Petra Sedláková
Záměr:
1. Cíl práce
Jako cíl svého samostatného projektu jsem si zvolila vypracování layoutu fiktivního cestovatelského magazínu Survive, přičemž budu schopna využít a skloubit znalosti získané během zvolených praktických specializací. Jedná se o zaměření DTP a popularizační činnost v oblasti vědy.
Po uvážení atraktivity vědeckých témat a rešerši současných vědeckých časopisů jsem se rozhodla vytvořit návrh magazínu pro cestovatele a digitální nomády, jejichž způsob života se stává čím dál populárnější, avšak v současné době tomu nabídka tematicky zaměřených časopisů neodpovídá. Digitální nomádi cestují po světě a pracují odkudkoli. Práce na dálku jim umožňuje vydělávat peníze online prostřednictvím internetu. V mém případě se proto bude jednat o internetový magazín dostupný pouze v digitální formě, neboť právě toto je ideální způsob, jak digitálním nomádům a cestovatelům, kteří se do České republiky vrací pouze nahodile, zajímavé informace nabídnout. Ačkoliv by se mohlo zdát, že zvolený typ periodika obsahem příliš neodpovídá vědecké specializaci, opak je pravdou. V magazínu Survive přinesu tipy z oblasti vědy, pomocí nichž se stává život na cestách podstatně jednodušší. Mým cílem je vytvořit neotřelý návrh periodika s propracovaným poutavým designem, který reflektuje tematické zaměření, i obsahem.
2. Zdůvodnění volby tématu
Nejdůležitějším důvodem, kvůli kterému jsem si zvolila nezvyklé téma „cestování za pomoci vědy“, je současná nabídka vědeckých časopisů v České republice. Většina z nich se zaměřuje na obdobná témata, jako je například astronomie, geografie, popisování fauny a flóry na planetě Zemi, popřípadě různé kombinace všemožných vědních disciplín. Protože tomu často odpovídá i volba témat samostatných projektů studentů žurnalistiky na katedře, snažila jsem se přinést něco nového, a to i přes mírné obavy, že nejednoznačné téma by mohlo působit neprofesionálně. Jsem však přesvědčena, že vědecky zaměřený cestovatelský magazín může být naopak velmi praktickým a užitečným periodikem, který na trhu nemá obdoby. Využití vědy pro cestování je něco nového, co si člověk jednoduše nenajde na internetových stránkách, jako například lifestylové tipy, nebo pouze shrnuté informace o nejrůznějších destinacích. V praxi čtenář informace využije i v krizových situacích. Atraktivní shledávám nejen téma časopisu, ale i jeho digitální podobu, jež bude odpovídat současným trendům, což bych chtěla co nejlépe zpracovat a demonstrovat i při samotné grafické úpravě.
Dalším aspektem pro volbu se stala také důležitost tématu. V posledních letech sleduji výrazný nárůst zájmu o digitální nomádství u nás. V zahraničí byl zmiňovaný styl života přijat již dříve. Proto pokládám za důležité, aby i v České republice bylo dané téma důkladněji zpracováno. Navíc si myslím, že internetový magazín je ideální platforma umožňující dané informace předat dále. V ideálním případě by bylo velmi zajímavé k obsahu časopisu vytvořit i doplňující audio podcasty, které by články časopisu doplňovaly a nabízely například reálné rozhovory s nejrůznějšími cestovateli, nebo diskuze o odpovídající problematice. Cílová skupina tohoto periodika tedy momentálně neustále narůstá.
V neposlední řadě jsem téma zvolila z osobního zaujetí, které je pro dobré odvedení práce neméně podstatné. Díky tomu, že jsem již v minulosti po podobném tématu pátrala a o téma se zajímala, mohu jej zpracovat kvalitněji.
3. Stav problematiky
V současnosti český trh nabízí mnoho cestovatelských časopisů, avšak neobjevila jsem jediný, který by sledoval i trend digitálního nomádství. Velké množství z nich se také zaměřuje pouze na cestování po České republice (např. NaCestu, Moje země, KAM po Česku).
National Gegraphic
Celosvětový populárně vědecký měsíčník, který má i svou českou obdobu, přináší informace nejen o tématech cestovatelských, ale i etnologických a společenských. Historie časopisu sahá až do roku 1888, kdy byla ve Washingtonu D.C. založena National Geographic Society. Časopis s rozsáhlou tradicí přináší mimo jiné i vhled do zákulisí vědeckých expedic a kvalitní obrazový materiál.
