1 Cíl práce
Cílem této práce bude představení projektu Knihoběžník, a to tak, aby čtenář získal komplexní náhled na fungování projektu, jeho výhody a možnosti. Druhým, neméně podstatným cílem, ke kterému budu při zpracování směřovat, bude čtivost článků. Půjde tedy o snahu podat téma způsobem, který bude pro čtenáře co nejpřitažlivější a nejzajímavější. S tím bude souviset především vhodná volba dílčích podtémat a jim odpovídající volba žánrů.
Konečným výsledkem by měl být ucelený soubor pěti článků, které budou problematiku projektu mapovat. Práce by měla nabídnout pohled na projekt ze všech stran, které jsou Knihoběžníkem zasaženy, tedy pohled organizátorů, dále lidí, kteří jsou v projektu zapojení a aktivně jej využívají, spisovatelů, kteří do projektu některé své knihy vložili a také začínajících autorů, pro které je projekt šancí na zviditelnění tvorby. Nabídnout všechny tyto pohledy bude hlavním cílem mého projektu.
Protože mnou vybrané téma je hodně úzké a já se chci zabývat výhradně tímto projektem a nebrat v článcích ohled na další podobné projekty, bude zpracování hodně detailní. Zpracovány budou všechny aspekty projektu.
V ideálním případě a také mým přáním by bylo, aby Knihoběžník oslovil čtenáře stejně jako mě a po přečtení mých článků měli chuť se do projektu sami aktivně zapojit.
2 Úvod do problematiky
Tento samostatný projekt se věnuje projektu, pomocí něhož se rozhodlo internetové knihkupectví Martinus motivovat lidi ke čtení, a to zábavnou formou. Název projektu je Knihoběžník. Ve zkratce jde o to, že knihkupectví ve spolupráci s několika nakladatelstvími vytvořilo soubor několika stovek knih a ty potom schovalo na nejrůznější místa, venkovní i vnitřní. Lidé, kteří se do projektu registrují, si potom polohu těchto knih najdou na internetové mapě a vydají se je hledat. Po přečtení knihy ji opět schovají na místo, které si sami vyberou. A tak se může celý proces donekonečna opakovat. Způsobem, který připomíná dětskou hru, tak v sobě projekt zároveň spojuje čtení a zábavu.
Problematikou vztahu čtenář-kniha se ve svých výzkumech věnoval Jiří Trávníček. Na tomto místě jeho práci zmiňuji z toho důvodu, že se věnoval také motivaci, se kterou přistupuje člověk ke čtení knih. Trávníček ve svých výzkumech využívá kvantitativní i kvalitativní metodiku. Hlavní závěry potom stojí na výsledcích kvantitativního šetření. Výzkum odpovídá na otázky typu kolik je v populaci čtenářů, kolik knih ročně přečte průměrný Čech, kolik knih si ročně koupí, jaké jsou nejoblíbenější knihy, ale uvádí také důvody, proč člověk čte, kde čte, co čte atd. Trávníček by chtěl kvantitativní výzkum provádět každé tři roky, aby bylo možné sledovat trendy tak, jak se budou vyvíjet v čase.(Trávníček 2008: s. 11)
První výzkum byl proveden v roce 2007 a byl to první výzkum svého druhu na území České republiky, proto se nemohl opřít už o určitá existující data. Dokázal vyvrátit některé zažité předsudky a pověry. Například nejrozšířenější fámu, že čtení knih v současné době upadá. Výzkum prokázal pravý opak. „Procento těch, kteří se deklarují jako čtenáři, je v rámci západní (proamerické civilizace) u naší populace velmi silně nadprůměrné.“ (Trávníček 2008: s. 165) Podle průzkumu je v České republice 83% čtenářů, což je pro srovnání výrazně více než např. v Polsku (58%), USA (57%) nebo Německu (73%). (Trávníček 2008: s 134) Výsledky výzkumu také prokázaly, že mladá generace čte stejně jako dvě generace předchozí, že kupování knih nijak výrazně nepokleslo nebo že počet knih v českých domácích knihovnách je značně nadprůměrný. (Trávníček 2008: s. 166-167)
Druhý a zatím poslední výzkum byl proveden v roce 2010 a ukázal, že „za tři roky naše čtenářská kultura nijak významně neoslabila ve čtení ani v návštěvě veřejných knihoven, výrazně však oslabila v nakupování knih.“ (Trávníček 2011: s. 52) Procento čtenářů kleslo z 83% na 79%, ale i tak patří Česká republika k zemím s nejsilnější čtenářskou kulturou. Pro zajímavost u nakupování knih došlo k poklesu ze 71% lidí, kteří za rok nakoupili alespoň jednu knihu, na 46%. (Trávníček 2011: s. 50-52)
Výzkumy tedy ukazují, že čtenářská základna je v České republice poměrně početná. Otázkou zůstává, proč nejen v Česku vznikají projekty, které mají čtení podporovat. Odpověď se nabízí téměř okamžitě. Mezi lidi, kteří sami sebe charakterizují jako čtenáře, výzkum započítával také jedince, kteří přečtou třeba jen jednu knihu ročně. A tyto projekty mají za cíl právě zvýšit počet knih, které čtenáři přečtou. Většinou mají takovou podobu, aby lidi přiměly bavit se při čtení knih, nebo aby jim přinesly nějaké výhody. Tedy spojit čtení ještě s nějakou jinou činností.
