1. Cíl práce
Cílem mého samostatného projektu je vytvořit grafický návrh layoutu časopisu, který se zabývá vegetariánstvím a zdravým životním stylem. Při volbě tématu i realizace jsem vycházela z mnou absolvovaných specializačních kurzů, kterými byly Praktikum a Workshop DTP a kurzy Základy epidemiologie a zdravotnictví a Zdravotně-sociální žurnalistická specializace. Vzhledem k požadovanému rozsahu cca 30 hodin práce jsem se rozhodla vytvořit návrh obálky, šesti běžných stran a zadní strany periodika. K realizaci projektu jsem použila programy Adobe InDesign CS6 a Adobe Photoshop CS6.
2. Zdůvodnění volby tématu
Tematické zaměření časopisu jsem volila se záměrem představit vegetariánství jako zdravý způsob života. Časopisů a publikací věnující se zdravému životnímu stylu je na českém trhu nepřeberné množství. Periodické publikace, které by věnovali způsobu života a stravování bez živočišných produktů bychom však mohli spočítat na prstech jedné ruky. Téma jsem si také vybrala proto, že mě osobně tato problematika zajímá a sama jsem vegetariánkou již bezmála pět let. Časopis Healthier (což v překladu z angličtiny znamená „zdravější“) by měl přispět k popularizaci tohoto způsobu života, přičemž by vegetariánství mělo být zasazováno do kontextu zdravého životního stylu.
V souladu s tímto záměrem jsem se snažila vytvořit i odpovídající grafické ztvárnění. Mým cílem bylo vytvořit lákavou, moderní, pozornost upoutávající, ale ne však příliš vyzývavou a křiklavou vizuální podobu obálky a nekomplikovaný a variabilní layout vnitřních stran. Inspiraci jsem čerpala především z obálek současných časopisů, např. Dieta, Zdraví, Health & Beauty, jelikož čtenářskou obec především těchto periodik se z velké části snaží časopis Healthier oslovit. Obálka má oproti vnitřním stranám časopisu specifickou funkci, je důležitým marketingovým nástrojem a tomu by měla odpovídat i její grafická úprava, kterou jsem se snažila vytvořit v duchu populárních moderních lifestylových časopisů. Grafická úprava vnitřních stran by zase měla čtenáři usnadnit orientaci v časopise a přispívat k přehlednosti a zbytečně neztěžovat percepci informací.
3. Stav problematiky
Jak jsem již zmínila, časopisů věnujících se vegetariánství není v Česku příliš mnoho. V tištěné formě v současnosti nevychází v podstatě žádné periodikum zaměřené tímto směrem. V prostředí internetu však můžeme nalézt několik web-zinů věnujících se tomuto tématu, mezi jinými např.: http://vegetarian.cz/, http://www.eticke-vegetarianstvi.cz/, https://vegetarian-vegan.cz/, http://csvv.cz/. Co se týká časopisů o zdravém životním stylu, tam je již nabídka podstatně širší. Z tištěných magazínů, které v současnosti vycházejí, můžeme jmenovat následující tituly.
Časopis Zdraví
vydavatel: Časopisy 2005, s.r.o
Měsíčník o zdravém životním stylu se kromě péče o zdraví věnuje rodině a dětem, kosmetice, cvičení nebo psychologickým problémům. Obsahuje také rozhovory se slavnými osobnostmi, nejrůznější recepty a rady odborných lékařů ohledně konkrétních problémů čtenářů.[1]
Časopis Dieta
vydavatel: Mladá Fronta, a.s.
Dieta je moderní lifestylový časopis pro aktivní a náročné ženy, které si váží svého zdraví a zdraví své rodiny. Dieta je pozitivně motivující osobní trenér, který učí nejen zdravě jíst, shodit pár kil nebo se dostat do formy pomocí speciálních tréninkových plánů, ale také vnímat a mít rád své tělo. Neslibuje zázraky, ale přináší fakta o nových trendech ve výživě, formování postavy a udržení fyzické kondice. To vše je doplněné módou a kosmetikou pro mladou sebevědomou ženu.[2]
Časopis Blesk zdraví
vydavatel: Ringier Axel Springer CZ, a.s.
