st., 3. červen 2020 18:42

Nápad a vznik platformy dělilo pár dní, developeři pracovali každý den zhruba šestnáct hodin, říká za platformu Kultura doma Tereza Bolfová

Nemusíte za kulturou, kultura příjde za vámi domů Nemusíte za kulturou, kultura příjde za vámi domů Zdroj: frontman.cz
„Platforma by vznikla i za běžné situace, ale opatření spojená s koronavirem její vývoj urychlila,“ přiznává Tereza Bolfová, vedoucí marketingu platformy Kultura doma. Samotné vytvoření trvalo pouhých dvanáct dní. Primárním cílem bylo pomoci umělcům během koronavirové krize, nejvíc oblíbené jsou divadelní představení, které již nebylo možné přehrát na jevištích divadel. Partnerem platformy je Český červený kříž, na který putuje 15 % výdělků. Jak říká Bolfová, benefiční přesah poté začal zapadat do konceptu celého projektu.

Jak byste ve stručnosti představila platformu Kultura doma?

Kultura doma je otevřená nezisková platforma, která vznikla s cílem zastřešit roztříštěnou streamovací scénu v době boji proti koronaviru a poskytnout umělcům možnost prodávat vstupenky na své online streamy či videa. Část z vybraných prostředků náleží charitativním organizacím, které se momentálně zabývají bojem proti koronaviru. Projekt navázal spolupráci s Českým červeným křížem, svoji záštitu mu věnovalo Hlavní město Praha a Ministerstvo kultury ČR.

První myšlenka pro vytvoření platformy tedy odkazovala k tomu, aby umělci mohli realizovat svá vystoupení během krize?

Ano, platforma vznikla jako reakce na koronavirovou krizi na začátku dubna. Vytvořili bychom ji i za běžné situace, ale opatření spojená s koronavirem její vývoj urychlil. Primárně jsme chtěli pomoci českým umělcům a uměleckým institucím přežít tuto nelehkou dobu a zároveň divákům nabídnout prostor pro sledování jejich oblíbenců. Benefiční přesah pro pomoc s bojem proti koronaviru pak zapadal do celého konceptu.

Kolik lidí, kromě vystupujících, se podílí nebo podílelo na přípravě platformy? Jakou zde zastáváte roli vy?

Dohromady se na projektu podílelo zhruba deset lidí, od týmu developerů, přes organizátory a marketing, který mám na starosti já.

Je platforma ve své finální verzi? Vymýšlíte nějaké novinky, nebo zůstane ve fázi, v jaké se momentálně nachází?

Na vývoji platformy stále pracujeme a máme tisíce nápadů, jak ji vylepšit a jaké nové funkce zakomponovat. Nápad a vznik platformy dělilo pár dní, developeři na Kultuře doma pracovali stylem hackathonu, tzn. každý den zhruba 16 hodin, abychom ji v kritické situaci mohli spustit co nejdříve. Finální verze to určitě není, vždy budeme mít nápady na zlepšení. Zároveň už pracujeme na několika klonech, momentálně funguje jógová sestra Kultury doma, Flowbaba.

Existuje forma předplatného?

Vzhledem k tomu, že se na platformě objevuje mnoho umělců a výtěžek z lístků náleží vždy autorovi, je třeba zakoupit lístek na každou událost zvlášť. Je možné, že s postupným vývojem něco jako předplatné uživatelům nabídneme, ale to je teď vzdálená budoucnost. :)

Platforma nabízí široké odvětví uměleckých a kulturních projektů a vystoupení, lze říci, o jaké bývá největší zájem? Stává se, že se některá opakují?

Největší úspěch prozatím sklidily premiéry divadelních představení, které se měly původně odehrát na jevištních prknech. Uvidíme, jak se po uvolnění opatření situace vyvine. Každé vystoupení je premiérou, zároveň většina z nich zůstává uložená a je možné si je prohlédnout i zpětně. Pravidelná vystoupení prozatím nemáme, nicméně některé organizace s námi streamují častěji, k takovým patří například Pragovka Gallery.

Je platforma určena všem věkovým kategoriím? Najdou si tam „to své“ i děti a senioři? A co cizinci? Web platformy je možné nastavit také v anglickém jazyce.

Ano, platforma funguje otevřeně, bez kurátorského zásahu a tak svůj umělecký obsah může nahrát kdokoliv. Už u nás vysílal dětský kabaret i barokní soubory. Cílovou skupinou jsou čeští umělci a diváci a ti nás také navštěvují.

Jak probíhá „hledání“ umělců? Přihlašují se sami?

Z počátku jsme umělce hledali a oslovovali sami. Teď pracujeme na tom, aby přihlašování na platformu bylo co nejjednodušší, nevyžadovalo naši podporu a zároveň umělci nahrávali svá vystoupení sami od sebe.

Ceny si určují umělci, nebo je daný určitý cenový rozptyl na různé typy vystoupení? Např. za hudební se platí více, za výtvarný workshop méně?

Ceny za vstupenky jsou zcela na umělci. Nabízíme čtyři možnosti monetizace programu, fixní cenu za vstupenky, fixní cenu s možností dobrovolného příspěvku, dobrovolný příspěvek a vysílání zdarma.

Zobrazeno 1533 krát
Naposledy upraveno: po., 8. červen 2020 18:32
Pro psaní komentářů se přihlaste