Druhým důvodem, proč vznikají projekty motivující ke čtení, je, aby četly hlavně děti a rozvíjely tak mentální, emocionální a další schopnosti. Jsou to tedy projekty zaměřené na dětskou četbu. Nejčastějšími faktory, které ovlivňují děti při četbě, jsou rodina, škola nebo knihovna. A právě ve spojení s nimi mnohé projekty vznikají. Snaží se také zabránit tomu, aby tradiční místo knihy v životě dítěte zaujala nová média jako televize, počítač nebo internet.
Myšlenka projektu, který podporuje čtení, tak není v České republice nijak unikátní. K projektům, které podporují dětskou četbu, patří například projekt Celé Česko čte dětem. Ten vznikl v roce 2006 a realizuje celostátní kampaň, která se zaměřuje na podporu čtenářské gramotnosti dětí a mládeže a také na propagaci hodnotné literatury. Jeho součástí je snaha budovat pevné vazby v rodině prostřednictvím společného čtení. Jeho princip spočívá v prosazování toho, aby se dětem pravidelně nahlas četlo. Propaguje se heslem „Čtěme dětem 20 minut denně. Každý den!“ a snaží se tak v dítěti vyvinout vztah ke čtení.
Pro žáky základních a středních škol je určen charitativní projekt Čtení pomáhá. Vznikl v roce 2011 a za rok se do něj přihlásilo 90 747 dětí. Podstatou projektu je, že čtenář si na internetových stránkách vybere jednu z nabízených knih a po jejím přečtení vyplní test vztahující se k přečtené knize. Po jeho úspěšném vyplnění získá padesát korun, které věnuje na některý z vybraných charitativních projektů. Cílem je spojit potěšení ze čtení s radostí z pomoci druhým.
Projekt Rosteme s knihou si už od roku 2005 klade za cíl zvyšování čtenářské gramotnosti. Jeho náplní je tvorba mediálních pořadů zaměřených na literaturu pro děti a mládež, soutěží, spolupracuje se školkami, školami, kluby mladých čtenářů, knihovnami a různými prostředky (např. ukazováním kladného vztahu k literatuře u známých osobností) se snaží podnítit především děti k četbě.
Od roku 2000 funguje na území České republiky populární projekt Noc s Andersenem. Akce spočívá v tom, že děti zůstávají přes noc v knihovně a tam jsou jim předčítány různé knížky a pořádají se soutěže a hry. Děti tak mají netradičním způsobem získat vztah nejen ke knize, ale také ke knihovně. Projekt se setkal s takovou odezvou, že v současné době už neprobíhá noční čtení pouze v knihovnách, ale také ve školách nebo v domovech mládeže.
Projektem, který čtenářům přináší i znatelné výhody, je například Týden knihoven. Ten tradičně připadá na začátek října a knihovny během něj propagují své služby, lákají nové čtenáře a celkově se snaží podporovat čtenářství v zemi. Některé knihovny umožňují svým čtenářům bezplatně vracet knihy, na kterých už byla sankce za pozdní vrácení nebo umožňují novým čtenářům bezplatnou registraci. Týden knihoven bývá spojen také s tzv. Velkým říjnovým společným čtením, které spočívá v tom, že se v kuse alespoň tři hodiny nahlas čtete.
