út., 27. duben 2010 16:38

Klavírní virtuos přednášel na konviktu

Od 19. dubna do 29. dubna probíhá druhý ročník hudebního festivalu Music Olomouc, v rámci kterého dnes bylo možno navštívit přednášku předního českého klavírního interpreta Daniela Wiesnera.

Přednáška s názvem Česká a evropská klavírní tvorba posledního dvacetiletí byla rozdělena do tří bloků. První z nich byl pozváním na večerní koncert, kde Daniel Wiesner přednese skladby současných českých skladatelů. Koncert Soudobá hudba pro klavír se uskuteční v Uměleckém centru UP v Kapli Božího Těla. Zahájení se plánuje na 19 hod. Wiesner mimo jiné zahraje čtyři preludia prof. Vičara, který působí na Univerzitě Palackého v Olomouci. Profesor byl na přednášce osobně přítomen a spolu s Wiesnerem podali k cyklu preludií výklad. V rámci této části přednášky Wiesner okomentoval také práce ostatních autorů, které bude dnes večer interpretovat. Pro ilustraci pustil posluchačům úryvky skladeb, které osobně nahrával. Příjemným zpestřením přednášky bylo, když Wiesner některé ukázky zahrál přímo v posluchárně.

V druhé části přednášky se Wiesner věnoval evropské klavírní hudbě 20. století a také přednesl úryvky skladeb autorů, o nichž byla řeč. Závěrečný blok věnoval melodramům.

Na přání přednášejícího se diskuze nenechala na konec přednášky, jak je běžné, ale odpovídal na dotazy v průběhu svého výkladu. Řada otázek se týkala jeho vztahu k autorům skladeb, které hraje, protože Wiesner se s většinou z nich osobně zná. Posluchače zajímalo, jakou roli hraje názor interpreta při vzniku skladby. Wiesner přiznal, že sám do tvorby autorům nemluví, ale protože se skladatelé čas od času nechají unést a ve snaze vymyslet originální dílo napíší do not technicky nehratelné pasáže, někdy je podle něj nutné do procesu vzniku nového díla zasáhnout. Také vyzdvihnul výhodu toho, že často vystupuje na premiérách nově napsaných děl. Je tak podle něj snazší ze sebe dát do přednesu více vlastního projevu. Nesouhlasí totiž s umělci, kteří si skladbu nejprve naposlouchají od řady jiných interpretů a pak jejich prvky přednesu zkopírují. I své žáky prý vede k tomu, aby skladbu nejprve cvičili sami a nenechali se ovlivňovat přednesy jiných. Až ve chvíli, kdy má interpret skladbu nastudovanou, je podle něj dobré poslechnout si cizí nahrávky. To přednes okoření, ale zanechá interpretův osobní podíl na uměleckém dojmu.

Do konce festivalu proběhne ještě jedna přednáška, a to Filmová hudba: Skladatel versus režísér. Přednášet bude Emil Vilický v aule Přírodovědecké fakulty UP ve čtvrtek 29. 4. od 17 hod.

Zobrazeno 2309 krát
Naposledy upraveno: út., 2. prosinec 2014 21:38

Související články

Pro psaní komentářů se přihlaste