čt., 28. duben 2011 21:52

H.E.A.T. Program

1. Cíl práce
Cílem vypracování samostatného projektu je prokázání znalostí získaných absolvováním zvolené specializace a workshopu v průběhu studia. Pro samostatný projekt jsem si zvolila téma H.E.A.T. Program, vzhledem k absolvované sportovní a rozhlasové specializaci. Tento program je pro mnoho lidí velkou neznámou, neboť se jedná o poměrně nový a široké veřejnosti neznámý druh cvičení. Po zvolení tématu jsem si stanovila cíl představit cvičení takovým způsobem, aby   i posluchači,  kteří o něm nikdy neslyšeli, měli zájem program vyzkoušet. Tedy jej popularizovat. Při sestavování scénáře a plánování realizace projektu jsem si však uvědomila, že má práce bude větším přínosem, pokud se zaměřím na cvičení z pohledu prospěšnosti pro naše zdraví. V dnešní chaotické době přináší pohyb nejen odreagování a zábavu, ale pro každého z nás je také nutností, protože zvyšuje kondici a podporuje kardiovaskulární činnost. Uvědomuji si, že přestože by se mnozí lidé chtěli věnovat sportu, z nějakého důvodu, ať psychického či fyzického, často nemohou. Psychickou zábranou může být fakt, že při sportech, jakými je běh, aerobic, cvičení                       ve fitnesscentru apod., je přítomno mnoho lidí a na sportujícího člověka je hodně vidět, což nemusí být každému příjemné. Fyzickou zábranou pro sportování může být zranění z minulosti nebo současnosti a následné bolesti. Výběrem tématu a později zpracováním projektu jsem chtěla dosáhnout cíle a zjistit, zda je H.E.A.T. Program skutečně vhodným druhem pohybu.                         Na výsledek jsem byla osobně zvědavá, neboť sama hledám sport, při kterém mě neomezí mé zranění z minulosti.

2. Zdůvodnění volby tématu
Během mého studia na katedře žurnalistiky jsem absolvovala rozhlasové praktikum                      a workshop, v kombinaci s ekonomickou a sportovní specializací. Ekonomickou specializaci jsem si zvolila, protože mým druhým oborem studia jsou Aplikovaná ekonomická studia.  Sportovní specializaci jsem si vybrala naopak proto, že jsem již odmala velkým milovníkem téměř všech sportů. Proto jsem zpočátku dlouho váhala, zda se mám zaměřit v samostatném projektu na ekonomické nebo sportovní téma. Prvotním rozhodnutím bylo zvolit si ekonomické téma a zaměřit se například na plánované přijetí eura v České republice, nebo na zavedení školného na vysokých školách v naší zemi. Obě potencionální témata jsem si rozpracovala, navrhla jsem si scénář realizace, s kým provedu rozhovor a jakou natočím reportáž. U obou témat jsem si nakonec uvědomila, že zpracování tohoto projektu by bylo velmi náročné a z hlediska mým možností těžce realizovatelné. Nakonec jsem si tedy zvolila téma sportovní, protože jsem řadu let závodně sportovala a k této oblasti mám velice blízko. V minulosti jsem byla zvyklá každý den pravidelně sportovat a naplno trénovat, a tak když jsem se před třemi lety zranila, ztratila jsem svou největší zálibu a najednou jsem nevěděla, co s volným časem. Začala jsem tedy hledat novou aktivitu a zdroj zábavy. Snažila jsem se nalézt sport, kterému bych se mohla věnovat, když už bylo vyloučeno, že bych se mohla ještě někdy věnovat lehké atletice. Bohužel jsem vzhledem k prodělaným dvěma operacím chodidla nemohla nalézt žádné cvičení, během kterého bych neustále necítila bolesti. Začala jsem se smiřovat s faktem, že sportovat již nikdy nebudu. Pak ale přišlo něco, v co už jsem ani nedoufala. Na podzim loňského roku mi kamarádka sdělila, že si dělá lektorský kurz na H.E.A.T. Program. Nevěděla jsem, co si mám pod tímto názvem představit, protože jsem tento název nikdy dříve neslyšela. Jelikož poměrně hodně čtu sportovní přílohy deníků, sportovní časopisy a internetové novinky ze světa sportu, byla jsem překvapena, že tuto novinku neznám. Kamarádka mi vysvětlila, že celý název zní High energy aerobic training, což znamená cvičení s vysokým energetickým výdejem. Popsala mi, o co                 v programu jde, že se jedná o různé metody chůze, které jsou během celé hodinové lekce doprovázeny hudbou a lektorkou, která má za úkol motivovat účastníky cvičení. Dozvěděla jsem se také, že tento pohyb nezatěžuje klouby, kyčle a vlastně celý náš organismus tak jako například běh, což mě vzhledem k mým bolestem při sportu velmi zaujalo. Po rozhovoru s kamarádkou jsem si ihned vyhledala H.E.A.T. Program na internetu, pustila jsem si různá videa, abych viděla, jak lekce probíhá. Přečetla jsem si články, které byly o cvičení napsány, ale jelikož byl program v době, kdy jsem se o něm dozvěděla, spíše novinkou, nenašla jsem příliš článků v českém jazyce, a tak jsem se musela se svou průměrnou angličtinou vrhnout na překlad článků z cizího jazyka. Vyprávění mé kamarádky – lektorky mne zaujalo natolik, že jsem se cvičení začala hodně zajímat a chystala jsem se ho vyzkoušet. Shodou okolností jsem se o H.E.A.T. Programu poprvé dozvěděla necelý měsíc před volbou tématu samostatného projektu. Po vyloučení ekonomických témat byl tento program prvním sportovním tématem, které mě napadlo. Musím přiznat, že už když jsem sestavovala návrh, jak bude můj projekt sestaven, těšila jsem se, až program osobně vyzkouším.