Koktejl
V časopisu Koktejl se každý měsíc setkáváme s faunou, flórou, kulturou, historií i lidmi ze všech koutů světa. Dále však také s informacemi o vesmírů, vědě, historii. Téměř výhradně se obsah magazínu skládá z materiálů českých cestovatelů a fotografů. Na českém trhu má dvacetiletou tradici.
Lidé a Země
Zeměpisný, společensky zaměřený měsíčník Lidé a Země nabízí cestopisy, reportáže, kvalitní fotografie i tipy, jak strávit dovolenou. Spadá pod vydavatelství Mladá fronta a patří mezi nejstarší kontinuálně vydávaná periodika. První výtisk magazínu Lidé a Země se objevil už roku 1952. Ačkoliv se v něm v době jeho vzniku nemohlo objevit vše, přinášel i tehdy informace z dalekých destinací.
Travel Digest
V případě Travel Digest se jedná o časopis zaměřený na praktické cestování, mohlo by se tak zdát, že volbou témat nejvíce odpovídá zaměření mého samostatného projektu. Spíše než praktické tipy „k přežití“ však přináší tipy na výhodné ubytování, informace o cenách dopravy, restaurací. Sleduje daná místa skrze oči novinářů, kteří lokality opravdu znají. V magazínu můžeme taktéž najít mnoho fotografií a obrazového materiálu. Svým grafickým zpracováním je mi z uvedených periodik nejblíže.
Trendu digitálního nomádství se však nyní věnuje neustále se zvyšující počet webových portálů. Mezi nimi na pomyslném prvním místě stojí web www.digitalninomadstvi.cz/, dále například http://www.digitalnimnomadem.cz/. Jejich hlavním úskalím je však jeden ze smyslů jejich existence. Zakladatelé webů na nich dělají především reklamu svým knihám a informace o zmiňovaném způsobu života jsou neúplné a spíše doplňující.
4. Ideový plán
Plánuji navrhnout designový časopis Survive pro cestovatele a digitální nomády. Název Survive, který v češtině znamená přežít, výstižně reflektuje zaměření magazínu. Záměrně jsem zvolila anglický název s přihlédnutím k tomu, že valná většina cestovatelů tento cizí jazyk ovládá. Český název by mi pro toto periodikum připadal nepřiměřený a neoriginální. Poukazuje na obsah časopisu, tedy nejrůznější vědecké vychytávky, které mohou podstatně usnadnit život na cestách, ba dokonce napomoci přežít. Měl by být dostupný pouze v digitální formě na internetu. V nejlepším případě by celý projekt Survive neobnášel pouze tvorbu magazínu, ale vznikla by internetová doména, kde by se dal časopis zakoupit. K dispozici by pro cestovatele byly také již zmiňované podcasty či audionahrávky, které by si zájemce mohl stáhnout do svého zařízení a poslouchat je i v době, kdy nemá možnost číst, tedy vyloženě během určitých typů přepravy. Co se týče samotného návrhu grafiky, budu se snažit o vytvoření hravého a zároveň propracovaného designu, který bude minimálně odpovídat dvěma semestrům studia programů Adobe InDesign, Adobe Illustrator a Adobe Photoshop, kterého jsem se účastnila v druhém ročníku. Práce ve zmiňovaných programech se pro mne jistě stane osobní výzvou, neboť kromě toho, že od splnění daných předmětů již uplynul určitý čas, mám k dispozici zcela jiné verze těchto programů, dokonce pouze v anglickém jazyce. Shledávám ale tyto okolnosti jako výhodu, protože budu mít možnost nejen znovu využít své znalosti, ale dokonce se obohatit o nějaké další.
5. Postup práce + zdůvodnění způsobu zpracování, volby jednotlivých řešení apod. (jakým způsobem bude projekt realizován, v jakém časovém horizontu a za pomocí jakých nástrojů)
Svůj samostatný projekt jsem se rozhodla vytvořit v programu Adobe InDesign CC 2017, neboť jsem k němu získala neomezený přístup. Rozhodla jsem se pro něj i přesto, že v obou seminářích DTP jsme pracovali se starší verzí, konkrétně Adobe InDesign CS5.5 a že jsem byla nucena v novější verzi pracovat v anglickém prostředí. Mým cílem bylo především získání nových zkušeností a větší samostatnosti při práci s programy společnosti Adobe, které by mi mohly napomoci například v budoucí kariéře.
