st., 3. červen 2020 12:28

Samostatný projekt - Whiskey kultura v ČR - záměr

Samostatný projekt – Psaná žurnalistika/kulturní specializace Denisa Juríčková Realizace projektu – texty s tématikou zaměřenou na whiskey kulturu v České republice

1. Cíl práce

Cílem mého projektu bylo představit čtenářům whiskey a také informovat o tom, jak si stojí na našem trhu v rámci poptávky ze strany návštěvníků barů. Zaměřila jsem se i na zajímavosti, které jsou s tímto destilátem spojeny. Absolvovala jsem kurz a praktikum psané žurnalistiky a tyto získané vědomosti jsem se rozhodla přenést do svého projektu.

2. Volba tématu

Téma jsem zvolila i s ohledem na to, že se věnuji psaní textů o gastronomii pro webový portál. Whiskey je podle mého názoru velmi zajímavý destilát, který je ve světě velmi oblíbený a já jsem chtěla zjistit, jak je to u nás. Spousta lidí se zajímá o to, jak jejich oblíbené destiláty vznikají či jaké koktejly je z nich možné připravit a čerpat musí především z internetu či odborných knih, které jsou určeny hlavně pro barmany či provozovatele podniků, kde je v nabídce alkohol. Chtěla jsem prostřednictvím textů poskytnout zajímavé informace, které mohou pro někoho být úplně nové a spojit lidi, kteří se o whiskey zajímají, ale každý z trochu jiného úhlu.

3. Zdroje v ČR

Co se týká periodik, která se věnuji podobným tématům, zmíním časopis Beverage & Gastronomy. Tento dvouměsíčník se zaměřuje na jídlo a pití, rozhovory se známými šéfkuchaři a v každém čísle jsou nejrůznější recepty ze surovin, které jsou spojeny s daným obdobím. Totéž platí i o svátečních pokrmech, které se hodí na Velikonoce i Vánoce. Je to vlastně jediný časopis, který se cíleně věnuje i destilátům a například i tabáku (přináší tipy na kvalitní doutníky).

Odborným časopisem je čtvrtletník Barlife zabývající se moderní gastronomií, především pak tou nápojovou. Magazín Barlife je nejčtenějším periodikem mezi profesionály gastronomických podniků v České republice. Ale je určen také těm, kteří dokáže ocenit dobré jídlo a pití a zajímají se o gastronomickou scénu u nás i ve světě.

Další časopisy už jsou zaměřeny hlavně na víno, tím prvním je Wine & Degustation. Tento časopis, který vychází jako měsíčník je hlavně pro ty, kteří mají rádi víno a zajímají se o gastronomii. V časopise jsou texty věnované degustacím vín z Čech, Moravy i ze zahraničí, ale také například škola domácího someliéra, která přináší tipy pro opravdu skvělé podávání vína v domácím prostředí.

Posledním časopisem, který je někde mezi těmito dvěma je časopis La Cucina Italiana. Tento časopis je zaměřen na italskou kuchyni a s ní spojené nápoje, takže nechybí tipy na víno či prosecco. Hlavně ale nabízí spoustu receptů, u kterých slibuje 100 % úspěšnost, pokud čtenáři přesně dodrží jak suroviny, tak i předepsaný postup.

Všechny tyto časopisy ale dle mého názoru nejsou úplně známé mezi všemi lidmi, které zajímá gastronomie, ale jen mezi opravdovými odborníky, kterým je někdo z gastronomie doporučil. Spousta lidí tak vyhledává informace převážně na internetu, jak jsem zmínila výše.

4. Ideový plán

Mým plánem je, aby texty poskytly čtenáři jak základní informace o whiskey, tak i něco navíc. První text je otvírákem, který se věnuje obecnému popisu whiskey, tomu, jak se dělí, základním koktejlům, které se dají z whiskey umíchat. Tyto informace jsem čerpala z knihy Barlife Bartender's Basic Book, ve které jsou všechny druhy alkoholu srozumitelně popsány, ovšem je nutná alespoň minimální znalost výrazů z gastronomie a mixologie, které jsou v popisech použity. Další tři texty jsou poté formou rozhovorů, jeden z nich je s ambasadorem Ultra Premium Brand Petrem Kymlou, který je zároveň ambasadorem nejlepší barmanské soutěže u nás, World Class. Dále se věnuje i řízeným degustacím, kdy hostům představuje i méně známé a velmi kvalitní značky alkoholu. Dalším je bloger s přezdívkou Whiskey Moravia, který je běžným konzumentem whiskey a rozhodl se, že chce vědět více a informovat prostřednictvím sociálních sítí i webového portálu stejné nadšence jako je on. Poslední rozhovor je s barmanem a majitelem jednoho z nejnavštěvovanějších koktejlových barů ve Zlíně, Daliborem Thielem, jehož bar nabízí více než 45 druhů whiskey.

5. Postup práce

Nejdůležitějším bodem bylo rozhodnout se, koho oslovit a jak vlastně celý projekt směřovat. Jelikož už více než rok spolupracuji s webovým portálem Gastro Zlín, který se věnuje gastronomii a nejrůznějším tipům na akce a podniky, měla jsem díky svým zaměstnavatelům možnost kontaktovat mnou zvolené respondenty a zároveň my trochu pomohli s vhodným nasměrováním. Tyto texty jsou jak zdrojem zajímavých informací, tak i zajímavých faktů či vtipných historek.

