Pro můj Samostatný projekt na katedře žurnalistiky, v profilaci televizní žurnalistika a ekonomická specializace, jsem si zvolila téma pocházející z místa mého bydliště, tedy z města Olomouce. Tématem a zároveň názvem mé práce je tedy Plánovaná výstavba nové čtvrti a obchodní galerie „Šantovka“ v Olomouci, která nahradí bývalou historickou továrnu MILO. Téma je ještě doplněno tím, že s výstavbou nové čtvrti úzce souvisí i zavedení nové tramvajové linky.
Cílem reportáže je tedy za prvé divákovi poskytnout základní informace o projektu Šantovka – kde se bude čtvrť nacházet, co vše obyvatelům města projekt přinese a jestli stavba nějakým způsobem ovlivní chod města a pokud ano, tak jak a čím. Dále bude divákovi nabídnut pohled na plánovaný vzhled nové čtvrti a rozsah nově zavedené tramvajové trati. Reportáž má tedy odpovědět na otázku: Co nám „to“ přinese? K čemu nám „to“ bude?
Záměrem bylo tedy vypracování zpravodajské reportáže, určené pro regionální televizi nebo městský kanál města Olomouce a informování obyvatel města o důležitých změnách v jejich městě.
Druhým, spíše osobním, cílem bylo prokázání schopnosti samostatně zpracovat zpravodajskou reportáž, která bude pojednávat o reálném tématu, od samotného natočení materiálu, přes zpracování (střih) až po konečné úpravy a použitelný výsledek – krátká zpravodajská reportáž.
2 TÉMA
O stavbě nové městské čtvrti Šantovka a obchodní galerie, která bude její součástí, se začalo uvažovat v roce 2009. Multifunkční projekt bude vyrůstat v místě bývalé továrny MILO Olomouc. Na tomto místě v roce 1896 působila společnost židovské rodiny Heikornů, která se zabývala výrobou a prodejem jedlých tuků, olejů, octa, margarínu, pracích prášků a mýdla. Tovární pozemky byly umístěny na jižní straně města, blízko hlavního toku řeky Moravy a při jejím rameni Mlýnského potoka. Rodině Heikornů se dařilo a svou výrobu zde provozovali do roku 1938. Výrobky rodiny Heikornů byly důležité jak pro obyvatelstvo, tak pro armádu. Dne 1. ledna 1942 vznikla společnost MILO – WERKE. Odtud je taky odvozen název MILO, jako zkratka německého Mährische Industrie für Lebensmittel Olmütz (Moravský potravinářský průmysl Olomouc). Prostor areálu MILO byl poškozen probíhajícími boji.
První etapa znárodňování po válce rozdělila MILO do vlastnictví celkem 10 podniků.
Rok 1960 byl rokem rozvoje a MILO se v této době přeorientovalo na nové technologie – výroba kosmetiky. Další rozvoj nastal uzavřením smlouvy s firmou Schwarzkopf.
V listopadu 1989, po příchodu „Sametové revoluce“ došlo k personálním změnám a podnik MILO se stal samostatným státním podnikem.
Období mezi lety 1995 a 1999 se měnili vlastníci. Roku 1997 se stal hlavním akcionářem OLPRAN GROUP a.s. Tato společnost v roce 1998 založila dceřinou společnost MILO Surovárny a.s.
Areál MILO ale v roce 1997 postihly povodně, které způsobily rozsáhlé škody. O čtyři roky později byla výroba ukončena, nemovitý majetek byl zastaven a začala dražba. Areál se začal na krátkou dobu využívat jako pronájem pro drobné živnostníky. Ostatní části objektu, které se přestaly využívat, bohužel chátraly.
Rok 2005 byl rokem, kdy se začalo s areálem MILO opět něco dít. Na základě kupní smlouvy se stala vlastníkem firma ZENMEX s.r.o. a ta začala s hledáním vhodného investora.
V současnosti je majitelem areálu společnost SMC Development, která je navíc i investorem celého projektu Šantovka. Společnost zahájila demolici továrních hal a celé původní lokality.
