út., 2. červen 2020 23:02

ZÁMĚR: Česká slam poetry

Motto projektu: „...já věřím, že jednoho krásného dne prostě napíšu slam, kde zdissím úplně všechny slamery, které znám.“ - „Představitel“, citováno z Bakalářská práce Ellen Makumbirofa

1) CÍL PROJEKTU:

Jako primární cíl svého projektu jsem si zvolila prezentaci prostředí české slam poetry scény jednoduchým a zábavných způsobem tak, aby byly zpracované texty pro čtenáře čtivé a atraktivní. Vedlejším cílem je zmapování současného stavu české scény a sledování „obrození“ české scény, kdy se opět slameři odvracejí od vážnějších témat spíše k odlehčeným a vtipným textům. Samozřejmě jsou zde výjimky (např. Tukan, Michel, Thea), pro které jsou texty s kritikou společnosti typickými. V rámci projektu představím vlastní zkušenosti ze slamových exhibicí a fungování scény. V poslední řadě se zaměřím na vliv epidemie koronaviru na pořádání exhibicí a celkové fungování tohoto kulturního odvětví, jelikož se jedná o aktuální problém.

 

2) VOLBA TÉMATU

Slam poetry mě nadchla v roce 2018, kdy jsem poprvé navštívila exhibici „Kladivo huby“ v olomouckém Divadle hudby. Díky semináři Boba Hýska a Martina Schweitzera, který je vyučován pod Katedrou anglistiky a amerikanistiky jsem se k žánru dostala blíže a několikrát měla možnost sama vystoupit před publikem s vlastními texty. Slam poetry je relativně mladým, a ne zcela známým žánrem, který se dynamicky rozvíjí a láká stále mladší performery.

Co se týče volby tématu, byla pro mě reflexe slam poetry jasnou volbou od samého počátku. Vzhledem k tomu, že se zpracovávání reportáží ze slamových událostí věnuji již od prvního ročníku, chtěla jsem vytvořit cyklus textů s jedním zastřešujícím tématem, kterým by byla právě mnou oblíbená slam poetry. Myslela jsem si, že díky osobnímu zaujetí bude pro mne jednodušší celkové zpracování, a to zejména díky známostem prostředí, organizátorů i performerů, ovšem nakonec se tento předpoklad ukázal jako mylný.

Zároveň jsem si povšimla, že pravidelně o událostech ze světa slam poetry informuje pouze čtrnáctideník Tvar a časopis Host, a k tomu bylo mou snahou po celé tři roky studia přispívat články ze slamového prostředí na kulturním portálu www.informuji.cz. Je pravdou, že poslední dobou se tohoto tématu dotkly i mainstreamová či dokonce dezinformační média (například rozhovor s Anatolem Svahilcem v týdeníku Ego! Hospodářských novin, u dezinformačních médií pak články komentující výstupy na listopadové demonstraci pod iniciativou Milion chvilek pro demokracii), toto je zřejmě dáno především zvyšujícím se povědomím a zájmem publika o tento kulturní fenomén a dotýkání se politických témat.

 

3) STAV PROBLEMATIKY

Slam poetry je v českém prostředí považována za jakýsi hybrid mezi klasickým čtením poezie a performativním divadlem. Tento fenomén vznikl ve druhé polovině osmdesátých let na protest literárním čtením, jako protiklad klasické staromódní poezie. Česká slam poetry je charakteristická častým používáním improvizačních prvků, což v zahraničí není tak běžné a dá se říci, že v tomto ohledu je domácí scéna výjimečnou.

Na domácí scéně neexistuje účinkující, který by se nějakým způsobem aktivně angažoval ve slamové komunitě a zároveň pravidelně informoval o slamových exhibicích prostřednictvím médií. Reportážím či shrnutím slamových eventů se zabývá například Martin Schweitzer, ale pouze pro vlastní účely či publikování na facebookových stránkách spádové oblasti. Co se týká informování za koronavirové situace, toto téma nebylo prozatím žádným médiem zpracováno.

 

4) IDEOVÝ PLÁN

Samostatný projekt by měl sloužit jako prezentace české slam poetry scény a toho, jak funguje aktérova příprava. Divák do zákulisí slamu často nepronikne, proto mu to chci přiblížit z pohledu vystupujícího. V rámci projektu zpracuji dva rozhovory, jeden otvírák a jednu reportáž, která plní funkci hlavního textu. Texty by měly jednoduše přibližovat rutiny, které slamer před vystoupením zažívá, dále pak vztahy uvnitř komunity a přerod, kterým scéna v poslední době prochází.

 

5) POSTUP PRÁCE + ZDŮVODNĚNÍ ZPŮSOBU ZPRACOVÁNÍ

Texty byly zpracovávány jako fiktivní téma pro tištěný magazín Full Moon, který se kromě hudebních novinek věnuje také neotřelé a alternativní kultuře. Co se týká užitého fontu a absence kapitálek v titulcích, volila jsem tak se záměrem co nejvíce se připodobnit právě Full Moonu, jež sice užívá bezpatkové písmo, ale v titulcích kapitálky absentují. Tři ze čtyř textů jsou doplněny o fotografie, jež jsem volila záměrně přidala ihned pod titulek, a to pro upoutání pozornosti. V reportáži jsou ještě přiloženy tři fotografie odkazující ke zmínkám v textu.