„Měsíčník Blesk zdraví je zaměřený na témata spojená se zdravým životním stylem. Přináší rady odborníků ke konkrétním problémům, které nás trápí v dnešní době či v daném ročním období, zabývá se otázkami fitness i psychologie. To všechno doplňují odlehčená témata, soutěže, zdravé rady z kuchyně nebo tipy ze zahraničí.“[3]
Časopis Moje zdraví
vydavatel: Mladá Fronta, a.s.
„Jedná se o populárně-naučný zdravotnický časopis, který odborně garantovanou a zároveň srozumitelnou formou přibližuje čtenářům jednotlivé zdravotní problémy, přičemž největší důraz klade na možnosti prevence. Podrobně seznamuje s novinkami ze světa medicíny, prezentuje jednotlivé volně prodejné léky i možnosti přírodní léčby bylinkami. Specifikem časopisu Moje zdraví je orientace na podporu práce lékárníků, kterým slouží jako doplňující zdroj informací pro zákazníky a je jim pomocníkem při prodeji léčebných, zdravotních a farmaceutických produktů a služeb.“[4]
Časopis Kondice
vydavatel: Easy Publishing, s.r.o.
Kondice je lifestylový časopis o zdraví, kráse a vitalitě. Spojuje v sobě lékařskou odbornost, žurnalistickou úroveň a obrazovou kvalitu. Seznamuje čtenáře s řešením zdravotních a estetických problémů, které jim dnes nabízí medicína a kosmetika. Redakční tým Kondice je složený z profesionálních novinářů a z odborných poradců - lékařů. Pro Kondici pracuje stálý tým 26 lékařů a odborníků na výživu, krásu, psychologii a sport.[5]
Časopis Jóga dnes
vydavatel: Power Yoga Akademie, s.r.o.
I když název tohoto časopisu naznačuje něco jiného, cílem časopisu Jóga dnes je přinášet nejnovější informace o zdravém životním stylu, pohybu, správném způsobu stravování, relaxaci. Zajímá se také o psychologii, astrologii, východní filozofii a samozřejmě o jógu a powerjógu.[6]
Časopis Health & Beauty
vydavatel: Luxury Guide, s.r.o.
„Časopis Health & Beauty je nejnovějším titulem portfolia vydavatelství Luxury Guide s. r. o. Čtvrtletník přináší nejaktuálnější novinky, inspiraci a doporučení profesionálů z oblasti estetické medicíny, plastické chirurgie, zdraví a psychologie. Redakční radu tvoří přední čeští lékaři z řad dermatologů, estetických chirurgů, stomatologů a terapeutů. Obsah každého čísla je členěn do několika sekcí: estetika, anti-age, zdraví a psychologie. Health & Beauty, s podtitulem „Krása přeje připraveným”, je jediný časopis na českém trhu, který nemíchá kosmetiku s luxusní dermatologií.“ [7]
Internetových médií věnujících se zdravému životnímu stylu najdeme nespočet. Mezi nejznámější patří například http://www.jak-zit-zdrave.cz/, http://www.fithall.cz/, http://www.vimcojim.cz/cs/ nebo http://www.jakbytfit.cz/ a také internetové verze již zmiňovaných časopisů – např. http://www.mesicnikzdravi.cz/, http://www.fitweb.cz/, http://www.kondice.cz/ atd. Žádný z nich se však nezaměřuje na vegetariánství nebo se mu případně věnuje jen okrajově. Proto v tomto směru vidím volný segment trhu, který by časopis Healthier mohl vyplnit. Otázkou však zůstává, zda by byl takový druh časopisu schopen se uživit, natož něco vydělat, vzhledem k malému českému trhu, kde navíc vegetariáni tvoří jen pouhá 2 % populace.[8]
4. Ideový plán
Řada studií potvrzuje fakt, že vegetariáni bývají obecně zdravější než konzumenti masa. Tento jev jsem se snažila reflektovat i v názvu časopisu. Rozhodla jsem se proto pro anglický výraz Healthier, který je krátký, výstižný a promítá se v něm i zaměření časopisu, který není jen o zdraví nebo zdravém životním stylu, ale zaměřuje se na vegetariánství jakožto zdravější alternativu. Už název by tedy měl potenciální čtenáře nalákat na to, že po přečtení časopisu nebudou „jen“ zdraví, ale zdravější.