3. Zdroje/stav problematiky
H.E.A.T. Program byl poprvé představen v Itálii v roce 2002. Do České republiky se dostal teprve v roce 2007, a tak se stále jedná o novinku na sportovním trhu. V naší zemi nebyla                  o tomto cvičení vydaná žádná publikace. Předpokládala jsem, že na internetu, v novinách nebo časopisech naleznu o tomto programu mnoho informací, a tak získám inspiraci pro mou vlastní realizaci projektu. Byla jsem velmi překvapená, že informací o programu je málo. Aktuální               informace jsou spolu s historií programu zpracovány na oficiálních stránkách H.E.A.T. Programu pro Českou republiku:
http://www.heatprogram.cz/, cit. 2011-4-3.

Dalším internetovým zdrojem, ze kterého jsem čerpala informace, byly webové stránky H.E.A.T. Fitness studia - Arbes, které je určeno pouze pro ženy. Po bližším prozkoumání obsahu stránek jsem zjistila, že většina informací je převzata z oficiálních stránek programu.
http://www.heatprogram.info/index.html, cit. 2011-3-3.

Setkala jsem se s články na internetu, které ovšem většinou také vycházely z informací uvedených na oficiálních stránkách H.E.A.T. Programu, a žádné novinky jsem se nedozvěděla.
Příliš často nečtu internetové diskuze, neboť mě nebaví. Lidé v nich většinou řeší spíše osobní averzi vůči ostatním, či jiná témata a původní záměr diskuze bývá opomíjen. Kvůli získání názoru veřejnosti na H.E.A.T. Program jsem se ovšem překonala a vzhledem k tomu, že je cvičení navštěvováno především ženami, nalezla jsem si diskuzi v internetovém časopise Dáma.cz. Informace a poznatky žen, které se zapojily do diskuze, jsem využila jako přípravu             na mou první lekci, neboť jsem se z jednotlivých příspěvků dozvěděla, co si mám sebou vzít             a na co se mám připravit. Hodně mi poté během samotného natáčení reportáže pomohly příspěvky žen, které v diskuzi popisovaly své smíšené pocity z první lekce.
http://diskuse.dama.cz/d.php?d=7087, cit.2011-4-3.