Toto je výčet jen několika nejznámějších a nejrozšířenějších projektů. Existuje jich celá řada, ale pro nastínění stavu problematiky na našem území postačí tento stručný popis. Knihy a s nimi spojené aktivity získaly v průběhu let také své vlastní významné dny. Na 23. duben například připadá Světový den knihy a autorských práv, 31. srpnu patří Den nepřečtených knih a na počest narození Hanse Christiana Andersena se zase 2. dubna slaví Mezinárodní den dětské knihy.
Je tedy jasné, že problematika čtenářství a podněcování k němu není lidem lhostejná a mnohými prostředky se o podporu této činnosti snaží. Knihoběžník je další z těchto možností a svým unikátním charakterem má předpoklady pro to, stát se na našem území velmi populárním a prospěšným.
3 Volba tématu
Při volbě tématu jsem byla nucena zohledňovat svou profesní specializaci, kterou byla specializace kulturní. Můj původní záměr byl zpracovat tematiku kultury na malém městě, protože jsem osm let navštěvovala gymnázium v Lipníku nad Bečvou. Téma bylo ale poměrně široké a nevěděla jsem, kterým směrem konkrétně tuto problematiku směrovat.
K tématu Knihoběžník, které jsem si nakonec vybrala, jsem se dostala úplnou náhodou, když knihkupectví Martinus pořádalo tzv. Knižní výzvu, což byla soutěž o čtyřicet knih. Každý účastník musel postupně odpovědět na čtyřicet otázek a jedna z těchto otázek se vztahovala právě ke Knihoběžníku. Knihkupectví tak chtělo do té doby poměrně neznámý projekt zviditelnit. Projekt mě na první pohled zaujal a začala jsem o něm shromažďovat více informací. Po tom, co jsem se dozvěděla, jak funguje, jaké možnosti mají lidé, kteří se ho zúčastní a také že na něm participují i známý spisovatelé, jsem se rozhodla zpracovat jej jako svůj samostatný projekt.
Téma jsem vybrala z toho důvodů, že je zajímavé a odlehčené. Nejedná se o obtížnou tematiku, kterou by bylo nutno složitě rozebírat, analyzovat atd. Vycházela jsem z toho, že lidé rádi čtou o tématech, které je příliš nezahlcují informacemi a od kulturní tematiky si slibují právě téma, u kterého nebudou muset tolik přemýšlet. Projekt Knihoběžník splňuje také kritérium žurnalistické zajímavosti, protože se jedná o projekt v České republice jedinečný a spojující v sobě prvky, které lidi u četby očekávají, ale často se jim jich nedostává, a to čtení a hru, respektive zábavu. Usoudila jsem také, že téma je relevantní pro velký počet lidí, protože i výzkum ukazuje, že zhruba 80% lidé se deklaruje jako čtenář, a proto by toto téma mohlo zajímat právě takový počet lidí. Téma by ale mohlo zaujmout každého, protože četba člověka nic nestojí a i ten, koho čtení nebaví, by se mohl nápadem tohoto projektu ke čtení dostat.
Co se týče zařazení tématu do kulturní oblasti, je toto rozhodnutí myslím správné. Knižní průmysl a četba jsou nedílnou součástí kulturních rubrik českých periodik. Ať už se jedná o recenze knih, knižní novinky, pozvánky na knižní veletrhy nebo právě projekty, které se snaží motivovat ke čtení. Každý takový projekt je vždy v centru mediálního zájmu, ať už z hlediska jeho zajímavosti nebo snahy organizátorů o jeho propagaci.
4 Stav problematiky
Co se týče mediálního pokrytí projektu Knihoběžník, existují články, které tento projekt stručně představují. Většinou ale jde jen o povrchní popis principů, na kterých projekt funguje. Jelikož je téma opravdu úzké, tak skutečně stačí takový článek, který projekt představí a pokusí se k němu nalákat. Na takovou snahu, jakou jsem vyvinula já, tedy aby byla pokryta hlediska všech participujících osob, jsem u žádného jiného autora nenarazila.