Jelikož bylo mým záměrem vytvořit takový layout, který by odpovídal současným trendům, inspirovala jsem se současnými populárními magazíny, a to zejména při tvorbě titulní strany. Na obálku jsem vybrala jednu fotografii známé osobnosti, podle níž jsem následně volila barvy. Protože se nejedná o bulvární společenský magazín, kombinovala jsem jen dva odstíny s neutrální černou, bílou a šedou. Mým cílem bylo, aby obálka působila poutavě a atraktivně, ne však příliš ukřičeně a neseriózně. Nejprve jsem na základě titulní fotografie zvolila tmavě zelený odstín, který jsem doplnila komplementární výraznou růžovou barvou, aby bylo dosaženo požadovaného kontrastu. Kontrastu v typografii jsem dosáhla použitím dvou typů písma – patkového a bezpatkového – a aplikováním široké škály řezů.
U vnitřních stran časopisu již není atrakční funkce dominantní, proto jsem i grafickou úpravu volila střízlivější. Důraz jsem spíše kladla na čitelnost, orientaci v publikaci a přehlednou hierarchii textu, rubrik i jednotlivých článků. K sazbě základního textu jsem zvolila patkové písmo, které je považováno za nejlépe čitelné. Pro sazbu některých stran jsem však volila i písmo bezpatkové, které působí modernějším dojmem. Nadpisy jsou vysázeny z bezpatkového tučného fontu, jelikož je tento typ písma výraznější a vhodnější při použití barev.
Pro lepší orientaci čtenářů jsem v záhlaví stran umístila název rubriky, který je od obsahu oddělen tečkovanou linií. V zápatí strany je uveden název časopisu a číslo strany. Tam, kde podklad není bílý nebo je umístěna inzerce, se tyto prvky neobjevují.
Zvolila jsem standardizovaný formát A4 (210 x 297 mm), který je v dnešní době nejpoužívanějším formátem a považuji jej pro tento typ periodika za více než vhodný. Vzhledem k barevným prvkům, které jsou umístěny až do krajů strany, bylo však nutné při návrhu pracovat s formátem tzv. na spadání (o 3 mm širší z každé strany než je formát A4), což zamezí tomu, aby se po vytisknutí objevil u okraje úzký proužek nepotištěné plochy.
5. Postup práce
Tvorba samostatného projektu zahrnovala několik fází. Nejprve bylo třeba promyslet, jaké bude tematické zaměření časopisu a co bude tvořit jeho obsahovou náplň. O zaměření jsem měla jasno již od začátku a obsah časopisu jsem poté sestavovala převážně z článků vytvořených během studia, jak v rámci výuky tak i mimo ni. Volila jsem „nadčasová“ témata a témata týkající se zimního období, jelikož jsem vytvářela únorové číslo magazínu. Taktéž jsem hledala vhodné objekty pro inzerci s ohledem na zaměření časopisu.
