I na tyto otázky se pokoušela odpovědět přednáška „Darwin, evoluční teorie a křesťanství“, která se pro veřejnost uskutečnila 28. dubna v Arcidiecézním muzeu. Pořadatelem byla Moravsko-slezská křesťanská akademie a pro toto téma pozvala Mgr. Filipa Jaroše z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Mladý přednášející působil nesměle, ale bylo vidět, že ve svém oboru se skutečně vyzná.
Na začátku představil dva pohledy na věc. První, darwinismus striktně odmítající, zosobňuje například Petr Hájek se svým výrokem: „Nevím, jak vy, ale já z opice nepocházím. Jakože je nade mnou živý Bůh.“ Jako zastánce druhého pohledu byl vybrán britský biolog Richard Dawkins, který jako propagátor ateismu stojí třeba za kampaní, která popsala londýnské autobusy nápisem „There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life" („Bůh pravděpodobně neexistuje, přestaňte se bát a užívejte si života").
Celá přednáška pak pokračovala v duchu vyvažování těchto názorů, pohledem na historický vývoj a konstatováním Katolická církev evoluční teorii přijímá jako vědecký ověřený fakt dokázaný takzvanou konsiliencí indukcí, což je shoda několika na sobě nezávislých vědeckých disciplín (např. paleontologie, molekulární biologie, biografie), které do sebe s pomocí evoluční teorie zapadají jako díly puzzle.
Mnoho dalších otázek ale zůstalo otevřených, třeba zda víra a věda jsou dva oddělené světy, které se vzájemně neprolínají ani si nekonkurují, nebo jestli je možná nějaká propojující univerzální nauka.
Na konci přednášky zůstal prostor pro dotazy, které směřovaly zejména na moderní kreacionismus a teorii inteligentního designu oblíbeného ve Spojených státech.