Chtěla jsem, aby všechny texty byly hlavně srozumitelné a aby po jejich přečtení čtenář věděl, o čem byly a nemusel si vyhledávat pojmy či jiné informace. Původně jsem chtěla respondentům pokládat z větší části stejné otázky, ale nakonec jsem se rozhodla, že texty nezaměřím jen na whiskey, ale trochu respondenty představím a poskytnu i informace například o jejich zaměstnání. Snažila jsem se o to, aby v každém rozhovoru zazněly osobní pohledy na whiskey. Jelikož jsem měla možnost dělat rozhovor s majitelem baru, směřovala jsem otázky i přímo na jeho cestu a jak vlastně vznikla myšlenka na otevření baru. S ambasadorem Petrem Kymlou jsem zase mluvila o jeho práci, co ho baví a co naopak ne. Zajímalo mě i to, od jakých zemí by bylo fajn se něco naučit a nějaké barmanské dovednosti si odnést i do České republiky.

Úplně první text jsem se rozhodla pojmout jinak než jako rozhovor, aby všechny texty neměly stejnou formou. První text tedy otevírá celou, dejme tomu, rubriku a je hlavně o faktech, která jsou všeobecně známá hlavně pro ty, kteří se o gastronomii zajímají opravdu do hloubky. V tomto případě je možnost prostřednictvím textu odpovědět na otázky a nesrovnalosti, které s whiskey souvisejí, například na jaké se dělí druhy a jak vlastně vzniká.

Spousta lidí například netuší, v jakém případě je whiskey označována jako bourbon, a prosto jsem chtěla v tomto textu nabídnout všechny informace, které by mohly milovníky whiskey zajímat.

Volba respondentů byla důležitá i v tom, že jsem nechtěla vést rozhovory jen s profesionály v oblasti gastronomie ale i s někým, kdo má prostě whiskey rád. Takže jsem zvolila jednoho opravdového odborníka, poté člověka, který má právě whiskey rád, ale v gastronomii se přímo nepohybuje a poté muže, který nepracoval v gastronomii a dnes se může pyšnit jedním z nejlepších a nejnavštěvovanějších barů ve Zlíně, kam spousta lidí chodí nejen za kvalitními drinky ale i za super obsluhou.

Největší prostor jsem v rozhovoru nechala Daliborovi, jelikož mi dokázal poskytnout nejvíce zajímavých a vtipných informací jak o jeho práci, tak i o samotné whiskey a koktejlech.

Ve finálních úpravách nebylo ani potřeba moc věcí upravovat, vynechávat nebo přepisovat. Všichni respondenti odpovídali dostatečně obsáhle a srozumitelně přesně na to, na co jsem se ptala a i já měla možnost se dozvědět věci, které jsem do té doby nevěděla.

6. Sebehodnocení

Pro mě samotnou měl tento projekt velkou přidanou hodnotu, protože i když mám whiskey ráda, nejsem žádný odborník a díky lidem, kteří se o ni zajímají a rozumí jí jsem měla možnost dozvědět se zajímavé informace. Určitě pro mě ale bylo složité vymyslet celý koncept tak, aby se mi ve finále líbil a aby všechny informace v něm byly opravdu srozumitelné, stejně tak, jako moje otázky, protože vím, že člověk si občas něco v hlavě vymyslí, ale potom, když má tyto představy zformulovat do textu či do slov, je to často problém.

Opravdu jsem měla velké štěstí, co se týká výběru respondentů. Nikdo z nich neměl s žádnou otázkou problém, vyšli mi ochotně vstříc a dokonce se i sami zajímali o výsledek, který si prý moc rádi přečtou, což mi udělalo velkou radost.

Zpětně bych asi neudělala žádné velké změny, protože si myslím, že v obsahu je opravdu spousta zajímavých věcí a informací, které můžou zaujmout i ty čtenáře, kteří nevyhledávají vyloženě whiskey, protože jsem měla možnost se věnovat i tématům, která jsou spojena s barovou a koktejlovou kulturou v České republice.

Sama jsem měla možnost se dozvědět nové informace a například Dalibora znám už nějakou dobu a až díky tomuto projektu jsem se dozvěděla, jak vlastně začala jeho cesta k vysněnému podniku.

Ocenila jsem také přístup k „barmanské bibli“, který bych nejspíš bez svých zaměstnavatelů neměla a tato kniha mi i mimo whiskey poskytla spoustu zajímavých informací. Domnívám se, že můj stanovený cíl práce se mi podařilo naplnit. Každý text je podle mě něčím zajímavý. Věřím, že se mi podařilo všechny texty napsat dostatečně srozumitelně, aby jim rozuměl opravdu každý a aby si v nich našel to své jak člověk, který o whiskey neví vůbec nic tak i ten, koho whiskey zajímá a orientuje se v nabídce, kterou naše země poskytuje.

7. Zdroje a "konkurenční projekty"

Kniha Barlife Bartender’s Basic Book

Barlife Bartender's Basic Book. 1. Praha: Linkman Media, 2013. ISBN 1802-2316.

Webová stránka https://www.upb.cz/cs/

Žádný podobný projekt jsem nenašla.

Zobrazeno 862 krát
Naposledy upraveno: ne., 7. červen 2020 21:09
Pro psaní komentářů se přihlaste