Protože obsah publikace netvoří jen text, ale i obrazové prvky, další fáze spočívala v hledání vhodných podkladů, především fotografií. Jak uvádí Bhaskaranová (2007), při zařazování obrázků do designu je třeba brát v úvahu řadu věcí, včetně kvality jejich rozlišení. I když zajistíme vhodné fotografie z hlediska jejich rozlišovací schopnosti, je občas nutné s fotografiemi dále manipulovat, aby se zdokonalil jejich vzhled. V mém případě bylo třeba upravit například pozadí titulní fotografie, kde by reklamní nápisy působily velmi rušivě (viz obr. 1) nebo upravit barevnost i pozadí fotografií osob pořízených k anketě (viz obr. 2). K tomuto účelu jsem využívala program Photoshop.
Obr. SEQ Obrázek \* ARABIC 1: Manipulované pozadí titulní fotografie |
Obr: SEQ Obrázek \* ARABIC 2: Upravená fotografie k anketě |
Jelikož drtivá většina nalezených obrazových podkladů byla v barevném prostoru RGB, bylo nutné je převézt do prostoru CMYK, aby bylo možné barvy správně reprodukovat při tisku. K této editaci byl také použit Adobe Photoshop.
Následně jsem přistoupila ke zpracování podkladů při sazbě, tedy rozmístění textu a obrazu do stran, aby bylo dosaženo požadovaného výsledku. V této fázi jsem již pracovala převážně v programu InDesign. Začala jsem úpravou titulní strany obálky, kterou jsem však průběžně pozměňovala i během tvorby následujících stran.
5.1. Obálka
Grafickou podobu titulní strany jsem již rozebírala v předcházející kapitole, zde bych se však chtěla zmínit ještě o logotypu. Pro ten jsem zvolila písmo Georgia, které se jinde v typografii časopisu neobjevuje. Původně jsem vybrala písmo bezpatkové, tučné, obtažené linkou a verzálkové, poté mi však tento styl přišel příliš vyzývavý až bulvární a rozhodla jsem se jej zcela změnit. Vybrala jsem tedy bezserifový font, takový, který je vhodný i pro text ve větší velkosti, nepodléhá příliš módním trendům a působí seriózněji. U tak velkého stupně písma však bylo nutné upravit mezipísmenové mezery, aby nápis působil opticky celistvě a vyrovnaně.
Součástí obálky je také její zadní strana, která tvoří ve všech časopisech důležitý inzertní prostor. I já ji jsem tedy využila pro umístění inzerce. Navrhla jsem zde reklamu pro vegetariánskou jídelnu v centru Olomouce. Logotyp a fotografie jsem získala z webových stránek, stejně jako texty, které jsem však pro potřeby této inzerce upravila. Barvy jsem volila na základě logotypu, kombinovala jsem tedy „přírodní“ odstíny zelené s výraznější červenou barvou. Pro text jsem zvolila font Futura, který vypadá moderně, lehce a nepůsobí rušivě v kombinaci s typem písma použitým v logotypu.
5.2. Písmo
Písmo je v publikaci nejen nositelem informačního obsahu, ale jeho forma se podílí i na jejím celkovém vzhledu a na tom, jak čtenář tiskovinu vnímá. Snažila jsem se proto kombinovat dva typy písma, jeden modernější pro titulky (Futura) a druhý tradičnější, avšak lépe čitelný pro základní text (Times New Roman). Pro větší typografickou pestrost jsem na titulní straně použila dva písmové fonty a to opět písmo Futura v kombinaci s Goudy Old Style. Názvy rubrik v záhlaví stran jsou taktéž vysázeny tímto typem písma. Pro sazbu základního textu jsem kromě Times New Roman na jedné straně využila také font Arial, aby texty nepůsobily až příliš stereotypně. Na dvoustraně věnované interview jsem použila kresebné písmo Scriptina Pro, které tvoří výrazný poutač pro oči a zároveň působí dojmem, jako by se jednalo o podpis osoby.
Velikost základního textu se pohybuje v rozmezí 9-11 bodů, velikost titulků, mezititulků a perexů je různá v závislosti na úpravě konkrétní strany. Snažila jsem se využít co nejvíce vyznačovacích řezů daných písem, aby celková typografie působila pestře, ale zároveň harmonicky.