Samotnému zvažování použitého programu však předcházely mnohé další a dřívější kroky. Jedním z nejobtížnějších rozhodnutí bylo samotné vymyšlení tématu časopisu tak, aby odpovídalo mnou zvoleným specializacím a bylo originální, přinášelo něco nového. V tomto okamžiku jsem také začala přemýšlet o konkrétních článcích. Zároveň jsem se snažila promyslet vždy odpovídající grafiku pro konkrétní téma článku. Neboť se jedná o odbornější informace, články jsem přejímala z českých i zahraničních webů, překládala je a případně je stylisticky či rozsahově upravovala.
Co se týče formátu, zvolila jsem si obvyklý formát časopisu s rozměry 210 x 297 mm, tedy formát A4. Vzhledem k zamýšlené digitální verzi jsem nevyužila tzv. spadávku, která se používá pro přetékání fotografií či obrazové grafiky přes stránku tak, aby se v tištěné verzi u okraje neobjevil úzký proužek nepotištěné plochy, a která se používá zpravidla pro všechny tiskoviny, kde má být barva až do kraje. Vzhledem k tomu, že ve své práci používám přetékání fotografií, v případě tisku magazínu by proto bylo nutné spadávku použít. Rozsah stránek časopisu přesahuje zadání, jedná se o 10 stránek – titulní stranu, 4 dvoustrany s články a fotografiemi, zadní stranu.
Písmo
Pro větší osobitost jsem zvolila hned několik typů písem, vždy ale takovým způsobem, aby výsledný efekt nepůsobil krkolomně, nebo přehnaně a aby bylo čtení magazínu příjemné pro oči čtenáře. Držela jsem se tedy poměrně základních typů písma, pokud nebereme v potaz písmo samotného názvu časopisu na poslední straně, kde jsem zvolila typ hravější. Na titulní stránce jsem pro drobné texty použila písmo Avenir Next typu regular. Pro samotný název časopisu pak poměrně klasické písmo Arial Black, taktéž typu regular. Co se týče první dvoustrany, použila jsem stejné písmo jako na titulní straně. U dalších dvoustránek s klasickými články, jsem použila pro nadpisy písmo Arial Black tak, aby korespondovalo s písmem názvu magazínu, a pro texty článků Myriad Pro regular. Specifickým jevem se stal podčlánek vložený do článku Najdi svůj správný směr, kde jsem použila písmo American Typewriter, abych graficky lépe demonstrovala, že text na článek nenavazuje. Zároveň, protože se jedná o článek zaměřený na téma flóry a bylinek, jsem zvolila toto písmo taktéž s ohledem k formátu písma používanému často v herbářích. Na zadní stránce používám písmo Avenir Next obdobně jako na stránce titulní, doplněné písmem Phosphate typu Inline. Tohoto písma je rovněž použito pro čísla na třetí dvoustraně. Dohromady se tak jedná o poměrně větší množství typů písma. Jsou nicméně vzájemně zkombinována takovým způsobem, aby nikde nepůsobila nepatřičně.
Titulní stránka
S ohledem na nejnovější trendy v oblasti grafiky současných magazínů jsem usilovala o vytvoření zajímavého, čistého návrhu. Odpovídá tomu tedy nejen volba obrázků a absence složité grafiky, ale i volba poměrně základního písma názvu – výše zmíněný Arial Black. Záměrně jsem použila prvek fotografie ve fotografii, protože se, podle mého názoru, jedná o poutavou grafiku, která na první pohled zaujme a neodradí člověka od nahlédnutí do celého čísla. Zároveň jsem mezi fotografie umístila bílý rám, aby nedošlo ke splývání obrázků a aby byl zvýrazněn jejich barevný rozdíl. Také jsem si zvolila grafický prvek květiny, jenž se nachází uprostřed strany a který bych používala jako designový prvek i v následujících číslech.
Čtyři dvoustránky reflektující možný další obsah magazínu
První dvoustrana má poměrně jednoduchý design. Nalezneme na ní zkrácený obsah, aby odpovídal článkům a rozsahu současného magazínu, a kvalitní fotografii. Ta je ozvláštněna názvem a logem časopisu (obrázkem bílé hory, který jsem vytvářela v programu Adobe Photoshop). Výroba tohoto loga byla velmi náročná, avšak poskytla mi možnost získat nové znalosti o fungování zmiňovaného programu. Dále jsem se rozhodla specificky oříznutou fotografii hory adekvátně doplnit dalším grafickým prvkem, trojúhelníkem v pozadí druhé strany na této dvoustraně. Usilovala jsem o maximální přehlednost.
