Jak to tedy je?
Sleva ve výši 75 % platí pro studenty a seniory od 1. září 2018 ve všech vnitrostátních dálkových a regionálních autobusových a železničních linkách v rámci integrovaných dopravních systémů a také linkách městské hromadné dopravy. Týká se zejména žáků a studentů od 6 do 26 let a seniorů nad 65 let. Zmíněné věkové skupiny se při nároku na slevu musejí vždy prokázat platným dokladem totožnosti nebo oficiálním průkazem s fotografií, jménem a datem narození. Studenti mimo jiné předkládají platný žákovský průkaz nebo ISIC. Slevu tak může využít kdokoli bez ohledu na státní příslušnost.
Výjimku tvoří sleva při cestě do zahraničí. To se týká hlavně studentů, kteří k nám dojíždí studovat například ze Slovenska. V tomto případě je sleva platná pouze do poslední stanice nebo zastávky před státní hranicí. Pokud tedy student jede z Olomouce do Žiliny vlakem (společností RegioJet), tak sleva na jízdné platí jen po stanici Mosty u Jablunkova a dál již platí tarif, který je platný na Slovensku.
„Slevu jsme zavedli, aby se zlepšila dostupnost veřejné dopravy pro významnou skupinu obyvatel, která má nižší příjmy, a tím pádem i omezenou možnost využívat častěji cestování vlaky a autobusy,“ uvádí Ministerstvo dopravy na svých webových stránkách.
Na samotné dopravce se zaměřují kontroly z Ministerstva dopravy. Ty dohlíží na dopravce, zda prodávají správné jízdenky a jestli dostatečně kontrolují doklady nutné ke slevě. „Kontroloři prověřují, zda mají cestující k jízdenkám se slevou vydaným ve vozidle příslušný průkaz dokládající nárok na slevu. Tedy jestli dopravci nebo řidiči nedávají zlevněné jízdné i cestujícím bez nároku s tím, že to doplatí stát,“ sdělil bývalý ministr dopravy Dan Ťok. Kontroly probíhají vždy namátkově zhruba v pětistovce spojů.
Tip pro studenty!
Pokud cestujete do zahraničí, tak je pro vás výhodnější si koupit dvě jízdenky. První na české území do poslední stanice se slevou na studentský průkaz či ISIC. Zaplatíte tak jen 25%. A pak si od první stanice po hraničním přechodu koupit novou v odpovídajícím tarifu a ve výsledku za cenu ušetříte! Kdybyste si totiž koupili jízdenku na celou trasu, tak od státní hranice zaplatíte plné jízdné, jelikož systém cestu vypočítává jako celek. Když si cestu rozdělíte, tak systém vám konkrétní slevu započítá na každou jízdenku zvlášť.
Studenti odmítají navýšení slevy
Ihned po rozhodnutí, že dojde k navýšení slev se studenti rozdělili do dvou pomyslných táborů. Jedni jsou za zvýšení rádi, jelikož ušetří. Dokonce si nemusí například shánět bydlení, jelikož se jim vyplatí do školy dojíždět. Druzí naopak protestují a chtějí, aby se peníze využili efektivněji. Například v oblasti školství nebo sociální péče. Došlo k menším demonstracím, kde se studenti podepisovali pod otevřený dopis nesoucí název: Odmítáme levnou jízdu za horším vzděláním.
Studenti poté poslali otevřený dopis premiérovi Andreji Babiši. Chtějí, aby vláda revokovala usnesení o zavedení slev pro studenty a seniory. „Středoškoláci a studenti učitelských oborů vyjadřují nesouhlas s kroky vlády Andreje Babiše, na jejichž základě má resort ministerstva školství přijít o 400 milionů korun v souvislosti s novými slevami na jízdné pro mládež a seniory,“ řekla Veronika Svrčinová z neziskové organizace Otevřeno. Podle organizace je školství dramaticky podfinancované. Dokládají to data z mezinárodního srovnání, podle nichž Česká republika do vzdělávání investovala nízké procento HDP.