První článek, na který jsem při shromažďování informací narazila já, byl uveřejněn na internetových stránkách studentpoint.cz. Článek nesl název „Knihoběžník: zábava i příležitost pro začínající autory“ , ale jak jsem se pozdější rešerší dozvěděla, obsahoval pouze informace, které jsou volně přístupné na internetových stránkách www.knihobeznik.cz, takže žádná výrazná snaha ze strany autora, aby pronikl do hloubky projektu, zde nebyla.
Články, které jsou však také složeny pouze z obecně známých informací, lze najít i na webech věnujících se knihám, elektronickým čtečkám nebo některých blozích. Zmiňovat konkrétní stránky a články však podle mého názoru nemá smysl, protože vždy obsahují totožné informace.
Příspěvek týkající se Knihoběžníku bylo možné vyslechnout také v rádiu. Český rozhlas Radio Wave natočil o Knihoběžníku zprávu, která obsahovala také vyjádření koordinátorky projektu Michaely Losekoot, což ve všech psaných článcích scházelo.
Častým zdrojem, odkud se mohou lidé o Knihoběžníku dozvědět, jsou internetové diskuze na různých stránkách. Pro autora, který o projektu zamýšlí napsat článek, jsou informace uvedené v těchto diskuzích většinou bezcenné, nejvýše tady může objevit nějakou zajímavou zkušenost spojenou s aktivní účastí v projektu. Důležitým zdrojem informací ale může být pro lidi, kteří o projektu nikdy neslyšeli, a tak je zmínka o projektu může zaujmout. Jako příklad mohu uvést diskuzi na blogu, kde autorka jen velmi stručně zmínila, o co jde a vyvolala velmi kladnou odezvu. Reakce znějí např. „wow.. to je hodně hdoně dobré!! :)) jdu to zchecknout.. :D“, „Jako určitě je to zajímavé a já to hodlám aspon jednou vyzkoušet :D a možná v rámci úklidu dám taky něco do oběhu :)“, „Páni o tom som ešte nikdy nepočula. A niekoľko je ich aj v mojom meste...Celok som to ešte nepochopila. Musím si to poriadne prečítať. Ale koho toto napadlo, bol génius! :)“. ;
Odlišná je situace na Slovensku, kde projekt funguje už od roku 2010 a dostalo se mu daleko většího zájmu ze strany médií než v České republice. Možná i to je důvod, proč se Knihoběžník těšil na Slovensku za stejnou dobu existence jako nyní v Čechách mnohem větší přízni čtenářů a i nyní se tam vyvíjí daleko dynamičtěji než u nás.
Na mediálne.sk vyšel článek s názvem „Martinus chce, aby si čitatelia vymieňali knihy“, ve kterém jsou uvedeny i podrobnější informace, například co se týče historie projektu, jeho návazností na zahraniční projekty a možné inovace, které by mohl projekt do budoucnosti přinést (článek byl totiž napsán bezprostředně po spuštění projektu).
Článek „Nový trend. Prečítaj knihu a nechaj ju v električke alebo v parku“ ve slovenských Hospodářských novinách přidal vyjádření známých autorů, kteří by chtěli své knihy do projektu věnovat.
Posledním slovenským médiem, které v souvislosti s Knihoběžníkem zmíním (ale zdaleka ne posledním, které o projektu psalo), je časopis Nový čas pre ženy, ve kterém vyšel článek „Pošlite svoju knižku do sveta“. Okruh médií, které o projektu referovaly, je tedy opravdu široký.
Na rozdíl od českých médií přinesly na Slovensku informace o projektu seriózní nebo hodně čtené tituly a projekt se tak mohl dostat do povědomí velkého množství lidí.
Co se týče obecně problematiky podporování čtení pomocí nejrůznějších projektů, považuji za dostačující krátký výčet projektů, který je uveden v kapitole Úvod do problematiky. Je jim samozřejmě věnována pozornost jak ze strany médií, tak se problematikou čtenářství zabývají i někteří odborníci (např. již zmiňovaný Trávníček), ale pro potřeby tohoto projektu považuji za dostačující pouze zasazení Knihoběžníku do kontextu již existujících projektů.