Před první lekcí jsem si tedy zjistila, jak lekce probíhá, co si mám obléci, ale potřebovala jsem zjistit, jaký finanční obnos si mám připravit. Informace jsem si vyhledala bez větších obtíží             na webových stránkách jednotlivých fitnesscenter, která uveřejňují aktuální ceníky a většinou také rozpisy lekcí na následující měsíc. V olomouckém centru sportu a zdraví Omega stojí jedna 45 minutová lekce 100–120 Kč, pro studenty platí cena 80–100 Kč. Dalším místem v Olomouci, kde je program provozován, je centrum Help to be fit. V něm se ceny na 50 minutovou lekci pohybují od 100 do 120 Kč. Pro studenty platí cena 80 Kč. V obou centrech je možné využít ceny a slevy pro členy zakoupením permanentek. Kromě těchto uvedených center je možné vyzkoušet H.E.A.T. Program v mnoha jiných fitness centrech (ceníky a nabídky jsem před natáčením reportáže pečlivě prostudovala, abych zjistila, kde je to pro mě cenově nejvýhodnější). V České republice je v současnosti otevřeno 57 center provozujících H.E.A.T. Program.
http://www.omegasport.cz/heat-program.asp, cit.2011-4-3.
http://www.helptobefit.cz/files/Cenik_sluzeb_HELP_CZ_1.pdf, cit.2011-4-3.
http://proactivity.cz/, cit.2011-4-3.
http://www.activsport.cz/cenik/index.htm, cit.2011-4-3.

Největší inspiraci před samotnou realizací projektu jsem našla v reportáži a článku Michaely Čapkové na webových stránkách Proženy.cz. Autorka příspěvku se sama vydala na lekci a program vyzkoušela, z čehož je na stránkách zveřejněna reportáž.
http://www.prozeny.cz/magazin/zdravi-a-zivotni-styl/diety-a-hubnuti/15608-heat-zhubnete-chuzi, cit.2011-2-4.

4. Ideový plán   
Při zpracování mého projektu jsem neměla mnoho inspirace, neboť jsem nenalezla rozhlasovou reportáž či rozhovor o H.E.A.T. Programu. Velmi mi však pomohla reportáž z lekce od Michaely Čapkové (viz výše)  a její rozhovor s Hankou Kynychovou, která je známou a uznávanou fitness cvičitelkou. 
Nenalezla jsem rozhlasovou reportáž či pásmo, které by se věnovaly tomuto programu. O to byla má práce a realizace projektu složitější. Cílem práce bylo zjistit, zda je H.E.A.T. Program prospěšný pro zdraví. Přemýšlela jsem, jaké techniky a jakou stopáž jednotlivých nahrávek použít tak, abych dosáhla cíle. Nakonec jsem se rozhodla, že použiji reportáž, anketu, rozhovor           a vše doplním vlastními komentáři. Poté jsem si stanovila, jakým způsobem jednotlivé části projektu natočím. Uvědomila jsem si, že natočit kvalitní reportáž, která zaujme posluchače, je nesmírně náročné, a tak jsem se vydala do knihovny, kde jsem nalezla informace, co má reportáž splňovat a jak má být natočena. V Praktické encyklopedii žurnalistiky a marketingové komunikace jsem si potvrdila své domněnky, že v reportáži musím co nejvěrohodněji popsat událost tak, aby měl posluchač pocit, že je osobně přítomen.
Po celou dobu zpracování jsem myslela na to, že posluchač nemá možnost si reportáž v rádiu zastavit a pustit znovu. Snažila jsem se tedy tvořit krátké a srozumitelné věty. Vzhledem k požadované délce pásma jsem se soustředila také na to, aby se nevyskytly nic neříkající pasáže, které by posluchače nudily. Mým záměrem bylo natočit dynamické pásmo, které plynule směřuje k cíli.