„Je pro nás nepřijatelné, že druhé největší škrty jsou právě v oblasti vzdělávání. Požadujeme, aby vláda toto usnesení revokovala, plánovaný výdaj 400 milionů korun vyhledala v jiných kapitolách státního rozpočtu a tyto peníze z rozpočtu školství reinvestovala do některé z oblastí vzdělávání,“ uvedli u události na Facebooku nezisková organizace Otevřeno a Česká středoškolská unie.
Podle předsedy vlády, kabinet jen přesunul peníze z investičních programů a kurzových úspor, které ministerstva nedokázala utratit. Toto tvrzení ale razantně odmítla předsedkyně České středoškolské unie Lenka Štěpánová. „Jakékoliv prostředky jsou pro školství klíčové. Jestliže se dají přesunout, což vláda dokladuje právě jejich odkloněním do slev na jízdné, nepovažujeme jediný důvod pro jejich neinvestování zpět do vzdělávání za relevantní,“ sdělila. „Naopak požadujeme, aby vláda našla cestu, jak peníze efektivně využít právě pro účely zvyšování kvality vzdělávání,“ dodala Štěpánová.
Andrej Babiš se proti tomuto výkladu ohradil. „Je to naprosto nesmyslná a mylná interpretace jedné vládní tabulky a rád bych to uvedl na pravou míru,“ uvedl na svém facebookovém profilu Babiš. Přesunem nevyčerpaných výdajů údajně nedochází k žádnému omezení výdajů kapitol. „Byly to peníze z nevyčerpaného investičního programu vysokých škol a peníze především z nedočerpání a kurzových úspor v mezinárodní vědecké spolupráci. Takže k žádnému omezení nedochází,“ dodal Babiš.
Následně premiér České středoškolské unii písemně přislíbil, že v roce 2019 přidá do školství 30 miliard. „Petice byla úspěšná a celou věc vidíme tedy jako uzavřenou. Naše školství už nebude drasticky podfinancované, ale jenom podfinancované,“ napsala na Facebook Česká středoškolská unie.
Veřejná doprava je více atraktivnější
Ministerstvo dopravy eviduje, podle předběžných údajů, že v roce 2019 počet cestujících ve veřejné dopravě stoupl celkem o 6,5 procenta. „Díky slevám v dopravě zájem o tento typ cestování trvale roste a to zejména v případě dojíždění do velkých měst. Tratě v okolí Brna a Prahy jsou již na hranici své kapacity,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. „Vlakovou a autobusovou dopravu využívá více cestujících. Díky slevám na jízdné jsme zlepšili dostupnost veřejné dopravy pro studenty i seniory a ulehčili jim finanční situaci. Dojíždění do školy nebo k lékaři už jejich peněženky zatěžuje mnohem méně,“ dodala ministryně financí Alena Schillerová.
O atraktivitě vypovídají i čísla z rozpočtu výdajů Ministerstva dopravy. „V roce 2019 výdaje činily celkem 5 762 miliard korun a aktuální výše čerpaní pro letošní rok ke dni 25. 5. 2020 činí 1 734 milionů korun,“ sdělila mluvčí ministerstva financí Anna Fuksová.
V případě soukromých dopravců je pro cestování vlakem také velkým lákadlem palubní servis. Například u soukromého dopravce RegioJet (dále RJ) v ceně jízdenky obdržíte zdarma vodu, tisk a italskou kávu Illy, popřípadě si můžete dát občerstvení za příznivé ceny. „Máme za sebou rok výrazného růstu, přepravily jsme rekordních více než 10,5 miliónů cestujících, což meziročně znamená nárůst o přibližně milion nových cestujících,“ uvedl mluvčí RJ Aleš Ondrůj. „Proto výrazně investujeme do rozvoje našeho vozového parku. Počítáme s pořízením celkem až stovky dalších vozů tak, abychom mohli dále navyšovat naše přepravní kapacity,“ dodal Ondrůj.