Nyní je tedy v areálu připravován unikátní projekt Šantovka, to znamená celé nové městské čtvrti. Jako první úkol si společnost určila vystavět nákupní galerii a vystavení nové tramvajové trati.[1]
1.1 ZDŮVODNĚNÍ VOLBY TÉMATU
Volba tématu mého samostatného projektu byla ovlivněna především tím, že se mě stavba nové čtvrti osobně dotýká, problematika probíraného tématu je přímo z místa mého bydliště a tím je historická Olomouc. Důvodem byla tedy jak blízkost – tím pádem jednodušší a efektivnější možnosti natáčení záběrů, tak hlavně osobní vztah a zájem o mé město.
3 STAV PROBLEMATIKY
I přesto, že je projekt Šantovka dlouho probíraným tématem, o mnoha faktech ještě není zcela přesně rozhodnuto a neustále probíhají změny.
Investor má v plánu vystavět úplně novou a moderní městskou čtvrť, která má vnést do několik let nevyužívané oblasti život. Pro město Olomouc je to poměrně významná událost, proto je to často probírané téma ať už v Olomouckém deníku nebo na městských informačních kanálech.
Projekt má simulovat první zmínku o tomto „plánovaném“ projektu. Slovo „plánovaném“ uvádím v uvozovkách z toho důvodu, že každým dnem stavba pokračuje a už je realizována, proto se aktuálně nedá hovořit pouze o plánu. Každopádně můj samostatný projekt je proveden tak, že vychází z prvotních plánů a idejí plánované výstavby čtvrti Šantovka. Ve své podobě má tedy navazovat na první, zatím ještě zcela neucelené, informace o tom, že se v Olomouci bude „něco dít“.
Tramvaje jsou už více než deset let součástí Olomouce. Někteří lidé často říkají, že tramvajová síť v Olomouci je docela chudá, ale pro mnohé obyvatele jsou tramvaje jedinou cestou, jak se dostat do práce, do školy, na nákup a podobně. Aktuálně je jisté, že bude vystavena nová tramvajová trasa. Mezi centrem města a jeho jižní částí Nové Sady – kde má vyrůst nový objekt Šantovka – dodnes nebyla žádná tramvajová spojnice. Soukromý investor SMC Development a.s. má tedy zájem na tom, aby právě tato část města, Šantovka, byla dobře dostupná.[1] Nová trasa povede přes ulici Velkomoravskou, ulici Rooseveltovu a Trnkovu. V obou směrech tak přibude skoro 1,5 kilometru kolejí. Nová trasa se projeví logicky i na autobusovém provozu. Ušetří se tím autobusy, které budou využity na zlepšení dostupnosti jiných částí města. Náklady na výstavbu tramvajové linky přesáhnou 750 milionů korun.[2]
Mezi městem Olomouc a soukromým investorem je tedy uzavřena dohoda, která spočívá v tom, že obě stavby – tramvajová linka a čtvrť Šantovka – jsou časově i technicky provázané. Jedna bez druhé by se jen těžko uskutečnila.
Firma si stavbu nové čtvrti rozdělila do několika etap. V první etapě se plánuje výstavba galerie s mnoha obchodními jednotkami moderních značek, restauracemi a supermarketem. Galerie nebude zahálet ani se sportovním vyžitím. V plánu jsou také bowlingové dráhy a pro filmové nadšence multikino s osmi promítacími sály. Výhodou bude vysoký počet parkovacích míst.
V dalších etapách jsou v plánu bytové a administrativní objekty. Právě bytový fond je aktuální otázkou – zda vůbec bude o bydlení v luxusních bytech středního a vyššího standardu zájem. Stavební práce začnou během léta 2011 a potrvají asi 18 až 20 měsíců.[2]
4 IDEOVÝ PLÁN
Mým cílem je vytvoření krátké, stručné, ale výstižné zpravodajské reportáže s prvotními, základními informacemi o tom, že v Olomouci bude vybudována nová městská čtvrť, která nahradí bývalý areál továrny MILO. Reportáž má nabídnout především obyvatelům Olomouce a okolí informaci, že se v místě jejich bydliště budou dít změny. Dalším dílčím úkolem reportáže je poskytnout pohled na vizualizaci plánovaného vzhledu galerie a rozsah tramvajové trati. Reportáž předpokládá spíše diváka, který město Olomouc alespoň zhruba zná a ví, o kterých místem a částech města je řeč.
