Kdy pro vás jako traťového komisaře začíná Velká cena České republiky?
Dá se říci, že už v březnu, kdy musí jak stálí, tak noví komisaři podstoupit školení. Pokud mám však mluvit přímo o Moto GP, tak největší přípravy probíhají v týdnu před samotnými závody. To jsme na okruhu od sedmi ráno třeba až do osmi hodin večer.
Co všechno je nutné před závodním víkendem připravit?
Během čtyř dnů musíme zvládnout natřít obrubníky kolem trati do národních barev a na startovním gridu zvýraznit bílou barvou startovní pozice. Dále dosypáváme kameny do kačírků a odstraňujeme z nich plevel nebo stříháme keře a stromky, které by divákům mohli ztěžovat výhled na trať. Kvůli bezpečnosti jezdců také odstraňujeme staré molitanové balíky, nahrazujeme je novými a nafukujeme speciální ochranné bariéry. Další práci máme v boxech, ve kterých odstraňujeme kvůli zvětšení prostorů mříže. Máme toho celkem hodně.
Na trati se však pohybujete i během samotné Grand Prix. Co mají komisaři na starosti během konání akce?
Minimálně hodinu před zahájením ježdění musí být každý komisař na své stanici. Během ní se kontroluje vybavení stanice, mezi které patří vlajky, hasící přístroje, tabulky s čísly, hrábě a popruhy na odklízení motocyklů. Přes vysílačky musíme navázat spojení s dispečinkem a velitel stanice určí, kde bude jaký komisař a jakou práci bude v případě incidentu vykonávat.
A co se týče samotného ježdění?
Celý den sledujeme dění na dráze a pokud se něco stane, musíme se co nejrychleji dostat k jezdci. Dohlížíme také na dodržování pravidel, jakékoliv prohřešky musíme nahlásit ředitelství závodu. V době mezi tréninky nebo závody pak všichni komisaři kontrolují, zda je trať v pořádku a případně z ní odstraňují různé nečistoty, jako například olejové skvrny.
Jak postupujete v případě pádu nějakého z jezdců?
Okamžitě o pádu informuje dispečink a ostatním jezdcům incident signalizujeme vlajkami. V případě, že je pilot zraněný, pokládáme před něj doktorský balík. Dále kontrolujeme stav trati a samozřejmě odklízíme motorku z kačírku. Pokud není příliš poničená a jezdec je v pořádku, zvednutím předního kola z ní vysypeme kameny a další nečistoty a snažíme se závodníkovi pomoci vrátit se na trať. Někdy jsou ale stroje hodně poničené. To pak vytlačíme motorku za svodidla a zavoláme odtah, s jehož pomocí odvezou většinou tři komisaři motorku zpět danému týmu. A pro jezdce přijede skútr.
Na starost toho tedy máte opravdu hodně. Víte, kolik komisařů je přibližně během Grand Prix na okruhu?
V loňském roce nás bylo dohromady dvě stě padesát. Čtrnáct lidí bylo v boxech a na starosti měli kontroly startů závodů. My ostatní jsme byli rozmístění v dalších stanicích, kterých je na okruhu dvaadvacet.
Počet osob na jednotlivých stanicích je daný?
Vše záleží na umístění dané stanice. Minimální počet je ale pět lidí – dva komisaři mají na starosti signalizování změny stavu trati vlajkami, a tři jsou v zatáčce a starají se o úklid motorek a kontrolu trati. V některých stanicích je tak třeba i více než dvacet lidí.
Pracujete vždy celý den, nebo se s ostatními traťovými komisaři na stanicích střídáte?
Celý den, od rána do večera. Naše pracovní doba začíná, když se jezdci vydávají na trať, a končí, když jsou odježděné všechny závody. Někdy je hodně náročné udržet celou dobu pozornost, ale motorky a zejména Moto GP miluju, takže je pro mě tato práce takovým splněným snem.
V úvodu rozhovoru jste zmínil, že se všichni traťoví komisaři musí před zahájením sezóny zúčastnit školení. Můžete mi prozradit, co je jeho součástí?
Jde o jednodenní školení. Jeho součástí je přednáška o sportovních pravidlech, vlajkách a změnách pro nadcházející sezónu. Školitel nám také promítá videa přímo od Dorny a ukazuje nám na nich, v jakých situacích se komisaři zachovali správně, a kdy naopak měli volit jiné řešení. Účastníme se také zdravotních a protipožárních školení. V závěru dne nás pak čeká test, který musíme napsat s maximálně dvěma chybami.