Charakteristika H.E.A.T. Programu  
High energy aerobic training - Aerobní cvičení s vysokým energetickým výdejem. Tato slova se skrývají pod zkratkami názvu H.E.A.T. Program. Cvičení, které vychází ze základního lidského pohybu, tedy z chůze, představili poprvé italové Max Grossi  a Marika Moretti v roce 2002 na festivalu v Rimini.. Během lekce jsou kombinovány různé techniky chůze za doprovodu hudby a motivování instruktorem. Pro potřeby H.E.A.T. Programu vyvinuli Max a Marika mechanický pás Maxerrunner, který se na první pohled velmi podobá klasickému běžeckému pásu. Rozdíl mezi nimi však je. Běžecký pás potřebuje ke svému fungování přívod elektřiny, Maxerrunner funguje pouze na základě naší chůze. Pokud jdeme, hýbe se i pás, pokud se zastavíme, pás stojí také. Filozofií programu je, že každý člověk si před lekcí stanoví svůj cíl a podle své aktuální kondice a možností ho během lekce dosahuje. V České republice je H.E.A.T. Program rozšířen od roku 2007. Od té doby bylo otevřeno 57 center s více než 400 instruktory. Cvičení si získalo popularitu mezi ženami zejména díky vysokému tempu spalování kalorií. Tím, že jsou během lekce kombinovány pouze různé techniky chůze, může se ho zúčastnit každý, bez rozdílu věku a pohlaví. H.E.A.T. Program zvyšuje kondici, nenamáhá klouby, kyčle, záda a podporuje kardiovaskulární činnost. (http://www.heatprogram.cz/, cit. 2011-4-3.)