Na druhé i čtvrté dvoustránce jsem místo jednobarevného pozadí použila kvalitní fotografie, které jsem čerpala z oficiálních obrázkových bank, kde jsou fotografie poskytovány zdarma, aniž by podléhaly autorským právům. Jedná se především o weby www.pexels.com/ a www.pixabay.com/. Fotografie svým obsahem záměrně korespondují buď s tématy článků, nebo alespoň s celkovým zaměřením magazínu. Druhá dvoustránka obsahuje článek o možnostech orientace v přírodě pomocí vědy a kratší text o tom, jak zamezit nevolnosti plynoucí ze samotného aktu cestování (například autem, či autobusem) pomocí bylinek – tedy opět za pomoci vědy, v tomto případě botaniky. Aby bylo umožněno snadné čtení textů, které leží na fotografiích, použila jsem funkci Rectangle Tool k vytvoření podkladových bílých ploch s různou úrovní průhlednosti i designem ohraničení. Layout jsem doplnila dekorativním obrázkem kompasu.
Pravděpodobně časově nejnáročnější na zpracování byla třetí dvoustránka věnující se technologickým a podobným vychytávkám, které každý digitální nomád na cestách ocení. Náročnost zpracování vyplynula především z delší práce s jednotlivými vkládanými obrázky, které bylo nezbytné před použitím upravovat v programu Adobe Photoshop CC 2017. Jeden obrázek po druhém jsem musela ořezat pomocí nástroje Laso, nebo Mnohoúhelníkové laso, aby okolo nich nezůstalo žádné pozadí, které by v textu působilo neesteticky. Zároveň se na této dvoustránce nachází mnoho textových polí, jež bylo třeba vždy správně umístit tak, aby na stránce nevytvořila dojem neorganizovanosti. Velmi příjemným úkolem zde rovněž bylo vytvoření barevné harmonie mezi obrázky, ornamenty v pozadí, čísly označujícími jednotlivé produkty a barevnými mandalami.
Na čtvrté dvoustránce jsem si, podobně jako u té druhé, zvolila do pozadí fotografii, v tomto případě odraz vodní hladiny. Článek nacházející se na poslední dvoustránce se totiž věnuje rozličným způsobům, jak v přírodě filtrovat vodu a odpovídá na otázky ekonomičnosti, účinnosti nebo například skladnosti konkrétních filtrací.
Text na dvoustranách je vždy zarovnán do bloku s výchozím řádkem doleva. Snažila jsem se, aby byla každá dvoustránka uspořádána jinak, aby působila originálně i co do uspořádání textu. Proto na druhé dvoustraně v článku naleznete řazení textu do dvou sloupců a dekorativní rámečky graficky oddělující text. Důvodem byla snaha o „rozbití“ dlouhého textu, který se pro čtenáře jednoduše stává nudným a odrazuje od čtení. Na třetí dvoustraně je rozložení písma zcela jiné, které neodpovídá žádným klasickým šablonám a doplňuje je vždy fotografie a číslo. Na poslední dvoustraně jsem text rozčlenila pro změnu do tří sloupců a malé ilustrativní fotografie vkládala přímo do textu. Použila jsem taktéž tematicky odpovídající reklamu ve spodní částí pravé stránky.
Zadní stránka
Zadní stránka pro mne byla největším oříškem, protože jsem se snažila vymyslet na ni něco obsahově zajímavějšího a poutavějšího, než je prostá reklama, kterou nacházíme na konci většiny současných časopisů jakéhokoliv zaměření. Proto jsem se rozhodla na poslední stranu umístit soutěž, která by v reálném případě mohla dokonce namotivovat některé čtenáře, aby si prohlédli opravdu celý časopis. Tematicky soutěž samozřejmě koresponduje s celým magazínem. Co se týče pozadí poslední strany, i v tomto případě jsem se rozhodla zvolit fotografii, kterou jsem doplnila bílým, avšak mírně průhledným rámem. I zde jsem si v programu Adobe Photoshop musela upravit některé fotografie produktů, které jsou zamýšleny jako ceny za správné odpovědi na soutěžní otázky.
Dokument jako celek
Celý dokument je ošetřen příkazovým řádkem „(\<[szkvaiouSZKVAIOU])[ ]“. Zamezila jsem tak výskytu jednoznakových předložek na konci řádků. Tento příkazový řádek je vepsán do záložky GREP a funguje na základě okna „Hledat/nahradit“. Rovněž jsem v celém dokumentu používala mnohé pomocné osy a mřížku účaří, aby byl text vždy na stejném místě a časopis tak získal odpovídající míru profesionality. Na závěr jsem celý dokument vyexportovala do souboru PDF v maximální kvalitě.