V podstatě celá praktická část práce (natáčení záběrů) byla provedena přímo na místech, kde budou probíhat změny. Bylo tedy důležité se nejprve seznámit s místy, kde bude stavba probíhat. Těmito místy je převážně jižní část města, tedy bývalý areál továrny MILO a poté část Nové Sady. Snažila jsem se o to co nejvíce záběrů, které korespondují s tématem, tedy záběry projíždějících tramvají, poté záběry bývalé továrny MILO a ulice Velkomoravské na Nových Sadech. Inspiraci jsem čerpala především z Městského informačního kanálu. V duchu těchto zpravodajských reportáží jsem použila stand - up, úvod a závěr moderátora.
Nevýhodou televizních reportáží je to, že divák nemá možnost se k různým informacím vrátit nebo si je poslechnout znovu (pokud se nejedná o záznam na internetu). Proto jsem se snažila udělat reportáž spíše kratší, ale věcnou.
5 POSTUP PRÁCE
Natáčení probíhalo během jednoho dne. Důvodem toho, že nešlo práci rozdělit do více dní bylo to, že většina záběrů byla prováděna venku. Musela jsem proto pořídit všechny záběry ve stejný den vzhledem k počasí a dennímu světlu, aby záběry byly autentické co se týče okolí. Vzhledem k nepříznivému počasí nebyly ideální podmínky pro vytvoření na pohled příjemných záběrů historické Olomouce. Proto jsem nakonec zvolila raději variantu použití více fotek a obrázků, které jsou dle mého názoru zajímavější na pohled. Navíc diváka určitě více zajímá to, jak tedy výsledný projekt bude vypadat, než to, jak vypadá teď. Díky tomu, že projekt Šantovka má své vlastní webové stránky, bylo mi umožněno vyhledat si a pro svou reportáž použít vizualizace a fotky připravovaného projektu.
Dopředu jsem si musela zjistit informace, co vše předcházelo tomu, než se vůbec areál MILO dostal do fáze demolice a začal se pomalu ale jistě měnit v multifunkční objekt. Jelikož jsem na reportáž pohlížela jako na opravdu zatím jen počáteční podání jednoduché informace o tom, že ve městě Olomouc proběhnout změny, reportáž má odpovědět na otázku: Co nový projekt do města přinese? K čemu nám bude? Proto jsem potřebovala vyjádření nezávislého člověka, který má ale určité znalosti ohledně trhu s nemovitostmi. Požádala jsem tedy ředitele olomoucké realitní kanceláře Dachi, aby mi řekl na projekt Šantovka svůj názor.
Vzhledem k tomu, že jsem musela během natáčecího dne několikrát přejíždět z jednoho místa na druhé, požádala jsem spolužačku ze žurnalistiky o pomoc s přenášením potřebných věcí a také s natáčením záběrů.
Pro natáčení jsem používala dva prvky z tzv. „záběrové triády“[3], a to celek a polocelek. Patří sem ještě detail, ten jsem ale pro svou práci nepoužívala. Polodetailem, který jsem také používala, je myšlen takový záběr, kdy např. postava člověka je viděna do pasu. Jedná se tedy o portrét. Je zde potlačeno pozadí. Záměrem tedy je, aby pohled diváka směřoval na člověka nebo malou skupinku lidí.[4] Tento záběr jsem používala většinou u záběrů, kde se vyskytují postavy (např. Marek Novotný, ředitel RK Dachi, nebo obyvatelé Nových Sadů v anketě, ale i já sama jako redaktorka).
Některé záběry je točena pomocí velkého celku. Velkým celkem je myšlen takový záběr, kdy dominuje prostředí. Pokud jsou v tomto záběru lidé, figurují zde pouze jako část snímaného prostoru.[4]
Pro přehlednost přikládám bodový scénář mého projektu:
Bodový scénář
stopáž
(min) obraz zvuk
00:00 Animace: Plánovaná výstavba galerie Šantovka.