5 Ideový plán
Je obtížně zasadit téma do souvislostí s nějakými dalšími realizacemi podobných témat. Především je zde problém, že projekty, které se snaží podporovat čtenářství, se nikdo takto do hloubky nezabývá, spokojí se většinou s hrubým popisem projektu. Nemá tedy cenu srovnávat nebo navazovat na takové články, které poskytují pouze základní informace. Můj projekt bude tyto informace také v jednom z článků obsahovat a v podstatě se od článků jiných autorů nebude příliš lišit. Odpovědi na otázky kdy, kde, kdo, co (jak, proč) totiž neposkytují velkou možnost volby zpracování.
Mým cílem, jak už bylo řešeno výše, bude poskytnout čtenáři náhled na projekt z více stran, než jen ze strany organizátorů projektu (jak tomu je v případě výše zmíněných článků). Série pěti článků by nakonec měla obsahovat články, které budou vedeny:
1. ze strany organizátorů projektu, tedy představení projektu
2. ze strany spisovatele, který do projektu věnoval své knihy, tedy jeho vztah k projektu
3. ze strany začínajícího autora, tedy výhody, které mu může projekt poskytnout
4. ze strany člověka, který je do projektu zapojený, tedy jak to ve skutečnosti vypadá
5. s cílem nastínit vztah lidí k četbě
6 Postup práce
Ačkoli jsem v rámci projektu zpracovávala jedno téma, soustředila jsem se na to, aby sice bylo tématem zastřešujícím, ale zároveň aby bylo možné jednotlivé články číst jako autonomní celky. To znamená, aby mohly být v médiích uvedeny odděleně, a přesto neztrácely smysl. Bylo tedy nutné umístit do každého článku podobný úvod představující projekt Knihoběžník.
Žánry jednotlivých článků jsem volila tak, aby jich v rámci projektu bylo zastoupeno co největší množství. Zpracování série článků jen formou zpráv nebo rozhovorů mi nepřišlo čtenářsky tolik atraktivní, jako uplatnění většího počtu žánrů.
V následující části textu uvedu, s jakým záměrem bylo přistupováno k volbě jednotlivých podtémat a jejich žánrovému zařazení:
1) rozšířená zpráva (respektive mozaiková) – bude jí věnován popis projektu Knihoběžník a jeho jednotlivých aspektů – popis projektu, historie, pohled zapojených autorů, zapojených čtenářů atd. – rozšířená zpráva je nejvhodnějším způsobem, jak čtenáře zpravit objektivně o exitujícím projektu – o základních i rozšiřujících údajích a také pozadí
2) publicistické interview – bude věnováno jednomu z autorů, kteří do projektu zapojili své knihy – měl by tak být vytvořen náhled na projekt ze strany zapojeného spisovatele – rozhovor bude směřován tak, aby poskytl náhled autora na projekt, ale částečně také na jeho vlastní tvorbu
3) story – bude věnována začínajícímu autorovi, který projekt využil ke zviditelnění své tvorby – story bude zaměřena tak, aby postihla nesnáze, kterými musí začínající autor projít a jak v tomto ohledu Knihoběžník může pomoci
4) reportáž – bude věnována mému vlastnímu zapojení do tématu - za cíl bude mít zprostředkovat čtenáři zážitky, které jsou spojené s aktivitou v projektu
5) anketa – nebude mít za cíl vyjádření lidí k projektu, protože nejde o tak rozšířenou záležitost, kterou by znalo velké množství lidí, ale půjde o to zjistit, jaký vztah mají lidé k četbě obecně
Časový harmonogram práce:
- Leden – rozhovor se spisovatelkou
- Únor – shromažďování informací o projektu, kontaktování některého s organizátorů, tvorba rozšířené zprávy
- Březen – reportáž
- Duben – rozhovor se začínajícím autorem a následná tvorba story, anketa + konečné dopracování projektu
Průběh práce:
Ad 1) Titulek: Formou hry motivuje unikátní projekt k tomu, aby lidé více četli
