Zdůvodnění volby tématu
Téma jsem zvolila převážně z důvodu zajímavosti a zároveň odlehčenosti tématu, které se nám v dnešní nejenom covidové době příliš nedostává. Zároveň se zdá aktuálním i z hlediska nárůstu počtu odběratelů online televizí, ať už Netflixu či HBO GO. Velký vhled do problematiky mi také dala znalost ze studovaného druhého oboru, kterým jsou televizní a rozhlasová studia. A přestože bych správně měla orientovat téma svého projektu podle mé profilace, tedy sociálně-zdravotnické zaměření, zdál se tento projekt atraktivnější a zároveň nabízel komplexnější pochopení problematiky právě díky mému zaměření z druhého studovaného oboru na univerzitě.
Téma a následnou techniku zpracování jsem si také vybrala z vlastního zájmu a přesvědčení, předmět DTP se už od první hodiny jevil jako můj nový velký koníček, který neskončil pouze u tohoto projektu, protože jsem nadále pokračovala tvořením sazby do studentského časopisu Helena v krabici. Rozhodnutí využít Indesign ke zhotovení mého projektu tedy bylo okamžité a nesporné. Téma mého projektu sice není výsledkem sloučení technologické a tematické specializace, zároveň se však zaměřuje na mnou zvolenou orientaci, která vychází už z prvního ročníku studia. Dá se tedy podotknout, že jistým způsobem tato práce reflektuje moje zaměření i z hlediska celého studia, přestože to není sociálně-zdravotnická specializace, nýbrž svým způsobem kulturní. Zároveň také nabízí, určitý náhled do budoucí možné profese a seznámení se s častými problémy, které grafici řeší.
Zdroje a stav problematiky
Na webu katedry (pres.upmedia.cz) bylo k nalezení po málu děl zabývající se sazbou a layoutem periodika, která byla z větší části také těžko dohledatelná. Můj samostatný projekt tedy vychází čistě z mé představy a odráží se ve zdrojích a jejich rozloženích z hlediska sazby, které jsem ke tvorbě a inspiraci využila. Jako hlavní zdroj informací jsem nakonec vybrala dva prameny, jeden internetový a jedno týdenní periodikum.
Inspirací pro layout se stal týdeník Respekt, zejména jeho sazbě je podobná mnou vytvořená obálka, obsah, následně horní lišty s nadpisy jednotlivých rubrik a číslování stránek. Jako druhý zdroj jsem zvolila webovou stránku serialzone.cz, která sloužila zejména k barevné inspiraci finální podoby mého bakalářského projektu a dále jsem z něj použila některé texty, protože mnou vytvořené a publikované by celých sedm stran nezaplnily.
Absence náhledu do konkurenčních projektů se v některých částech mé práce podepsala, což můžu potvrdit i z hlediska nové zkušenosti ze sazby studentských novin. Například se první návrh barev pro layout nejevil optimálně, protože jsem zvolila tři výrazné barvy, sazbu jsem také musela měnit z hlediska velikosti písma, kdy jsem vybrala zbytečně moc velké a značná část textů pak v layoutu chyběla. Ze všech těchto chyb jsem však následně čerpala do dalších návrhů a byly tedy vlastně značně užitečné.
Ideový plán
Hlavním úkolem samostatného projektu by měla být reflexe dění v seriálovém a filmovém světě za měsíc duben roku 2020 tak, aby byla atraktivní a zároveň informativně prospěšná jakémukoliv čtenáři. Cílem mého záměru je tedy vytvořit nejenom barevně lákavý produkt, ale aby layout mnou vytvořeného periodika byl zároveň moderní a v budoucnu využitelný pro další návrhy či účely jakéhokoliv zpracování.
Při promýšlení realizace jsem si stanovila šest rubrik, každá jiného typu a zpracování s jiným druhem textu. Zároveň musela aspoň některé z nich obsahovat mnou vytvořené a zpracované texty, což následný výběr možnosti rubrik značně zpřesnilo a vymezilo. Důležitý je také přesný výběr fotografií, které nejenom že musí být kvalitní, ale zároveň velikostně vyhovující. Největší důraz je kladen na obálku, která musí od prvního pohledu upoutat čtenáře.
Přestože je projekt vytvořen zejména pro milovníky seriálů, snažila jsem se projekt zformovat přitažlivě i pro laiky kulturní specializace. Měl by tak být dostupný pro širokou veřejnost, i díky zapojení textů týkajících se českého prostředí v některých rubrikách. Jednak svým projektem usiluji tedy o značně modernější nádech než má například časopis Nejlepší seriály či Svět seriálů, zároveň však usiluji o obecnější přístup k jednotlivým tématům a snažím se tak vymezit odbornějším publikacím, jako je například časopis Cinepur.