00:04 PC: Redaktorka na Náměstí republiky. S: Už více než…do školy.
00:18 C: Záběr na tramvaj na Hlavním nádraží. A: V současnosti…linek stávajících.
00:32 PC: Redaktorka na Hlavním nádraží. S:Dnes už..
00:38 Fotografie tramvají. A:…centrem města…nejezdila.
00:44 PC: Redaktorka u MILA. S: Zatímco…
00:48 Fotografie MILA a vizualizace. A: …realizovat….veřejnost.
01:36 PC: Záběr na přijíždějící autobus. A: Zároveň…města.
01:47 PC: Redaktorka před domem. S: Nové tramvajové…galerie.
01:59 PC: Respondent. S: Ano, jsem rád…koupím.
02:09 O: Odjezd z polodetailu na redaktorku. S: Náklady…Development a.s.
02:20 PC: Respondentka. S: Je to zbytečný…příležitostí.
02:44 PC: Redaktorka na ulici Velkomoravská. S: Zda ale…Novotného.
02:55 PD: Marek Novotný. S:Víme…polyfunkční…
03:00 Fotografie zástavby. A: …urbanistické…
03:04 PD: Marek Novotný. S:..kde by…fondu…
03:06 VC: Záběry pozemku po demolici. A: …a dále…je vhodný…
03:27 PD: Marek Novotný. S: …firmy…fond.
03:36 PC: Nájezd na redaktorku. S: Celá akce…Vendula Slaná.
03:59 Animace: Logo Šantovka, Samostatný projekt, vedoucí projektu, zpracovala.
PC: polocelek
VC: velký celek
O: odjezd
PD: polodetail
Natočený materiál jsem tedy stříhala v programu Avid Xpress Pro ve školní učebně. Jelikož je program poměrně složitý, musela jsem pracovat pomalu a opatrně. Nakonec se mi ale pracovalo dobře a stříhání materiálu mi trvalo asi 9 hodin.
5.1 PRŮBĚH NATÁČENÍ
Dalo by se říci, že práce byla rozdělena na dvě části. První „teoretická“ část, kdy jsem na základě tištěných materiálů a webových stránek nashromáždila dostatek informací potřebných k provedení „praktické“ části, tedy samotnému natáčení. Natočené záběry se skládaly jak ze záběrů statických, tak záběrů pohyblivých. Dalším druhem záběru byly rozhovory a už zmíněné fotografie a obrázky.
Nejprve jsem se vydala na Náměstí republiky v Olomouci, kde jsem se pro úvod snažila vysvětlit, proč vůbec ve své reportáži pojednávám o tramvajovém provozu. Jelikož největší tramvajový provoz je většinou na hlavním nádraží, mé další kroky s kamerou a stativem směřovaly právě tam. Zde jsem při záběrech na projíždějící tramvaje zmínila celkovou délku tramvajové tratě a jiné zajímavosti. Dále jsem použila ještě záběry fotek různých tramvají, které v současné době můžeme v Olomouci vidět.
Poté jsem se plynule přenesla již k tématu čtvrti Šantovka a vydala se na místa, kde má objekt vyrůstat a tam jsem natáčela hlavní záběry.
Nejdůležitějším místem pro celou reportáž byl samozřejmě areál bývalého MILA. Zde jsem natočila ještě stojící přístupovou budovu a poté pouze nejbližší okolí, kde jsou již vidět známky probíhající demolice. Zde jsem také zařadila „prohlídku“ fotografií zobrazujících areál bývalého MILA a poté vizualizace interiéru a exteriéru galerie Šantovka.
Za důležité jsem považovala také zmínit to, že se akce projeví na autobusovém provozu, který je obyvateli Olomouc také hojně využívaný. K tomuto komentáři jsem využila záběr autobusu přijíždějícího na křižovatku na ulici Velkomoravská, kudy právě povede nová tramvajová trať.