Rozšířená zpráva byla zamýšlena jako hlavní, nejrozsáhlejší článek. Základní informace jsem získávala především z internetových stránek projektu. Pro rozšiřující informace bylo nutné kontaktovat organizátory. Obrátila jsem se tedy na internetové knihkupectví Martinus a od nich mi byl poskytnut kontakt na jednu z hlavní koordinátorek projektu Michaelu Losekoot. Ta byla zpočátku velmi ochotná mi na otázky odpovědět, ale když jsem jí je emailem poslala, musela jsem dlouho čekat na odpověď. Zodpovězené otázky jsem dostala až po čtrnácti dnech, během kterých jsem se musela alespoň čtyřikrát připomenout. Co jsem ale ocenila, bylo, že společně s odpověďmi na mé otázky, mi Losekoot poslala také prezentaci, kde byl poměrně podrobně shrnut záměr projektu, jeho historie atd. Poskytla mi zároveň také odkaz na tzv. Knihoběžník TV, odkud jsem čerpala informace týkající se zapojení známých spisovatelů. Ti zde v krátkých spotech hovořili o tom, proč se do projektu zapojili, jaký k němu mají vztah apod. Protože jsem chtěla článek zakončit pohledem ze strany zapojeného člověka, vyhledala jsem si pomocí sociální sítě ženu, která je v projektu hodně aktivní a ta byla ochotná svěřit mi své zážitky a dojmy.
Protože měl mít článek velký rozsah, rozhodla jsem se zprávu rozdělit pomocí mezititulků na menší části. Každá z nich pak pojednávala o jiném aspektu projektu. Čtenář tak může přečíst článek buď jako celek a získat na projekt komplexní náhled nebo si vybrat jen některé části, které ho zaujmou. Chtěla jsem tak dosáhnout především větší přehlednosti. Výsledný článek měl nakonec podobu jakési komplexní zprávy, která by se, vzhledem k žánrové klasifikaci trochu nepřesně, dala nazvat jako mozaiková zpráva. Nejde sice o situaci, kdy se v rámci jednoho časového úseku v rámci jednoho tématu odehrává více událostí (Jílek 2009: s. 74), ale v rámci jednoho tématu je na něj nahlíženo z různých stran, což se předložené charakteristice blíží.
Ad 2) Titulek: „Každá možnost, jak motivovat lidi ke čtení, je dobrá,“ říká Petra Soukupová
Publicistické interview bylo zamýšleno jako článek středního rozsahu. Zařazení článku jako žánr publicistické a ne zpravodajské interview, bylo z toho důvodu, že jsou zde užity také otázky otevřené a kontrolní a je navazováno na předchozí výpověď dotazovaného.(Jílek 2009: s. 95-96) Téma jsem zvolila z toho důvodu, že je vždy zajímavé, když se do projektu, který nějakým způsobem pomáhá, zapojí někdo slavný. S tímto článkem jsme začala nejdříve, protože jsem měla obavu z toho, že budu ze strany mnohých autorů odmítnuta. Nejprve bylo nutné zjistit, kteří autoři do projektu své knihy zapojili. První autorkou, kterou jsem oslovila, byla Petra Soukupová a hned ona byla ochotná se mnou rozhovor udělat. Nejvhodnější z její strany byla komunikace přes email, na kterou jsem přistoupila. Rozhovor probíhal tím stylem, že jsem autorce zaslala soubor otázek, na které mi ona odpověděla a já jsem jí v reakci na odpovědi zaslala další otázky. Takto jsme si vyměnily čtyři emaily. Nevýhodou takového způsobu vedení rozhovoru je, že respondent odpovídá často velmi krátce a vy nemáte možnost se ho okamžitě doptat nebo přimět k rozvedení odpovědi. Při zpracování pak bylo nutné některé odpovědi sloučit v jednu, aby v konečné verzi článků nebylo zbytečně mnoho otázek.
Ad 3) Titulek: Nejtěžší je dostat svou tvorbu mezi lidi, Knihoběžník je jedna z možností
Story byla zamýšlena jako článek krátkého rozsahu. Tento žánr mi vzhledem k tématu, kterým byl začínající spisovatel, přišel vhodný, protože pomocí něj lze ukázat na příkladu lidského příběhu, čím vším si musí začínající autor projít. Záměrem story totiž může být doložit na příběhu jednotlivce společenský jev (Jílek 2009: s. 102), o což mi ve článku šlo. Shodou okolností jsem objevila jednoho takového autora i ve svém okolí. Během rozhovoru jsme probrali vše od jeho autorských začátků až po současnost, ale při zpracování článků jsem se zaměřila na ty aspekty, které ukazují, jak těžké je se v dnešní době prosadit.