5. Postup práce
Před samotným natáčením mého projektu jsem si nejprve zahrála na režisérku a to tak, že jsem si sestavila schéma, jak by minutu po minutě měla vypadat má nahrávka. Stanovila jsem si, že bych chtěla natočit kvalitní rozhovor s odborníkem (sportovním lékařem) a napsala jsem si otázky,          na které bych se ráda zeptala. Předpokládala jsem ovšem, že pokud budu mít během rozhovoru otázky navíc, které budou zajímavé, zeptám se na ně také. Z pozice režiséra jsem si napsala, jaká by měla být má reportáž: zábavná, plynulá a realistická. Jelikož jsem si stanovila, že natočím anketu, přemýšlela jsem, kde naleznu vhodné respondenty. Původním plánem bylo vyrazit do ulic města a zeptat se náhodných kolemjdoucích, zda někdy slyšeli o H.E.A.T. Programu. Zde jsem si ovšem již nedokázala představit další přínosné otázky. Rozhodla jsem se, že anketu natočím             přímo na lekci s účastníky cvičení.
Poté jsem se již vžila do role redaktora, což bylo pro mě osobně obtížnější než sestavení scénáře projektu.
Projekt jsem natáčela od února do dubna. K záznamu zvuku jsem využívala diktafon značky Olympus WS-110 společně s mikrofony Sekaku Promicrophone 14L a Audio Technica ATM410. Měla jsem možnost kdykoliv si zapůjčit diktafon a mikrofon Sekaku Promicrophone 14L                 na katedře žurnalistiky, což značně usnadnilo mou práci. Pracovala jsem s diktafonem, který jsme používali již během praktika rozhlasové žurnalistiky a workshopu, takže jsem věděla, jak se ovládá a manipulace s ním byla snadná. Natočený materiál jsem stříhala v programu Sound Forge Pro 10.0 na svém vlastním počítači. Fakt, že jsem měla tento program k dispozici kdykoliv, mi umožnil věnovat se střihu a úpravám projektu neomezeně. Již v průběhu praktika a workshopu jsme pracovali s programem Sound Forge 9.0 a nová verze 10.0, kterou jsem využila                        ke zpracování projektu, se téměř neliší. Stříhání jsem tak měla velmi usnadněné, neboť jsem znala funkce, které jsem k práci potřebovala využít.
Přemýšlela jsem, zda začít natáčením ankety, rozhovoru či reportáže. Nakonec jsem nejprve natočila rozhovor. S diktafonem, mikrofonem, poznámkovým blokem a sepsanými otázkami jsem se vydala za MUDr. Vladislavem Trombikem, který je sportovním lékařem. Byl velmi vstřícný a po prvním telefonickém rozhovoru jsme si domluvili schůzku. Byla jsem mile překvapena, že pan doktor znal H.E.A.T. Program a ochotně souhlasil s natočením rozhovoru. Naše natáčení však bylo dvakrát zrušeno. První schůzku jsme museli zrušit kvůli sněhové kalamitě, která zabránila mě i panu doktorovi sejít se u něj v ordinaci. Naše druhá schůzka, která se měla konat o týden později, byla zrušená kvůli zranění pana doktora, které si přivodil na lyžích. Rozhovor jsme tedy natočili až ve třetím domluveném termínu. Kvůli pracovní neschopnosti pana doktora jsme se domluvili na natočení rozhovoru v pracovně u něj doma. Byla jsem velice ráda, že mi pak doktor takto vyšel vstříc a nezrušil naše natáčení úplně. Obávala jsem se, že na své otázky nedostanu výstižné odpovědi, nebo budu mít problém komunikovat s odborníkem v oblasti sportu a zdraví. Pan doktor mě však na začátku upozornil, že pokud by mluvil nesrozumitelně a příliš odborně, mám jej upozornit a napraví to. Díky tomu jsem byla              po celou dobu natáčení klidná a uvolněná. Navíc pan doktor se skutečně snažil mluvit tak, aby rozhovoru rozuměla i široká veřejnost.
Po natočení rozhovoru s lékařem jsem plánovala vyrazit na mou první lekci. Když jsem se ovšem ke konci rozhovoru zeptala pana doktora, zda se mohu H.E.A.T. Programu zúčastnit i přes mé zdravotní komplikace v minulosti, upozornil mě, že bych se měla poradit se svým lékařem. Mé další kroky tedy směřovaly k ortopedovi. Ten ovšem nesouhlasil s natočením a uveřejněním rozhovoru, a tak mi pouze soukromě sdělil, že se cvičení mohu zúčastnit, ale že si musím hlídat svůj aktuální stav, a pokud bych se necítila v pořádku, mám hodinu přerušit. Se svolením           od mého ortopeda jsem tedy plánovala vydat se na mou první lekci. Na webových stránkách jsem si nalezla fitness centrum v místě mého bydliště, v Třinci, a v místě studia, v Olomouci. Uvědomila jsem si, že přestože jsem si o programu a průběhu lekce přečetla na internetu, bude lepší se zeptat přímo instruktorky. Vydala jsem se tedy za lektorkou H.E.A.T. Programu, abych se jí zeptala, zda se mohu programu zúčastnit i po operaci, na co všechno se mám připravit a co všechno mě v průběhu lekce čeká. Natočený krátký rozhovor je součástí mého projektu.                   Při závěrečném zpracování jsem byla ráda, že jsem zařadila rozhovor instruktorky i odborníka – lékaře, neboť každý nahlížel na cvičení z jiného hlediska a oba mi podali důležité a zajímavé informace.
Po těchto rozhovorech jsem se vydala na lekci a natáčela reportáž. Tato část natáčení byla pro mě nejobtížnější. Neuvědomila jsem si, jak těžké bude natočit lekci, během které hraje z reproduktoru hlasitá hudba, hučí stroje a instruktorka mluví do mikrofonu. I přesto jsem byla rozhodnuta zpracovat reportáž kvalitně. Proto jsem ji natáčela dvakrát. Na začátku jsem se snažila popsat místnost, ve které bude lekce probíhat, a také stroj, na kterém se cvičí. Nakonec jsem tento natočený materiál značně prostříhala. V průběhu natáčení lekce jsem si uvědomila,            že je složité a velmi náročné cvičit, pravidelně dýchat a zároveň komentovat průběh hodiny. Nakonec jsem to ovšem zvládla. V natočené reportáži je slyšet, jak jsem byla v některých  částech lekce unavená a těžce jsem dýchala. V závěrečném stříhání jsem tyto zvuky v projektu nechala, neboť díky nim působí reportáž opravdu skutečně, zajímavě a posluchači zprostředkovává mé pocity a aktuální stav.
Po natočení reportáže mě čekal v roli reportérky poslední úkol – natočit anketu. Myslela jsem,            že to bude snadné. Spletla jsem se. Po cvičení jsem vyrazila za ostatními účastníky lekce a chtěla jsem se zeptat na několik otázek. Nečekala jsem, jak budou mnozí lidé nedostupní a nepříjemní. Po první lekci se mi nepodařilo natočit anketu ani s jedním člověkem. Po druhé lekci, kde jsem opět natáčela reportáž, jsem již měla větší štěstí a natočila jsem anketu se třemi lidmi. Na zpracování kvalitní ankety se mi to jevilo jako nízký počet, a tak jsem se vydala do fitness centra ještě jednou a ihned po dokončení lekce jsem se zeptala ještě dvou účastníků na jejich dojmy.
Když už jsem měla natočenou reportáž, rozhovory i anketu, zbývalo mi jen dotočit komentáře. Tento úkol mi nečinil příliš velké problémy, protože jsem si věty napsala předem. Přesto jsem často nebyla s namluvenou pasáží spokojena a jednu větu jsem opakovala třeba desetkrát, dokud se mi výsledek nelíbil.
Poté jsem se již věnovala pouze stříhání natočených materiálů. Po počáteční nejistotě jsem si             na program zvykla a s přibývající dobou, kterou jsem prací na projektu strávila, mi šlo stříhání rychleji a nemusela jsem se nad každým úkolem dlouze zamýšlet.