Dlouhodobý růst cestujících zaznamenaly také České dráhy (dále ČD). „Růst počtu cestujících souvisel s širší nabídkou spojů, služeb (WiFI), nasazením modernějších vlaků, ekonomickým růstem a dalšími faktory. Zavedení studentských a seniorských slev tento trend ještě podpořilo u těchto dvou cílových skupin,“ řekl mluvčí ČD Petr Šťahlavský.
Přírůstek cestujících zaznamenala také společnost Leo Express (dále LE). „To že se k nám opakovaně vracejí cestující a stále přibývají noví, jen ukazuje, že oceňují naší vizi kvalitní a ekologicky udržitelné dopravy. Dokládá to téměř půl miliardový obrat a 1,25 milionů cestujících za první polovinu tohoto roku,“ sdělil ředitel LE Peter Köhler.
Kvůli navýšení atraktivity LE zavedl v roce 2018 program ve kterém děti, studenti a senioři dostanou zbylých 25 % z jízdenky zpět ve formě leo korun. „To je kredit, který mohou využít na nákup dalších jízdenek. Jediní tak těmto cestujícím po každé projeté jízdě vrátíme celé jízdné,“ uvedl mluvčí LE Emil Sedlařík. Podmínkou je ale členství ve věrnostním programu Smile Club. „Budeme rádi, pokud si studenti a senioři za ušetřené peníze užijí například občerstvení na našich palubách nebo si občas užijí jízdu ve vyšších třídách našich vlaků a autobusů,“ dodal ředitel LE pro Českou a Slovenskou republiku Jakub Svoboda.
Zneužívání slev dopravci
Ministerstvo dopravy nejprve neřešilo, co a jak bude komu proplácet, a tak toho veřejní dopravci v prvním roce slev náležitě využili. Z tohoto důvodu jsou slevy na jízdné od letošního roku zastropovány. To znamená, že stát limituje výši jízdného pro výpočet slevy. Dopravci nadále uplatňují slevu 75 procent z ceny jízdenky, která ale nově bude omezena limitem Ministerstva dopravy podle počtu ujetých kilometrů.
Ministerstvo financí a ministerstvo dopravy se k tomuto kroku uchýlilo, jelikož někteří dopravci slevu zneužívali a od státu si pak nafakturovali daleko vyšší sumy, než původně cestujícím naúčtovali. „Byly také identifikovány případy, že nastavené ceny jízdenek několikanásobně převýšily obvyklé hodnoty. Aby smysl těchto slev zůstal zachován, je potřeba zastropovat cenu jízdenek pro jejich výpočet,“ sdělila Schillerová.
Právě dopravcem, který slevy zneužíval nejvíce a na kterého poukázal premiér Andrej Babiš byl soukromý dopravce Leo Express. Ten měl pohyblivé ceny, které byly závislé na tom, v jaký čas daný spoj jede a jak je obsazen. V úterý tak jízdenka z Prahy do Ostravy stála 249 korun a stát za studenta a seniora zaplatil 186 Kč. V pátek, tedy ve špičce, ale jízdenku z Prahy do Ostravy prodávali i za více než tisíc korun, zde pak stát proplácel Leo Expressu až 830 korun. Na tento fakt reagoval také Babiš na serveru iRozhlas. „Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí. Není možné, když lidem chceme dát výhodu, aby na tom někdo vydělával,“ sdělil.
Dalším příkladem byly České dráhy, kde vlastně dopravce navýšil cenu zlevněných jízdenek tak, že byly výrazně dražší než ty nezlevněné. U společnosti RegioJet má zase cestující na výběr z různých cenových tříd. Kdy v některých třídách si tak z peněz daňových poplatníků cestující dopřávají vodu, noviny a kávu zdarma.