Postup práce
Projekt byl realizován v softwaru Adobe Indesign určený pro tvorbu a rozvržení stránek pro DTP. Samotné DTP zpracování trvalo asi týden (zkušební plán je sedm dní zadarmo, poté uživatel musí zakoupit předplatné nejméně na měsíc), předem potřebné rozvržení jednotlivých stránek však bylo o něco zdlouhavější i kvůli často přerušované práci a následné změně mé vize. V následujících několika odstavcích tak popíši jednotlivé kroky přípravy a zpracování, k některým bodům přidám i ukázkové přílohy jako předlohu pro lepší představu řešeného problému.
Nejdříve bylo potřeba si přesně stanovit jednotlivé rubriky a přiřadit k nim texty, ať už mnou vytvořené či někým jiným. Zadání stanovilo vytvoření šesti rubrik na sedmi stránkách, přičemž jednou musel být obsah celého periodika a jako nulová stránka musela být vytvořena ještě obálka celé sazby. S přihlédnutím do mé vybrané specializace jsem si tedy stanovila těchto šest kategorií rubrik: Zprávy, novinky, tipy; Rozhovor; Novinky pod lupou; Recenze, Nejočekávanější; Ohlédnutí. Každá tato kategorie představovala trochu jiný text, aby časopis působil atraktivně a byl při čtení zábavný, ale zároveň pro čtenáře informačně prospěšný. Rubrika „Zprávy, novinky, tipy“ obsahovala kraťasy či infobox. U recenze nebo rozhovoru vyplývá přímo z názvu, jaké texty v těchto rubrikách najdeme. Rubrika „Novinky pod lupou“ obsahuje také texty založené na recenzích, oproti velkému textu v rubrice „Recenze“ však byly texty mnohem kratší, obsahovaly informace pouze z první epizody seriálu a daly jednotlivým seriálům i přesná procenta, podle kterých se mohl čtenář přesněji orientovat. Rubrika „Nejočekávanější“ obsahuje informace o ještě nevysílaných seriálech, konkrétně o těch, které stanice představí v květnu roku 2020. Jedná se tedy o čistě zpravodajské texty s mírnou infografikou. Poslední rubrika „Ohlédnutí“ má představovat široký zpravodajský text, pojednávající o končícím seriálu s mnoha fotkami, založený zejména na zpravodajské rešerši o probíhající sledovanosti během několika let vysílání či různých hereckých změnách a podobným informacích. Názvy jednotlivých rubrik jsou buď mnou vymyšlené nebo vycházejí z rubrik na webu serialzone.cz, které jsem pouze trochu obměnila.
Dalším krokem byla rešerše, jak by měly jednotlivé strany vypadat, a jejich následné první načrtnutí na papíře. Jak už jsem naznačila v předminulých kapitolách, samotný layout periodika vychází zejména z rozložení časopisu Respekt, což je na první pohled vidět zejména na obálce, která je stejná hlavně v existenci horní informační lišty a umístění data v dolní levé části. Původní návrh sice počítal s dvěma fotkami na obálce a přidáním kulatého obrazce s upozorněním na další článek (viz. Obrázek 01), výsledná první strana však má pouze jednu fotku, která je ilustrovaná, a k ní nadpis. Obálka tak působí ještě víc jako hlavní strana týdeníku Respekt, což nebyl úplný záměr tohoto projektu, nýbrž graficky tato stránka jinak vytvořit nešla. Stránka s obsahem periodika je další, ale už poslední, stránkou, která se s týdeníkem Respekt v některých věcech shoduje. U obsahu jsem navrhla velká čísla stránek (viz. Obrátek 02) po levé straně a k nim nadpisy jednotlivých rubrik, na levé straně a v dolní části potom měly být obrázky. Z technického hlediska opět v následném zpracování nešly vložit všechny, a tak jsem zůstala pouze u pravé strany i z důvodu přeplácanosti, a tudíž jakési náležitosti ke zmíněným českým časopisům Nejlepší seriály či Svět seriálů, kterému jsem se chtěla vyhnout, jak už jsem zmínila v ideovém plánu. V dolní části jsem nakonec umístila tiráž periodika místo obrázků, informace jsme využila z webu serialzone.cz. Layout rubriky Zprávy, novinky, tipy byl vytvořen po vzorů krátkých infoboxů, které najdeme například v časopise Epocha či Svět, a měl obsahovat 4 krátké zprávy (viz. Obrázek 03). Rozhovor jsem navrhla přes celou stránku s dvěma fotografiemi a textem ve dvou sloupcích, podobně byla navržena i stránka s recenzí. Rubriky Novinky pod lupou a Nejočekávanější byly navrženy celkem podobně, což se později ukázalo jako chybné rozhodnutí. Skládaly se z několika infoboxů a fotek k vybraným tématům. Poslední rubrika, tedy Ohlédnutí, byla konstruována podobně jako rozhovor či recenze, odlišovala se však fotkami, které se nacházely na začátku článku a bylo jich osm (viz. Obrázek 04).
