Aby se mohl v České republice jeden ze závodů seriálu Moto GP vůbec konat, musí pořadatelé splnit hned několik podmínek. Jednou z těch nejzásadnějších je zaplacení takzvaného zalistovacího poplatku ve výši 110 milionů korun ročně. Kvůli údajné ztrátovosti a nesplaceným dluhům vůči Dorně hrozil Velké ceně před několika lety zánik. Pro záchranu závodů tak město Brno s Jihomoravským krajem vytvořilo Spolek pro GP, který od roku 2016 závody zajišťuje.
Spolek má na starosti mimo jiné také prodej vstupenek. Ty si příznivci tohoto motocyklového sportu mohou koupit v Informačním středisku města Brno nebo na stránkách Masarykova okruhu už s několikaměsíčním předstihem. První vlna předprodeje začíná už v prosinci, kdy jsou lístky o pětadvacet procent levnější než na místě. Ceny vstupenek se pak v přímém prodeji pohybují od 2 300 do 15 000 korun za VIP lístky.
O tom, co všechno je nutné připravit přímo na okruhu, se rozpovídala mluvčí společnosti Dorna Evangelia Sissis. „Těch požadavků je samozřejmě velmi mnoho. Nejvíce se jich týká samotné trati, to znamená jejího layoutu, povrchu či výjezdových ploch. Dále pak musí být přichystáno zázemí pro jezdce a jejich týmy, jako například ohraničený areál o minimální velikosti 300 m2. Další požadavky se týkají také bezpečnosti. Pořadatelé musí zajistit, aby byli jak závodníci, tak diváci po celou dobu akce v bezpečí,“ uvedla.
Okruh během akce hlídá několik stovek pracovníků security
Ve spolupráci s dalšími dvěma agenturami se o bezpečnost na okruhu stará společnost D.I.Seven Facility, jejímž ředitelem je Tomáš Fňouček. Během akce zaměstná až 600 lidí, kteří hlídají vstupy do areálu, paddocku či na jednotlivé přírodní tribuny. „Nemají u sebe žádné zvláštní vybavení, jen to základní, jako například čtečku na vstupenky, vysílačku a podobně.“
Ochranka nejčastěji řeší problémy se zfalšovanými vstupenkami. Jejím úkolem je však starat se také o bezpečnost samotných závodníků, ke kterým se fanoušci snaží i přes vysoké ploty obehnané kolem paddocku dostat. Především pak zahraniční příznivci Moto GP se nechtějí smířit s odlišnými pravidly v České republice a v jejich domovině. „Například italští fanoušci jsou zvyklí stanovat v bezprostřední blízkosti areálu, což však u nás není možné. Každoročně jim to musíme vysvětlovat,“ prozradil Tomáš Fňouček.
„Pak jsou tady ale také lidí, kteří si myslí, že když mají auto za dva miliony korun, mohou s ním jet až k hlavní bráně nebo přímo do areálu. Nechtějí respektovat, že nastavená pravidla jsou pro všechny stejná a pokud nemají povolení, nemohou zaparkovat nikde jinde než na vyhrazeném parkovišti,“ podotkl zároveň.
Společnost D.I.Seven Facility se stará o bezpečnost také na jiných velkých tuzemských akcích. Jednou z nich je například událost Rock For People, kterou navštíví za den přibližně dvacet tisíc lidí. I přestože se na Masarykově okruhu během závodního víkendu vystřídá o několik desítek tisíc osob více, lze dle ředitele bezpečnostní agentury označit Moto GP za klidnější událost než zmíněný hudební festival.
„Pokud na okruhu není záchranářský vrtulník, nesmíme závodit,“ říká Karel Abraham
Pořadatelé Velké ceny České republiky musí taktéž zajistit, aby byl na okruhu dostatečný počet zdravotnického personálu. Jeho složení je v kompetenci hlavního lékaře, kterým je Ivo Dědek.