Ad 4) Titulek: Den, kdy jsem se málem stala knihoběžnicí
Reportáž byla z hlediska získávání zdrojů nebo informací nejsnadnější. Spoléhala jsem se totiž jen na sebe samu. Chtěla jsem tak čtenáři přiblížit, jaké to je, když jste v projektu skutečně zapojení a možná svým zážitkem i tak trochu nalákat k zapojení do projektu. Pro tento žánr jsem zvolil článek krátkého rozsahu. Při řazení do žánru reportáže jsem vycházela z charakteristik, které reportáž pojímají jako subjektivizovaný odraz reality, autor je součástí děje a zprostředkovává své dojmy a zážitky, přítomen je statický i dějový popis a informační postup, vyloučeny nejsou náznaky vypravování.(Jílek 2009: s. 101) A podle těchto charakteristik jsem při tvorbě postupovala.
Ad 5) Anketu jsem zvolila v návaznosti na zjištění výzkumů čtenářství. Chtěla jsem tak zjistit, jestli lidé v dnešní době skutečně čtou a jestli je tedy opodstatněné vymýšlet projekty, které mají čtenářství podpořit. U výběru respondentů jsem se soustředila na to, aby byla zastoupena obě pohlaví, různorodé věkové zastoupení a pracovní náplň. Základní otázkou bylo: „Jak často čtete knihy?“, podle odpovědi jsem se potom doptávala, proč lidé čtou nebo nečtou, co čtou nejraději, případně jestli čtou něco jiného než knihy a jestli by si vzpomněli na poslední knihu, kterou přečetli. Toto jsem zkompletovala a vytvořila odpovědi.
7 Sebehodnocení
Co se týče cíle nabídnout čtenáři pohled na projekt z různých perspektiv, dle mého názoru se tento cíl splnit podařilo. Rozšířená zpráva nabídla jednak pohled na projekt ze strany organizátorů, ale taky ze strany zapojeného člověka. Rozhovor poskytl pohled ze strany spisovatele, který do projektu vložil své knihy. Story bylo pohledem na to, jak může Knihoběžník pomoci začínajícímu autorovi. Anketa se sice přímo k projektu nevztahovala, ale její výsledky mohou doložit opodstatněnost projektu.
Čtivost, kterou jsem si dala za druhý z cílů, nemohu objektivně posoudit. Snažila jsem se ale nezahlcovat nudnými fakty a zaměřovat se na zajímavosti. Směřovala k tomu i rozmanitá volba žánrů.
Největším úskalí při zpracování projektu byla internetová komunikace, na kterou mě odkazovala většina zdrojů. Problém to byl především při rozhovoru se spisovatelkou. Do budoucna tedy budu vědět, že je vždy lepší dožadovat se buď přímo osobního setkání, nebo alespoň telefonického kontaktu. Ušetří to čas a zároveň se člověk může okamžitě doptat nebo vidět reakce druhé strany. Jinak ovšem práce na projektu proběhla bez větších problémů a do obsahů článků jsem dostala všechny informace, které jsem tam chtěla mít.
Co se týče hodnocení vlastních článků, myslím, že se mi podařilo napsat je takovou formou, která je oddychová a zajímavá. Výjimku tvoří snad jen úvodní pasáže rozšířené zprávy, které pojednávají o historii a rozvoji projektu a které jsou hodně informačně nasycené. Z mého pohledu tam ale tyto informace být musely, aby vynikla dynamika projektu. Úvod článku kompenzuje jeho zbylá část, kde jsou popsány zajímavé aspekty projektu.
