Pan Jurkovič přednášku vystavěl na vlastní analýze Murakamiho děl. „Z totálního počtu devadesáti tří se jich tématikou smrti zabývá celkem šedesát,“ uvádí Jurkovič. Těchto šedesát kusů obsahuje třináct románů, dvě díla patřící do literatury faktu a čtyřicet pět povídek. Jurkovič se ve své analýze zaměřuje zejména na romány, jelikož sám autor říká, že páteří jeho tvorby jsou právě ony a povídky jsou pouze přípravné črty.
Tématika smrti se v díle uplatňuje několika způsoby. Jurkovičova analýza rozlišuje, zda má tento motiv zásadní roli na rozvoj příběhu, ovlivňuje hlavní protagonisty a s nimi i hlavní dějovou linii, nebo hraje okrajovou úlohu a pouze se „mihne“ v pozadí příběhu. Nalézá také velké množství opakujících se motivů v několika na sobě nezávislých dílech. Mezi tyto motivy patří například umírání strýčků vedlejších postav na různé choroby, dále uškrcené ženy nebo mužské sebevraždy. „Když se nějaký muž v Murakamiho knihách rozhodne zabít, tak je to většinou v autě,“ dodává Jurkovič.
V každém románu se smrt projevuje v jiné variantě. Patří mezi ně smrt jako sebeobětování, jako poslední šance na svobodu, ale i jako ztráta ideálu a iluzí. Ve slavné knize Kafka na pobřeží by se dal najít motiv smrti jako proroctví a osudu, se kterým je nutno pracovat. Smrt jako práce je tématem trojdílné série 1Q84.
Je otázkou, proč je toto téma v Murakamiho tvorbě tak silně zastoupeno. „Popis umírajícího otce jedné z postav v 1Q84 čerpal Murakami z vlastní zkušenosti,“ vysvětluje Jurkovič. Uvádí také, že „smrt“ je nejfrekventovanější slovo, jaké autor ve svých textech užívá. V těsném závěsu následují slova pivo, čas a sex.
Přednáška Tomáše Jurkoviče byla součástí série akcí Japonské jaro 2015. Festival probíhá od 2. března do 1. dubna a zahrnuje například anime maraton, workshop japonských sladkostí nebo představení divadla studentů japonštiny.
Zdroj: japonskyklub.cz