Celá tvorba samostatného projektu značně překročila zmiňovaných 30 hodin práce, přisuzuji to však i tvorbě většího rozsahu práce, než bylo zadáno. Značný vliv na délku práce měl i fakt, že jsem ho tvořila postupně během několika týdnů s občasnými přestávkami a pokaždé, když jsem se k práci vrátila, měla jsem potřebu ještě doladit jisté detaily a práci cizelovat, objevovat nové funkce a možnosti programu. Další, pro mne však překvapivě ne tak značný, vliv mělo tvoření v anglickém prostředí programu Adobe InDesign CC 2017.
6. Sebehodnocení
Výsledek mé tvorby layoutu časopisu pokládám za zdařilý. Myslím si, že se mi podařilo vymyslet neobvyklé téma, které by si mohlo najít svou cílovou skupinu čtenářů a které je originální, v České republice nepokryté. Zároveň věřím, že zpracování časopisu minimálně odpovídá dvěma absolvovaným semestrům výuky práce v InDesignu a dalších programech od společnosti Adobe. Oceňuji, že jsem se při práci zdokonalila a lépe zorientovala v různých funkcích programů a tvorba v nich mi přijde přirozenější než dříve. Dále jsem schopná na určité úrovni pracovat i v anglické verzi programu. Splnila jsem tedy cíle, které jsem si na počátku stanovila. Pro příště bych se chtěla více orientovat na práci v programu Adobe Photoshop a Illustrator, kde mé znalosti nejsou na takové úrovni, jako v programu Adobe InDesign. Tvorba v Adobe Illustratoru totiž umožňuje tvorbu vektorových obrázků, jejichž výhodou je možnost je neomezeně zvětšovat bez ztráty jejich kvality a ostrosti. Zvlášť závažné problémy při vypracovávání práce nenastaly, proto jsem se nepotřebovala obrátit na zkušeného odborníka. Do budoucna bych se však chtěla naučit pracovat v těchto programech rychleji. Ráda bych se také zaměřila na oblast typografie a pečlivě si osvojila její pravidla a současné trendy.
7. Literatura, zdroje
Odborná literatura
ADOBE. Nápověda aplikace InDesign. In: Helpx.adobe.com [online]. [cit. 2018-03-10].
Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/indesign/topics.html
ADOBE. Nápověda aplikace Photoshop. In: Helpx.adobe.com [online]. [cit. 2018-03-10].
Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/topics.html
Texty
Určování světových stran, dostupné z: https://www.moskyt.net/urcovani-svetovych-stran
Zbavte se cestovní nevolnosti pomocí bylin, dostupné z: https://mojebylinky.cz/bylinky/zbavte-se-cestovni-nevolnosti/
Lug log, dostupné z: https://lugloc.com/how-it-works/
Nůž Cardsharp, dostupné z: https://www.opticsplanet.com/iain-sinclair-cardsharp-2-2-credit-card-knife.html
Adaptér, dostupné z: https://www.amazon.com/Adapter-Worldwide-Universal-Adaptor-Charging/dp/B01DJ140LQ?psc=1&SubscriptionId=AKIAIOCEBIGP6NUBL47A&tag=wifitribe06-20&linkCode=xm2&camp=2025&creative=165953&creativeASIN=B01DJ140LQ
Mana, dostupné z: https://mojemana.cz/
Mobilní hotspot, dostupné z: https://www.amazon.com/Huawei-E5577s-321-Hotspot-globally-working/dp/B01BHT39ZK/ref=sr_1_9?s=electronics&ie=UTF8&qid=1515162252&sr=1-9&keywords=Mobile+WiFi+Hotspot
Batoh se solární nabíječkou, dostupné z: https://www.pf-design.cz/swiss-peak-spickovy-solarni-batoh
Pitná voda, filtrace, dostupné z: https://cestovani.idnes.cz/kvalitni-pitnou-vodu-za-90-sekund-dot-/po-cesku.aspx?c=A110512_131646_igcechy_tom
Fotografie a obrázky