Projekt jsem začala zpracovávat již v září 2019, kdy jsem se vrátila z českého festivalu v Rumunsku, na kterém byl slam jako bod programu. Nejprve tedy vznikl text větší alterna se hledá jen stěží, který je krátkou reflexí slámového dění právě na tomto festivalu. V rámci tohoto textu jsem přiložila rozhovor se dvěma osobnostmi slamové scény.

Druhý text, který jsem zpracovala byl otvírák salám a petry. Tento text stručně uvádí čtenáře do problematiky, jednoduše vysvětluje základní slamová pravidla a dotýká se současných změn, které rezonují českou scénou, a to nezávisle na epidemii koronaviru. Změny spojené s epidemií jsou podrobněji popsány v posledním článku. Hlavní text, vem mikrofon a prostě mluv, je zaměřen na mou osobní zkušenost se slam poetry.

Poslední článek s názvem slamy za časů korony odkazuje na současné období, ve kterém se kulturní průmysl paralyzoval na dva měsíce. V souvislosti s vypracováním tohoto článku jsem kontaktovala Anatola Svahilce, se kterým jsem se potkala v jeho pražském bytě. Chtěla jsem se na fungování streamů a plány do budoucna zeptat někoho, kdo má slam poetry jako předmět svého podnikání a živí se přímo slam poetry. Projekt jsem dokončila v květnu 2020, kdy jsem přepsala poslední a všechny texty opravila.

 

6) SEBEHODNOCENÍ

Nakonec pro mne bylo zpracování mnohem těžší, než jsem původně předpokládala, a to zejména kvůli osobnímu zaujetí a přátelství s mnoha osobami, pro které je život se slam poetry denním chlebem. Co se týče výsledných textů, dle mého se mi nejvíce podařila reportáž vem mikrofon a prostě mluv, ve které jsem vycházela primárně z vlastních zkušeností a zážitků, které jsem za dobu mého působení v tomto odvětví nasbírala.

Dle mého texty nepřekypují přílišnou teorií, ale působí odlehčeně a plní funkci zábavného informování o předkládaném fenoménu. Myslím si, že se mi podařilo dosáhnout obou cílů, jelikož jsem ve svých textech odprezentovala fungování scény a zároveň přiblížila její přerod.

Největší problém jsem měla při zpracování otvíráku, jelikož pro mne bylo složité čtenářům jednoduše vysvětlit pravidla bez zbytečného opakování slov či bodového výčtu. Snažila jsem se, aby byly všechny texty čtivé a jednoduše pochopitelné.

 

7) KONKURENČNÍ PROJEKT, LITERATURA, ZDROJE

Konkurenční projekt:

VYBÍRAL, Matěj. Slam poetry – kdo jsou lidé ve slamové kultuře? [online]. Plzeň, 2019. [cit. 2020-05-30]. Maturitní práce. Gymnázium Františka Křižíka a základní škola s. r. o. Mgr. Renata Vordová. Dostupné z: https://uloz.to/file/eboSO5jKLj7z/slam-poetry-kdo-jsou-lide-ve-slamove-kulture pdf?fbclid=IwAR1tkKp3tsk5APLBmNqIoIo8KtsF3I5oB8jjoJ5QOEF9LhY6fLv5nuimODk

Literatura a zdroje:

Anatol Svahilec [online]. [cit. 2020-05-30]. Dostupné z: https://www.facebook.com/balatonslovinec

HÝSEK, Robert, 2015. Deset deka slamu [online]. Olomouc: Palacký University [cit. 2020-05-30]. ISBN 978-80-244-4772-8. Dostupné z: http://www.slamoviny.cz/wpcontent/uploads/2015/ 12/H%C3%BDsek-Deset-deka-slamu.pdf

MAKUMBIROFA, Ellen. Rysy vynořující se dospělosti u vybraných členů Klubu slam poetry [online]. Olomouc, 2019. [cit. 2020-05-30]. Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci. PhDr. Romana Mazalová, Ph.D. Dostupné z: https://theses.cz/id/4r29ib/30003812

Slam poetry CZ [online]. [cit. 2020-05-30]. Dostupné z: https://www.facebook.com/slampoetry/

Slam poetry Břeclav [online]. [cit. 2020-05-30]. Dostupné z: https://www.facebook.com/slampoetrybv/

Slam poetry Olomouc [online]. [cit. 2020-05-30]. Dostupné z: https://www.facebook.com/SlamPoetryOlomouc/

 
Zobrazeno 1131 krát
Naposledy upraveno: st., 3. červen 2020 19:25
Kristýna Sudková

To, že nepoznám levou a pravou stranu, ještě neznamená, že nevím kam jít.

Pro psaní komentářů se přihlaste