Po prvotním načrtnutí rozložení jednotlivých stránek samostatného projektu bylo potřeba začít periodikum sestavovat v samotném softwaru Indesign. To provázelo vytvořená dvoustran s první pravou stránkou osamocenou, následném vytvoření pozadí pro stránky, tedy číslování a datum na okrajích stránek, a nadpisy jednotlivých rubrik. Důležitým faktorem byl výběr písma a jeho následné číslování a meziřádkový proklad (viz. Obrázek 05). Jednotlivé nadpisy jsou dělané stejným fontem, který má být podobný jako na webu serialzone.cz, následný samostatný text je jiným fontem. V layoutu celého samostatného projektu jsem tak využila pouze dva druhy fontů, aby byl celý návrh jednotvárný. Následně záleželo také na výběru barev, pozadí bylo samozřejmě bíle, lišta na obálce je modrá, jednotlivé nadpisy rubrik jsou červené, aby byly výrazné a zároveň souzněli s obrázkem na obálce. Tento výběr barev se později jevil také jako nevhodný. Dále došlo k samotné formulaci jednotlivých stránek, bylo zapotřebí do textových polí vložit konkrétní text, přidat jednotlivé fotografie, barevně některé části vymezit či některou část textu, například otázky u rozhovoru, nebo jednotlivá data vysílání. Dále oddělit jednotlivé infoboxy (viz. Obrázek 06), a to buď linkami, barevně, či jiným druhem podtržení. Přidat k fotografiím textové pole pro popisky. Rozdělit text do sloupců, přidat do něj fotografie a ty následně oddělit od textu. V obsahu zase bylo potřeba přidat číslice s informací o straně na již vložené fotografie. Takto postupně tedy vznikal první návrh layoutu a sazby periodika.
První konzultace s magistrou Chlupovou však ukázala, že volba prokladu či barevné kombinace je naprosto nevhodná. Prvotní návrh obálky například zahrnul do návrhu i spadávku, tudíž úvodní stránku tvořil kromě fotografie a modré lišty i velký bílý rámec (viz. Obrázek 07). Bylo tedy zapotřebí celou spadávku z návrhu vymazat a zvětšit ilustraci i s lištou a veškerými textovými poli. Dále v celém dokumentu bylo zbytečně velké písmo i s meziřádkovým prokladem, to znamenalo, že se veškerý text zkrátil a bylo potřeba dohled ještě jiné texty, či jednotlivé prázdná místa doplnit vlastním. Číslování stránek bylo zbytečně výrazné jak barevně tak velikostně, bylo tedy potřeba ho zmenšit a předělat do šedivé barvy. Některé fotky skončily ledabylostí zdeformovaně, díky většímu prostoru kvůli zrušení spadávky však šly jednoduše upravit a zvětšit jak do výšky, tak do šířky. Velkým kamenem úrazu byla volba barev, jak už jsem naznačila v předchozím odstavci. Výběr barevné kombinace totiž působil jako naše státní vlajka. Bylo tedy za potřebí vybrat pouze jednu výraznou barvu a druhá musela být mnohem světlejší, aby barevná kombinace nepřitahovala zbytečně moc pozornosti, zároveň ale byla půvabná pro oči čtenáře. Světlejší barvu jsem následně použila na názvy rubrik, modrou barvu potom v samotném textu, tedy na lištu na obálce, její jednotlivé odstíny k odlišení článků ve zprávách či v nejočekávanějších seriálech, kdy jednotlivé odstíny barvy působí kaskádovitě. Tyto dvě vybrané barvy, tedy odstíny modré a světle červené, kombinuji v některých textech ještě se žlutou, která slouží k odlišení některých informací. Některé texty v rubrikách jsem navíc předělala do tří sloupců místo dvou, abych porušila pravidelnost a celý layout působil atraktivněji. Rubrika „Ohlédnutí“ a „Rozhovor“ tak mají text rozdělený do tří sloupců, u Ohlédnutí navíc fotografie tvoří 4 sloupce a vzniklí kontrast tak ještě víc láká pozornost. Poslední velkou změnou byla jiná volba orámování, tečkované orámování se jevilo jako nějaký dětský časopis (viz. Obrázek 08), bylo tedy nutné vybrat jiné orámování či barevně rozlišit jednotlivé kategorie a texty v rubrice. Nakonec jsem zvolila, jak už jsem zmiňovala postupné zesvětlení barev s vždy velkou lištou přes celou stránku, aby jednotlivé seriály důkladně oddělila, ale zároveň kontrast nebyl moc velký. Samotné orámování jsem nakonec použila pouze v rubrice „Zprávy, novinky, tipy“, aby se tato strana lišila od ostatních. Výsledkem tak je bezesporu šest různých rubrik, nejenom co se týče obsahu, ale i orámováním, barvou nebo počtem sloupců.