„V areálu je denně osmdesát zdravotnických pracovníků, z toho pětadvacet lékařů. Vybíráni jsou v závislosti na jejich odborné erudici a zkušenostech s moto sportem. K dispozici pak máme celkem dvacet sanitních vozů,“ uvedl.
V případě nehody jsou jezdci nejprve zavezeni to takzvaného medical centre, které se nachází přímo na okruhu. „Pokud je závodník víceméně v pořádku, tak ho lékaři pustí zpět do paddocku. Už u zlomenin nás ale posílají do nemocnice, protože tam mají lepší rentgeny a další vybavení,“ uvedl na prosincovém setkání s fanoušky český zástupce ve třídě Moto GP, Karel Abraham.
Zároveň dodal, že na místě musí být rovněž přítomný vrtulník záchranné služby. „Je důležité, aby byl připravený k okamžitému zásahu. Pokud by se na okruhu nenacházel nebo by nebyl provozuschopný, nesmíme vůbec závodit.“
Na místě je až šest set novinářů
Kromě zdravotnického a bezpečnostního personálu připravují pořadatelé také zázemí pro novináře, kterých se během závodního víkendu vystřídá na okruhu až šest set. V případě Grand Prix České republiky jsou jim permanentně k dispozici celkem čtyři lidi, kteří se starají o všechny jejich potřeby.
„Mezi ně spadá například distribuce oficiálních výsledků. MotoGP Media Officer nám je vždy přinese, my je okopírujeme a dáváme pozor na to, aby je měli všichni přítomní novináři k dispozici. Já pak kromě toho ještě asistuji na tiskových konferencích s jezdci,“ uvedla Magdalena Pivodová.
Zaměstnanci takzvané recepce jsou na místě vždy od středy, kdy přijíždějí jezdci na okruh. Jejich pracovní doba není přesně daná, platí však, že ráno začínají už kolem sedmé hodiny ráno. V sobotu pak končí kolem desáté hodiny večer, v neděli dokonce až po půlnoci. „Bývá zde mnoho zahraničních novinářů, kteří píší články nebo upravují fotky mnohdy až do jedné hodiny ranní. Neustále něco potřebují, a my jim tak musíme být pořád k dispozici,“ dodala Magdalena Pivodová.
Z Mendlova náměstí zdarma až na okruh
Návštěvníky, kteří dorazí na okruh autem, směřují organizátoři na parkoviště nedaleko hlavní vstupní brány. Příznivci Moto GP se však k automotodromu dostanou také hromadnou dopravou, kterou ve spolupráci s dopravním podnikem zajišťuje Spolek pro GP ČR. Autobusy jezdí z Mendlova náměstí na okruh úplně zdarma, cesta trvá zhruba půl hodiny.
„Každý rok vypravíme asi sedm desítek autobusů. Prioritně nasazujeme kloubové, protože pojmou více cestujících. Kromě linky z Mendlova náměstí pak k závodišti jezdí také linka X, která je vypravována z kempu Žebětín,“ popsala Barbora Lukšová.
Dle odhadů dopravního podniku využije bezplatnou přepravu během závodního víkendu zhruba 50 tisíc lidí. Autobusy jezdí v intervalech od dvou do třiceti minut. Z depa vyjíždějí vždy o půl sedmé ráno, zpět se vracejí v devět, respektive v sedm hodin večer.
Součástí závodního víkendu jsou doprovodné akce
Před Moto GP se na Masarykově okruhu mimo jiné staví také tribuny, chystají časomíry a velkoplošné obrazovky. Práci však mají pořadatelé také mimo automotodrom. Každý rok totiž zajišťují různé doprovodné akce, díky kterým se mohou fanoušci potkat se svými oblíbenými jezdci osobně. Největší příležitost mají především ve čtvrtek, kdy se v Galerii Vaňkovka pravidelně koná autogramiáda vybraných závodníků. Čeští piloti pak navštěvují také dětské pacienty ležící ve Fakultní nemocnici Brno.