Mořská hladina 1 (titulní strana), dostupné z: https://www.pexels.com/photo/water-blue-ocean-dark-blue-37487/
Mořská hladina 2 (titulní strana), dostupné z: https://www.pexels.com/photo/blue-body-of-water-under-clear-blue-sky-26681/
Hora, fotografie v pozadí (první dvoustrana), dostupné z: https://7blaze.com/en/projekt/project-name-3/
Kapradiny (druhá dvoustrana), dostupné z: https://pixabay.com/cs/fern-zelen%C3%A1-les-sv%C4%9B%C5%BE%C3%AD-2644447/
Kompas (druhá dvoustrana), dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Compass_(PSF).png
Mandaly černá (třetí dvoustrana), dostupné z: https://pixabay.com/cs/mandala-mandala-um%C4%9Bn%C3%AD-mandala-art-1808239/
Mandala červená (třetí dvoustrana), dostupné z: https://pixabay.com/cs/mandala-mandala-ilustrace-1808238/
Mandala modrožlutá (třetí dvoustrana), dostupné z: https://pixabay.com/cs/mandala-mandala-v%C3%BDkres-mandala-art-1808249/
Nůž Cardsharp (třetí dvoustrana), dostupné z: https://www.opticsplanet.com/iain-sinclair-cardsharp-2-2-credit-card-knife.html?image=8bc6a9e567
Mobilní hotspot černý (třetí dvoustrana), dostupné z: https://www.amazon.com/Huawei-E5577s-321-Hotspot-globally-working/dp/B01BHT39ZK/ref=sr_1_9?s=electronics&ie=UTF8&qid=1515162252&sr=1-9&keywords=Mobile+WiFi+Hotspot
Mobilní hotspot oranžový (třetí dvoustrana), dostupné z: https://www.amazon.com/NEW-Skyroam-Solis-Unlimited-Pay-as-you-go/dp/B0756LFYC4?SubscriptionId=AKIAIOCEBIGP6NUBL47A&tag=wifitribe06-20&linkCode=xm2&camp=2025&creative=165953&creativeASIN=B0756LFYC4
Batoh se solární nabíječkou, dostupné z: https://batohy.heureka.cz/swiss-peak-batoh-se-solarnim-panelem-20l-cerny/#ng:af85a6a556ae917c68ac32ef76b8b39c
Voda, fotografie v pozadí (čtvrtá dvoustrana), dostupné z: https://pixabay.com/cs/voda-vlny-vlnky-reflexe-plavat-2208931/
Hora, fotografie v pozadí (zadní stránka), dostupné z: https://pixabay.com/cs/skotsko-krajiny-karg-skl%C3%AD%C4%8Den%C3%BD-nebe-2827351/
Power banka Viking (čtvrtá dvoustrana), dostupné z: https://www.czc.cz/viking-power-banka-qc3-0-20000mah-bila/227130/produkt?gclid=Cj0KCQiA-ebSBRC8ARIsAGuxJIpaqQemRHO2ziWegNaQnrZ4lLLcFvkiMOvtyHI8vURDnzKQdGiIdT0aAvx2EALw_wcB
Tablety Katadyn MICROPUR Forte MF (čtvrtá dvoustrana), dostupné z: https://cestovani.idnes.cz/foto.aspx?r=po-cesku&c=A110512_131646_igcechy_tom&foto=TOM3b1404_5.jpg (obrázek)
Reklama (třetí dvoustrana), dostupné z:http://www.opti-mystic.cz/sites/default/files/klienti/v-tour/v-tourtiskovinyho.jpg
Filtrace Steripen Adventurer Opti (čtvrtá dvoustrana), dostupné z: https://www.mall.cz/vodni-filtry-outdoor/steripen-adventurer-opti?gclid=Cj0KCQiAvrfSBRC2ARIsAFumcm-sdgSBm-E2a2DwvlFUnPA3TQMPXJDE2T229QKTLd2IpyeIX4psCeQaAq-jEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&dclid=CPucoam_vtgCFUQU4AodGVsB3g
Kotva (čtvrtá dvoustrana), dostupné z: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:French_Navy_officers_silver_tableware_anchor.svg
Filtrace Katadyn Pocket (čtvrtá dvoustrana), dostupné z: https://www.alza.cz/sport/katadyn-pocket-d4329459.htm?kampan=adpla-sp_produkty_camping-a-outdoor-v2_filtrace-vody_c_1o2_SPT15775_1003779&gclid=Cj0KCQiAvrfSBRC2ARIsAFumcm8gqPXeLQxg2lg-dzeCs3j-p1mliXlm0qyIMDM2Wm0VzBBIUpoSJUUaAmFXEALw_wcB
Použité programy
Adobe InDesign CC 2017
Adobe Photoshop CC 2017