Finální úpravy se skládaly z dolaďování velikosti písma, které naopak bylo náhle moc malé a tedy příliš namačkané na sebe, bylo tedy nutné ho o jeden bod zvětšit. Následně bylo potřeba se zaměřit na odstranění chudobek a samotek, což jsou přečnívající samotné řádky či předložky a spojky na koncích řádků, stránek či odstavců. Následně jsem celý návrh ještě vytiskla, abych zkontrolovala velikosti fotografií a vhodný font a velikost písma, aby se dobře čtenáři četl a vnímal.
Sebehodnocení
Vzhledem k vypracování tohoto projektu už minulý rok na jaře, bych řadu věcí změnila či udělala jinak, zejména s přihlédnutím k získaným zkušenostem ze sazby studentského časopisu Helena v krabici. Jsem toho názoru, že finální práce coby celek působí dobře a jsem s ní v míře spokojená. Od prvního návrhu prošla práce řadou významných změn a pokud se dnes podívám na původní návrh, vidím za ním mnoho zkušeností, které přinesla následná úprava do finální podoby. Kvalita sazby, vybrané fotky či články jsou dle mého názoru v pořádku. Pokud bych však projekt tvořila dnes, určitě bych nezapomněla na ozdrojování fotografií, což považuji za velkou chybu v mém projektu, a více článků by pravděpodobně bylo napsáno mnou samotnou, přestože by nebyly předem někde publikovány. Koneckonců je sazba vytvořena mnou a měla by tak v budoucnu obsahovat pouze články vytvořené mnou, mými kolegy či jinými autory, ovšem až po jejich odsouhlasení ke zveřejnění jejich tvorby.
Tvorba samostatného projektu a následná rozprava nad úpravami s vedoucí mé práce přinesla vhled do problému profese grafika a tvoření sazby. Editace článku, tak aby délkově vyhovoval na jednu stranu, nebo naopak jeho prodloužení, hledání chudobek a samotek, úprava fotografií, tohle všechno jsou zkušenosti, které jsem si později odnesla do studentského časopisu a mohla jsem tak z nich vycházet.
Považuji však za nutné podotknout, že pokud bych měla při vytváření možnost nahlédnout do ostatních samostatných projektů zabývajících se DTP, pravděpodobně by můj první návrh také vypadal úplně jinak a možná i jeho finální verze. Domnívám se však, že primární cíl projekt splnil. Tedy že se jedná o modernější, informační, ale zároveň zábavné pojetí periodika, vypovídající o právě pobíhajících věcech v domácím i zahraničním kulturním prostředí, s bližším zaměřením na seriálové odvětví. Zároveň je jedinečný svým odrazem ve webu serialzone.cz a v budoucnu by se na něj dalo navázat, pokud by se web chtěl přenést i do tištěného prostředí.
Literatura, zdroje
Inspirace
týdeník Respekt
Texty
Noviny Praha 16 – vlastní texty
upmedia.cz – vlastní texty
serialzone.cz
Fotografie
obálka
obsah
https://www.moviezine.se/series/modern-family
http://www.kinoradotin.cz/klient-384/kino-128/stranka-3319
https://seattlespectator.com/2020/05/13/never-have-i-ever-is-creating-the-new-normal/
3. strana
https://nerdist.com/article/myst-tv-series-adaptation/
4. strana
http://cokdyvpraze.cz/instituce/kino-radotin
5. strana
https://droidjournal.com/everything-you-need-to-know-about-never-have-i-ever/9068
https://www.techradar.com/news/how-to-watch-mrs-america-stream-the-new-series-online-from-anywhere
6. strana
https://theplaylist.net/chilling-adventures-sabrina-season-2-review-20190402/
https://www.booktook.cz/p/daughter-of-chaos-the-chilling-adventures-of-sabrina-novel-2/
7. strana
https://www.tunefind.com/show/snowpiercer/season-2/104192
8. strana
https://abc.com/shows/modern-family/cast
Použité programy
Adobe Indesign