6. Sebehodnocení
Po zvolení mého tématu samostatného projektu jsem cítila obavy, zda se mi ho podaří kvalitně zpracovat a dosáhnout cíle, který jsem si stanovila. V průběhu práce se tyto obavy rozplynuly. Přestože jsem se musela potýkat s komplikacemi, jako zrušení rozhovoru s lékařem, či má nemoc, kvůli které jsem nemohla natočit reportáž, cíl jsem splnila. Nepříjemně jsem byla překvapena s reakcí účastníků cvičení na natočení ankety. Předpokládala jsem, že po cvičení jsou lidé příjemně unavení, uvolnění a nabití novou energií, tudíž by mohli být sdílní. Mýlila jsem se. Poučila jsem se, že část práce, kterou pokládán za nejlehčí, se může brzy změnit v tu skoro nejnáročnější. Jsem ráda, že jsem si zodpovědně ukládala od samotného počátku veškerý nahraný materiál v několika verzích, a když  se mi pokazil flash disk, neztratil jsem veškerá data,                 ale nalezla jsem si je na jiném zálohovaném místě. Přestože jsem si po natočení rozhovorů, reportáže a ankety myslela, že stříhání bude pouze příjemnou tečkou na závěr, spletla jsem se. Tato část projektu byla stejně náročná jako natáčení. Musela jsem pozorně poslouchat a mnohdy se rozhodovat, zda nádech vystřihnout či jej ponechat v nahrávce, zda je uvedené slovo přebytečné nebo jestli je nutné pro pochopení souvislostí. Mou práci mírně zkomplikoval  program Sound Forge, který se mi několikrát během práce zaseknul, a sestříhané nahrávky byly smazány. Uvědomila jsem si, že když jsem poté tu samou nahrávku stříhala znova, mírně jsem ji pozměnila oproti původní smazané verzi. Vždy to bylo krokem vpřed a přineslo to zlepšení mé práce.  
Po natočení a sestříhání finální verze projektu si jsem vědoma, že mnohé věci bych příště natočila jinak a kvalitněji. Ze svých chyb jsem si vzala ponaučení. Myslím si, že jsem dosáhla svého cíle, neboť jsem zjistila, že H.E.A.T. Program je skutečně prospěšný pro zdraví a je určený pro všechny věkové kategorie. Také jsem splnila záměr a z natočené reportáže jsem posluchačům nabídla alespoň malou ochutnávku toho, jak lekce probíhá. Mě osobně si toto cvičení získalo hned na první lekci a od té doby se mu věnuji pravidelně.

7. Seznam použité literatury a internetových zdrojů
OSVALDOVÁ, B., HALADA, J., et al. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. 3. rozšířené vydání. Praha: Nakladatelství Libri, 2007. ISBN 9788072772667.         http://www.heatprogram.cz/, cit. 2011-4-3.
http://www.heatprogram.info/index.html, cit. 2011-3-3.
http://diskuse.dama.cz/d.php?d=7087, cit. 2011-4-3.
http://www.omegasport.cz/heat-program.asp, cit. 2011-4-3.
http://www.helptobefit.cz/files/Cenik_sluzeb_HELP_CZ_1.pdf, cit. 2011-4-3.
http://www.prozeny.cz/magazin/zdravi-a-zivotni-styl/diety-a-hubnuti/15608-heat-zhubnete-chuzi, cit. 2011-3-3.
http://www.activsport.cz/cenik/index.htm, cit. 2011-3-3.
http://proactivity.cz/, cit. 2011-4-3.






Zobrazeno 2820 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:41
Pro psaní komentářů se přihlaste