Základní text je zarovnán do bloku a jeho sazba je provedena na 3 sloupce, nicméně daný layout dovoluje využít i dalších variant (v případě receptů je text zalomen na 4 sloupce a v případě ankety na 5). Zarovnání pro titulky jsem volila na pravý praporek nebo na střední osu a v případě titulní strany je část textu zarovnána vpravo. Násilné roztahování titulků přes celou šíři sazby není považováno za vhodné, proto je tedy nežádoucí zarovnávat titulky do bloku.
5.3. Inzerce
Inzerce je stěžejním zdrojem příjmů každého vydavatele, proto je i v časopisech tomuto typu sdělení věnován určitý prostor. I já jsem se tedy snažila tento prvek včlenit do svého návrhu. O grafickém ztvárnění reklamního sdělení na zadní straně obálky jsem se již zmiňovala, vytvořila jsem však ještě dvě inzertní plochy. První z nich, reklama na značku Ibalgin, je umístěna v dolní polovině strany v rubrice Zdraví. Zde jsem použila písmo Avalon, které tato značko užívá ve svém logotypu. Dosáhla jsem tak harmonického efektu, který je navíc umocněn uklidňujícími modrými odstíny barev a použitím fotografie oblak v pozadí. Dochází tak k podvědomé asociaci zobrazených produktů značky s klidem, uvolněním či úlevou.
Druhá reklama je umístěna na poslední straně uvnitř časopisu. Jedná se o celostránkovou inzerci produktů Goody Foody, což jsou bezmasé výrobky rostlinného původu připomínající vzhledem i chutí různé druhy a úpravy masa. Podklady pro ztvárnění této inzerce jsem získala na webových stránkách a při návrhu jsem vycházela z barevných odstínů loga. Text jsem vysázela fontem Futura, který dle mého názoru působí lehce a svěže, což jsou charakteristiky údajně vlastní i plátkům Goody Foody. Taktéž jsem tím dosáhla harmonie s písmem použitým v ostatních částech časopisu.
5.4. Závěrečné úpravy
Jednou z posledních fází tvorby samostatného projektu byla kontrola návrhu a úprava případných chyb a nedostatků. Bylo nutné odstranit jednoznakové předložky a spojky, které zůstaly na konci řádků, což lze provést dvěma způsoby – buď pomocí tzv. stylů GREP, nebo s využitím funkce hledat a nahradit. Taktéž bylo nutné zkontrolovat výskyt parchantů, tzv. vdov a sirotků, které jsou zejména při vícesloupcové sazbě nežádoucí. V případě vdovy se jedná o první řádek odstavce, který je ve sloupci jako poslední, sirotek je východový řádek odstavce, který je naopak ve sloupci jako první. Tyto typografické chyby bylo třeba odstranit.
Taktéž jsem v této fázi dolaďovala různé detailnější úpravy, jako proklad řádků, velikost a řez písma, sjednocení barev atd. Nakonec jsem znovu zkontrolovala všechny vazby a barvy, zvláště jejich převedení do CMYKového režimu. Jakmile jsem byla s výslednou podobou návrhu časopisu spokojená, exportovala jsem je do formátu PDF v tiskové kvalitě, což představovalo poslední krok v tvorbě samostatného projektu. Jelikož projekt ve skutečnosti do tisku nepůjde, nýbrž bude sloužit jen pro náhled na obrazovce, neprováděla jsem vyřazování na tiskový arch a ani jsem tedy do tohoto náhledu nezahrnula spadávku, tiskové značky apod.
Na závěr bych chtěla podotknout, že jsem zdroje k převzatým či přeloženým textům uváděla přímo u konkrétních článků v časopise. Jsem si vědoma, že tyto informace se v časopise běžně neuvádějí, rozhodla jsem se je tam však uvést z důvodu větší přehlednosti. Běžně by se zde místo odkazu na zdroj mohl objevit například emailový kontakt na autora článku nebo odkaz na internetovou stránku periodika, kde se čtenář dozví další doplňující informace.
