připojila rámeček pro popisek. Zde jsem odsazení měnila podle toho, kde byla fotka umístěna.
Více jsem se snažila u obrázku na straně dvě, kde jsem chtěla použít obrázek s nepravidelnými obrysy, kolem kterých by text obtékal. Obrázek jsem nejdříve lehce upravila v Adobe Photoshopu, jelikož měl zabarvené pozadí. Vyčištěnou verzi jsem zkopírovala do Adobe Indesignu a pomocí funkce Pero vytvořila kolem body, které vytvořily z původního obdélníku nepravidelný tvar, který jsem zamýšlela. Poté stačilo vložit obrázek do textu a doupravit body tak, aby se text ve sloupcích příliš nerozčlenil a byl stále snadno čitelný.
Na protější straně jsem použila tabulku. Aby se odlišovala od zbytku textu a byla přehledná, výplň jsem zvolila světle červenou. Celou tabulku jsem černě orámovala a použila také řádky černé barvy.
6. SEBEHODNOCENÍ:
Jak jsem již uvedla, cílem mého samostatného projektu bylo vytvořit návrh zpravodajského deníku, který by mohl být použitý v praxi. Myslím, že se mi podařilo mého záměru dosáhnout, ačkoliv jsem měla neustálé nutkání projekt přepracovávat, a kdykoliv jsem se mu věnovala, napadaly mě další a další nápady, co na realizaci upravit či úplně změnit. S finální verzí jsem ale nakonec spokojená.
Největší obtíže mě provázely na začátku samotné práce. Ačkoliv jsem již s programem Adobe InDesign pracovala, některé postupy jsem buď ještě nezkoušela, nebo se v nejnovější verzi InDesignu mírně lišily od postupů ve verzích starších. Bohužel i příručka, kterou jsem užívala, byla pro starší vydání InDesignu, proto jsem byla nucena některé postupy zkoušet metodou pokus – omyl.
Největší výzvou bylo vytvoření obrázku nepravidelného tvaru, s jehož vytvářením mi bohužel nepomohl ani odborný průvodce programem Adobe Indesign. O to větší uspokojení mi přineslo, když jsem po několika pokusech dokázala obrázek správně ořezat a nastavit obtékání kolem textu, které jsem poté ještě doladila.
Menší obtíží bylo také pohlídat si velikosti písma, odsazení a velikosti sloupců, aby se na jednotlivých stránkách nelišily. Jednalo se však pouze o pečlivou práci, která sama o sobě nepředstavovala nijak náročnou činnost.
Soudím, že mi samostatný projekt pomohl se zorientovat v počítačových programech, u kterých jsem své pokroky sledovala přímo na tom, jak se má práce v průběhu neustále zrychlovala. Zatímco začátky byly mírně rozpačité a párkrát jsem se „zasekla“ na naprostých drobnostech, po několika hodinách práce jsem již se základními postupy neměla problém a soustředila se jen na vytváření samotného layoutu, ne již na zjišťování toho, jak se co dělá. Problém mi nečinila ani angličtina v programech.
Stejně tak jsem ocenila, že jsem se díky svému projektu musela blíže zaměřit na grafickou stránku novin a srovnat různá periodika, ze kterých jsem poté vycházela. Myslím, že mi toto pomohlo i do budoucna, kdy již budu mít představu, jak má zpravodajský deník vypadat, jaká kritéria splňovat, a budu schopná i nadále tvořit, nyní již však bez začátečnických chyb a počáteční nejistoty.
Se svým samostatným projektem jsem tedy ve výsledku spokojená, práce na něm mě bavila a rozhodně ji hodnotím jako velmi přínosnou. Jako velké plus vidím, že pro spoustu studentů žurnalistiky je tvorba novin v počítačových programech oblastí, se kterou se sami ještě nesetkali a neorientují se v ní. Ve své kompetenci tedy vidím i budoucí profesní výhodu.
7. LITERATURA:
7. 1 Záměr
FORŠT, Jaroslav. Abc DTP. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-222-0.
HLAVENKA, Jiří. Adobe Photoshop [5.0 CZ/US] : referenční příručka. Praha: Computer Press, 1998. ISBN 80-7226-103-7.
KOČIČKA, Pavel a BLAŽEK, Filip. Praktická typografie. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2004. ISBN 80-2510-232-7.
PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha. Praha; Litomyšl: Paseka, 2003. ISBN 80-7185-516-2.
POLÁCH, Vladimír P. Úvod do typografie a počítačové grafiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. ISBN 978-80-244-2063-9.
COHEN, Sandee. Adobe InDesign CS2 : názorný průvodce. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1059-1.
http://epaper.lidovky.cz/lidove-noviny
http://epaper.mfdnes.cz/o-mf-dnes/kdo-jsme
http://epaper.mfdnes.cz/o-mf-dnes/otazky-a-odpovedi
http://epaper.mfdnes.cz/tistene-predplatne/co-je-soucasti
http://pravo.novinky.cz/predplatne-menu.php
http://predplatne.economia.ihned.cz/cz/hospodarske-noviny/
http://www.vlp.cz/cz/vydavane-tituly/vydavane-tituly.html
7. 2 Články:
http://kultura.idnes.cz/zemrel-architekt-petr-tucny-d1v-/vytvarneum.aspx?c=A120416_152602_vytvarneum_ob
http://relax.lidovky.cz/kazdodenni-pouzivani-pocitace-zrak-nezhorsi-oci-ale-pali-a-rezou-ph1-/ln-zdravi.asp?c=A120415_153246_ln-zdravi_sk
http://relax.lidovky.cz/neznama-choroba-zabiji-v-centralnim-vietnamu-pomoci-ma-svet-pqm-/ln-zdravi.asp?c=A120420_165142_ln-zdravi_glu
http://slovacky.denik.cz/zpravy_region/hradistance-jako-prvni-v-evrope-operovali-sedy.html
http://zpravy.idnes.cz/cesi-si-ze-zahranicnich-nemocnic-vozi-nebezpecne-bakterie-pm8-/domaci.aspx?c=A111216_203311_domaci_taj
http://zpravy.idnes.cz/chripka-letos-zabila-dve-desitky-cechu-nekteri-nemocni-s-ni-bojuji-tydny-1oj-/domaci.aspx?c=A110225_162109_domaci_brm
http://www.abcvyzivy.cz/podpora/energie.htm
http://www.prozeny.cz/magazin/spolecnost-a-kultura/rozhovory-a-svet-slavnych/22593-cajthamlova-na-stihlost-zapomente
http://www.stobklub.cz/clanek/jak-varit-chutne-a-zdrave-/
7. 3 Obrázky:
http://i.idnes.cz/09/103/gal/PET2ea39b_160440_1746121.jpg
http://i.lidovky.cz/12/042/lngal/GLU428c0c_aFO00175027.jpg
http://i235.photobucket.com/albums/ee83/darmarka02/obrazky2/ADe137c8fad_Hubnuti_dieta_c_profime.jpg
http://mm.denik.cz/35/9e/cajthamlova_katerina_mudr_denik_clanek_solo.jpg
http://mm.denik.cz/62/7e/deti_pocitac_vyskovec_skola_0412_denik_clanek_solo.jpg
http://static.prozeny.cz/images/stories/3-brezen/29/stk72194cor.jpg
http://www.mineralfit.cz/system/files/posts/3443/images/original.jpg?1318010265
http://www.ods-karvina.cz/img/clanky/2009/090202-big.jpg