Důležité také bylo slyšet názor těch, kterých se to nejvíce týká. Tedy obyvatel Nových Sadů. Jelikož jsem se ale chtěla vejít časově do obvyklé stopáže podobných zpravodajských reportáží vysílaných na regionálních stanicích, zeptala jsem se pouze dvou korespondentů na názor. Moje otázka byla položena spíše volně: Víte o plánované výstavbě nové tramvajové linky a galerie Šantovka ve Vašem obydlí? Víte, že město se rozrost o novou čtvrť? Co si o tom myslíte? Jste rádi?
Dále si pokládám otázku, zda vůbec bude o bydlení v této luxusní části zájem. Jak již bylo řečeno, požádala jsem se odborníka přes nemovitosti a bydlení Marka Novotného, ředitele olomoucké realitní kanceláře Dachi, aby mi řekl k projektu Šantovka pár slov. Během povídání pana Novotného jsem dvakrát zařadila i jiné záběry, poprvé to byla vizualizace celého objektu nové čtvrti Šantovka, podruhé se jednalo o pohyblivý záběr bývalého areálu MILO, kde je nyní staveniště. Záběr na Marka Novotného byl polodetail, natáčení statické.
Posledním vstupem je můj stand–up, kterému předchází poslední pohled na rušnou ulici Velkomoravskou, poté nájezd kamery na mě na polodetail a moje rozloučení.
6 SEBEHODNOCENÍ
Vypracování samostatného projektu pro mě bylo novou zkušeností hlavně v tom, že režie celého projektu, od začátku až do konce, byla jen v mých rukou. Již dříve jsem podobný projekt natáčela, šlo ale o práci ve skupině, což bylo samozřejmě mnohem jednodušší.
Musím přiznat, že jsem čekala menší náročnost zpracovávání. Práci mi velice komplikovalo mrazivé počasí a déšť. Jak jsem již zmiňovala dříve, o pomoc jsem požádala kolegyni z žurnalistiky, která mi asistovala při natáčení stand–upů. Ale díky těmto cenným zkušenostem jsem pochopila náročnost práce redaktorů a moderátorů, kteří musí často ustát nevlídné podmínky pro natáčení.
Větší problémy ale nastaly spíše v oblasti práce s technikou. Prvním úskalím bylo nahrávání natočeného materiálu do počítače. Všechen natočený materiál jsem stříhala v Avidu, jehož ovládání jsem do určité míry znala z workshopu TV žurnalistiky. Informace získané na přednáškách workshopu mi ale stačily k tomu, abych dokázala reportáž sestříhat tak, jak jsem chtěla.
Jak jsem již zmiňovala dříve, reportáž měla sloužit jako první zmínka o plánovaných změnách ve městě Olomouci. Proto je jistě mnoho možností, jak dále reportáž rozpracovávat, rozšiřovat a aktualizovat. Návaznost na tuto reportáž bych viděla v aktualizování informací (jak pokročila výstavba nové tramvajové linky, jak pokračují demolice areálu MILO a výstavba nové čtvrti a galerie Šantovka, jaké jsou nové plány a cíle, …).
Přínos mého projektu shledávám ve stručném shrnutí toho nejpodstatnějšího, co lze zatím o plánovaných změnách v Olomouci říct. Tedy shrnutí toho podstatného do krátkého časového horizontu. Jednotlivá témata lze tedy postupně dále rozpracovávat a rozšiřovat v dalších zpravodajských reportážích vysílaných na regionálních stanicích města Olomouce a okolí.
7 ZDROJE
[1] Šantovka [online]. c2010 [cit. 2011-04-28]. Šantovka. Dostupné z WWW: .
[2] FOLTA, Michal. Tramvaje v Olomouci: nová trať, a co dál?. Radniční listy. 2010, 10, s. 10-13.
[3] OSVALDOVÁ, Barbora; HALADA, Jan. Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace. Praha : Libri, 2007. 263 s. ISBN 978-80-7277-266-7., (s. 235.)
[4] Jak točit - Video na PC [online]. 2010 [cit. 2011-04-28]. Jak točit. Dostupné z WWW: .