„Celý život jsem zasvětil tomu, aby bylo matematické vzdělání, ale ne matematické galeje. Proti tomu zaujímám silný postoj,“ uvedl didaktik v rozhovoru pro ČTK. „Udělám všechno proto, aby se matematika nestala intelektuálním kladivem na děti," dodal.
Současný způsob vyučování matematiky učí žáky počítat příklady za pomocí kalkulačky a napodobování postupů, které předvádí kantor. Potlačuje tak podle Hejného vlastní iniciativu, kterou by žák jinak projevil. „Je to intelektuální znásilňování dítěte. Dospělý se jim snaží vtisknout své myšlenkové pochody," doplnil Hejný. Jeho metoda se zatím vyučuje na prvních stupních základních škol.
Didaktik věří v úspěšnost alternativní metody, se kterou před sedmdesáti lety přišel jeho otec Vít. „Já byl první žák, který ji odzkoušel v praxi,“ zamyslel se didaktik. „Ve škole se mi nedařilo, ale můj otec mi pořád říkal, že jsem dobrý. A on měl nakonec pravdu.“
Hejný je autorem alternativního způsobu vyučování matematiky. Ta je založena především na samotných žácích, kteří na řešení úlohy přicházejí sami. Učitel je pouze průvodce, který nepředkládá správné výsledky. Alternativní Hejného metoda se podle společnosti H-mat učí na více než tři sta padesti školách v České republice, což činí zhruba devět procent všech škol.
Zdroj perexové fotografie: Wikipedia Commons