Pokud cena jízdenky vychází na trase Praha-Ostrava na 1200 korun, tak stát podle nového stropu dopravci proplatí za slevu výrazně méně a to jen 389 Kč. Tento cenový výměr nastavilo ministerstvo financí. Cena jízdného tak na železnici nesmí překročit částku, kterou každý dopravce kalkuluje. Zároveň také cena jedné jízdenky nesmí být kompenzována cenou jízdenky jiné. Na dodržování těchto pravidel dohlíží specializovaný finanční úřad. „Ten sleduje výši jízdného a v případě podezření, že dopravce nabízí jízdné v nepřiměřené výši, zahajuje cenovou kontrolu,“ sdělil Jemelka.
Ministerstvo dopravy k tomuto kroku vedla praxe a stížnosti samotných cestujících, že dopravci nabízejí i nižší jízdné. „Uvedená praxe dopravců popírá smysl zavedení slev – přispět na jízdné těm, kteří to potřebují. Nikoliv tedy těm, kteří na cenu nehledí a zaplatí bez problému zlevněnou jízdenku z Prahy do Ostravy za 300 Kč, i když mohou jet s jiným dopravcem podstatně levněji, uvedl bývalý ministr dopravy Vladimír Kremlík.
Data za rok 2019 ještě nejsou uzavřena. Nicméně v prvním čtvrtletí fakturovaly za jízdné nejvíce České dráhy a to 217 milionů korun. Za ním je RegioJet, kterému stát proplatil 30 milionů a třetí je Leo Express který si nafakturoval přes 12 milionů korun.
Slevy během koronavirové krize
Již v začátku propuknutí pandemie koronaviru se ministryně financí Alena Schillerová vyjádřila, že počítá s omezením slev na jízdném pro studenty a že by sleva zůstala pouze penzistům, jelikož stát dopravcům ročně vyplatí stovek milionů korun. Zatím ale vláda do poskytovaných slev nijak nezasahuje. Došlo pouze ke snížení vyčleněné částky. „Z důvodu snížení zájmu o cestování v době pandemie bylo přistoupeno ke snížení částky pro tento účel o 1,5 mld. korun,“ sdělil Jemelka.
České dráhy zaznamenaly přechodný pokles cestujících až o 10 procent, než je obvyklá poptávka. „Stejně jako všichni dopravci v ČR i v zahraničí jsme zaznamenali v souvislosti s opatřením k pandemii koronaviru pokles cest u všech skupin cestujících,“ řekl Šťahlavský. „Také přirozeně se zrušením výuky ve školách a se zákazem volného pohybu a doporučením seniorům, aby omezili volný pohyb a kontakty v souvislosti s prevencí před nákazou, došlo k poklesu cest také u studentů a seniorů,“ dodal.
Ztrátu v desítkách milionů korun, která se každý den prohlubuje, zaznamenal také dopravce Leo Express. „Leo Express ji prozatím vyčíslil na desítky milionů korun a vzhledem k nízké poptávce způsobené současnou krizí a opatřeními vlády toto číslo narůstá každý den,“ sdělil Sedlařík. Tato situace bude mít na společnost negativní dopad. „Ten může být vidět na snížení počtu spojů, komfortu a zvýšení cen jízdného v případě, že nebude řádně fungovat konkurenční prostředí a liberalizovaný trh,“ dodal Sedlařík.
RegioJet naopak konstatuje, že je stávající situace příležitostí k růstu. Jelikož rok 2019 byl pro společnost doposud neúspěšnějším obdobím z pohledu ekonomiky. Zakončil jej se ziskem ve výši 167 milionů korun. „Před pandemií platilo, že RegioJet je u zákazníků dopravcem první volby. To znamená, že většina cestující, když cestovala, automaticky na prvním místě preferovala naše vlaky,“ řekl Ondrůj. Během pandemie tento trend údajně společnosti zůstal a zůstane i po ní. „RegioJet pozitivně komunikuje preventivní opatření – každý cestující dostává zdarma během cesty roušku, vozy jsou před každou jízdou dezinfikovány a dezinfekce je také dostupná všem cestujícím během jízdy,“ dodal Ondrůj.