Nejsem si jistá tím, jak by se dal projekt do budoucna rozpracovat, byly už totiž popsány všechny jeho stránky. Dalo by se navázat podobným zpracováním dalších projektů. Přínos mé práce vidím především v tom, že se lidé mohou dozvědět o nové a zajímavé možnosti, jak spojit čtení a zábavu, nebo jak přimět ke čtení děti. Články by našly umístění v jakémkoli periodiku, a to nejen v kulturní rubrice, některé části rozšířené zprávy by byly vhodná také do časopisů pro děti, případně do časopisů zabývajících se knihami, recenzemi apod.
8 Literatura
1. JÍLEK, Viktor. Žurnalistické texty jako výsledek působení jazykových a mimojazykových vlivů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009, 120 s. Učebnice. ISBN 978-802-4422-183.
2. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čteme?: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2007). Vyd. 1. Brno: Host, 2008, 207 s. ISBN 978-807-0505-540.
3. TRÁVNÍČEK, Jiří. Čtenáři a internauti: obyvatelé České republiky a jejich vztah ke čtení (2010). Vyd. 1. Brno: Host, 2011, 191 s. ISBN 978-807-0505-991.
Elektronické zdroje
1. Celé Česko čte dětem [online]. 2013 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://www.celeceskoctedetem.cz/
2. Čtení pomáhá [online]. © 2011 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://www.ctenipomaha.cz/
3. Knihoběžník. In: Tessidream.blog [online]. 1. března 2013 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://tessidream.blog.cz/1303/knihobeznik
4. Knihoběžník: zábava i příležitost pro začínající autory. Student point.cz: Literatura [online]. 13. červenec 2012 [cit. 2013-04-24]. Dostupné z: http://www.studentpoint.cz/263-aktuality/7623-knihobeznik-zabava-i-prilezitost-pro-zacinajici-autory/#.UXd9frUqb4s
5. Martinus chce, aby si čitatelia vymieňali knihy. Medialne.sk [online]. 25.08.2010 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://medialne.etrend.sk/internet-spravy/martinus-chce-aby-si-citatelia-vymienali-knihy.html
6. Noc a Andersenem [online]. 2010 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://www.nocsandersenem.cz/
7. Nový trend. Prečítaj knihu a nechaj ju v električke alebo v parku. HN online.sk [online]. 27. 8. 2010 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://hnonline.sk/c1-46072400-novy-trend-precitaj-knihu-a-nechaj-ju-v-elektricke-alebo-v-parku
8. Rosteme s knihou [online]. © 2007 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://www.rostemesknihou.cz/
9. Týden knihoven láká lidi ke čtení a půjčování knih. České noviny.cz: zpravodajský server čtk [online]. 01.10.2012 [cit. 2013-04-22]. Dostupné z: http://www.ceskenoviny.cz/zpravy/tyden-knihoven-laka-lidi-ke-cteni-a-pujcovani-knih/846918
Přečti si mě a pošli dál. Tak by se dala popsat hlavní myšlenka projektu Knihoběžník. Tisíce knih rozmístěných na nejrůznějších místech nejen v České republice čekají na to, až si je čtenáři najdou a přečtou. Zábavnou formou tak chtějí autoři motivovat lidi k tomu, aby více četli.
Spojit čtení a hru se podařilo organizátorům projektu Knihoběžník. Jeho princip spočívá v tom, že čtenáři hledají knihy schované na nejrůznějších místech a po jejich přečtení je zase schovávají jinam. Některé z knih, které jsou k lidem k dispozici, věnovala projektu také zhruba desítka známých českých spisovatelů.
Vydat se najít schovanou knihu a po přečtení ji zase schovat na jiné místo, to je podstata projektu Knihoběžník, který se snaží motivovat lidi ke čtení. Nabízí také možnost začínajícím autorům, jak dostat svou tvorbu k širší veřejnosti. Tím, že princip projektu umožňuje zapojení jakékoli knihy, mohou dosud neznámý autoři zapojit i své knihy, které by možná jinak nikdo nekoupil. Jedním z těch, kteří projekt využívají ke zviditelnění svých knih, je i dvacetiletý Antonín Holík ze Slavkova.
Projekt, který se zábavnou formou snaží motivovat lidi ke čtení, to je Knihoběžník. Jeho princip spočívá v tom, že lidé hledají schované knihy a po jejich přečtení jim zase vybírají novou skrýš.
Marie Růžičková, 69 let, pracující seniorka, Lipník nad Bečvou