6. Sebehodnocení
Výsledný grafický návrh, jenž se mi podařil vytvořit, hodnotím veskrze kladně. Domnívám se, že cíle, které jsem si vytyčila v úvodu práce, se mi podařilo naplnit. Vytvořila jsem grafický návrh moderního časopisu, který se zabývá vegetariánstvím a zdravým životním stylem. Navrhla jsem, dle mého názoru, poutavou a atraktivní titulní stranu, která odpovídá současným trendům. Grafickou úpravu vnitřních stran časopisu jsem naopak vytvořila jednodušší, střízlivější a přehlednější, abych se však vyhnula stereotypnosti, navrhla jsem i strany s výraznějším designem.
Při tvorbě projektu jsem narazila především na dvě úskalí. Prvním byl nedostatek vhodných kvalitních fotografií s odpovídajícím rozlišením. V některých případech jsem se tedy nakonec spokojila i s méně kvalitními fotografiemi, vzhledem k tomu, že projekt ve skutečnosti nebude reprodukován tiskem a pro náhled na obrazovce jsou tyto obrazy dostačující. Druhým úskalím pro mě bylo jakési nutkání neustále návrh upravovat, zdokonalovat, měnit apod. I když jsem s ním byla spokojená, vždy jsem našla něco, co si vyžadovalo opravy nebo změny, tudíž mi tvorba projektu nakonec zabrala více času, než jsem předpokládala. I přesto mě práce na samostatném projektu velmi bavila a byla pro mne bezpochyby přínosem.
Do budoucna by se zajisté dal rozpracovat návrh layoutu celého časopisu, příp. i jeho dalších čísel. Je však dle mého názoru škoda, že na našem malém desetimilionovém trhu, kde navíc vegetariáni tvoří pouhá 2 %, by takový časopis měl jen mizivou šanci se uživit, natož něco vydělat. Já osobně – a troufám si tvrdit, že i spousta dalších – bych byla jeho pravidelným odběratelem.
Realizace projektu v PDF zde.
Použitá literatura a zdroje
AMBROSE, Gavin a HARRIS, Paul. Grafický design: typografie. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2967-8.
BHASKARANOVÁ, Lakshmi. 2007. Design publikací: vizuální komunikace tištěných médií. Praha: Slovart. ISBN 978-80-7209-993-1.
ELIŠKA, Jiří. Vizuální komunikace. Teorie barev. [Online] [Cit. 21. 4. 2014] Dostupné z: http://www.jirieliska.cz/fileadmin/user_upload/knihy/Barvy%2004.pdf
KOČIČKA, Pavel a BLAŽEK, Filip. 2004. Praktická typografie. Brno: Computer Press. ISBN 80-722-6385-4.
[1] Časopis Zdraví. Periodik.cz. [cit. 21. 4. 2014] Dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=100767
[2]Časopis Dieta. Periodik.cz. [cit. 21. 4. 2014] Dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=114
[3] Časopis Blesk zdraví. Periodik.cz. [cit. 21. 4. 2014] Dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=1009
[4] Časopis Moje zdraví. Periodik.cz. [cit. 21. 4. 2014] Dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=99
[5] Časopis Kondice. Magaziny.cz [cit. 21. 4. 14] Dostupné z: http://kondice.magaziny.cz/#celypopis
[6] Časopis Jóga dnes. Periodik.cz. [cit. 21. 4. 2014] http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=840
[7] Časopis Health & Beauty. Periodik.cz. [cit. 21. 4. 2014] Dostupné z: http://www.periodik.cz/predplatne/casopis.php?akce=titul&titul=100879
[8] Veganů a vegetariánů přibývá. Bio-info.cz [cit. 21. 4. 2014] Dostupné z: http://www.bio-info.cz/zpravy/veganu-a-vegetarianu-pribyva