st., 1. květen 2019 06:32

Druhá Tvář studentů

Samostatný projekt fotografické specializace pod vedením Ing. Petra Zatloukala.

Cíl práce

Cílem projektu Druhá tvář studentů je odhalit, čím se studenti odlišují od běžného studentského života. Že to nejsou pouze studenti, ale také lidé, co ve svém volném čase dělají různé zajímavé věci. Snažím se v něm zobrazit studenty v jejich běžném prostředí, nad nějakou knihou či sešitem. Na druhé straně se snažím zachytit jejich druhé já ve světě, který se tolik liší od jejich běžného studijního dne. Fotografie je zachycuj při nejrůznějších koníčcích, kterým se věnují.

Součástí fotografií jsou také medailonky všech studentů, popisující jejich cestu k danému koníčku. Dozvíme se v nich jak si studenti našli cestu k tomu, co dělají ve volném čase.

Zdůvodnění volby tématu

Jsem studentkou skoro celý svůj život a neznám nic jiného. Spousta pracujících se domnívá, že na nic jiného nám nezbývá čas. Myslí si, že nás studium definuje. To ale není pravda. Chtěla jsem tedy tyto druhé tváře některých studentů poznat osobně. Co vlastně všechno můžeme při studiu stíhat. Studentem je dnes každé dítě a mnoho mladých míří po střední škole na univerzitu. Jsme tedy poměrně v převaze. Můžeme ale ve svém volném čase dělat neuvěřitelné věci. Můžeme být herci, žonglovat s ohněm, střílet z luku a mnoho dalšího. A co se tedy skrývá za těmi hodinami volného času, kdy studenti nebdí nad knihou, jsem se rozhodla zjistit.

Mé fotografie zachycují studenty ve dvou prostředích, nad knihou či sešitem. Což může být doma, v knihovně, v kavárně nebo v parku na lavičce. Nebo v úplně odlišném prostředí, což je jejich vysněné místo, kde tráví každou volnou chvilku. Při činnosti, která je naplňuje a baví. Jejich koníček.

Zvolila jsem různorodou škálu studentů z různorodými koníčky, aby práce byla co nejpestřejší.

Myslím, že téma je zajímavé a pestré. Jelikož se v něm objevuje celé škála věcí, kterým se dá ve volném čase věnovat.

Zdroje/stav problematiky

Myslím, že takové téma nikdo ještě nezpracoval, nebo jsem aspoň žádné takové nenašla. Podobné téma zpracovala moje spolužačka Kateřina Čajanková. Měla téma Druhá tvář herců Moravského divadla Olomouc. A podobně jako já je ukazovala na jedné straně jako herce a na straně druhé jako obyčejné lidi. Podobnost vidím hlavně v kontrastu představených dvojic fotografií.

Téma zaměřené na studenty měla další má vrstevnice Adéla Vilímcová s tématem Multikulturní Olomouc, kdy se zaměřovala na různé národnosti studentů studující v Olomouci.

Ideový plán

Projekt se pokusí zachytit studenty v jejich každodenním prostředí, to je při studiu. A zároveň také při jejich koníčku, kterému se věnují. Také by měl reflektovat jejich vztah k danému koníčku. Fotografie mají za úkol ukázat kontrast mezi „povoláním“ studenta a jeho koníčkem.

Záměrem je vytvořit 8 párů fotografií, které jsou od sebe navzájem odlišné. Ať už jsou studenti foceni při studiu či při svém koníčku, nemělo by se opakovat prostředí a ani koníčky.

Postup práce

Mým prvním úkolem bylo nejdříve vybrat studenty, pro svůj projekt, které budu fotografovat. To byla asi nejtěžší část projektu, jelikož není tolik studentů, co se rádo fotí v kombinaci se zajímavým koníčkem. Buď nebyl koníček dost zajímavý, nebo nebylo možné ho zachytit na fotografii. Neměla jsem žádné extra specifické parametry pro svůj výběr, kromě toho, že to musí být student a že má ve svém volném čase dělat něco zajímavého. Nejlépe tak, aby se to dalo dobře vyfotit. Vše ostatní záviselo na ochotě studenta. Napsala jsem tedy svým přátelům nebo do univerzitních skupin na facebooku, jestli by byl někdo ochotný se do mého projektu zapojit. Všechny studenty jsou kontaktovala na Facebookové stránky, nebo osobně přes kamarády. Vybírání, focení a vše potřebné pro můj projekt proběhlo od prosince 2018 do dubna 2019.

Nakonec jsem vybrala 8 studentů, většina z Univerzity Palackého a jednu studentu z VFu Brno.

8 fotografií je zachycení studentů při studiu, buď v knihovně, kavárně, studovně či doma. A druhá série 8 fotografií je focena v akci daného koníčku každého studenta. Buď při vystoupení, tréninku, nebo prostě při dané činnosti.

Fotografie jsou pořízeny digitální zrcadlovkou Nikon 3100 a buď se základním objektivem 18-55mm, ale většina je focených s pevným objektivem 50mm. Nepoužila jsem žádné příslušenství, tzn. fotografie byly foceny bez blesku, bez použití stativu, filtrů apod. Fotoaparát má k dispozici plně automatické, poloautomatické i manuální režimy. Já jsem fotila vše na režim manuál.

Při focení například divadelního představení, nebo vystoupení kabaretu jsem se potýkala se špatnými světelnými podmínkami, kdy jsem musela zvýšit citlivost ISO. Jinak většina focení při studiu měla lepší podmínky.

Výsledné fotografie jsem upravovala v programu Zoner Photo Studio 15. A fotografie jsem upravovala minimálně. Hlavně jsem upravovala expozici, černý bod, kontrast, ořez apod.

Popis fotografií

Bylo vyfoceno 8 různých vysokoškolských studentů a každý z nich je zachycen na dvou fotografiích pokaždé z jiného prostředí. Nejdříve ve studijním prostředí. Například v knihovně, studovně, doma apod. A na druhé fotografii při koníčku buď někde venku, při vystoupení, tréninku apod.

Portrétní fotografie

Důležité pro portrétní fotografii je dobré světlo a dobře naladěný model/ka. Pro portrét je nejvhodnější zrcadlovka, jelikož zachytí mnohem větší skálu světel a stínu než obyčejný digitální fotoaparát. A také má mnohem více funkcí. Také je možné, což je u portrétu oblíbené, rozostření pozadí. Čehož se u digitálních kompaktu nedočkáme. Vhodné pro portréty jsou právě pevné objektivy, které rozmazání pozadí umožňují díky clonám jako je F1.8.

Důležité je také vhodné prostředí v závislosti na fotografovaném. V jejich přirozeném prostředí například se budou cítit uvolněněji. Co se týče kompozice, tak by v portrétu měly být vždy zachycené oči člověka. Také by mělo být více místa na fotografii tam kde míří pohled dané osoby, aby se nedíval/a ven z fotografie. Také bychom měli dávat pozor na to, kdo nebo co se pohybuje na pozadí fotografie.

Fotografie 1-2

Na fotografiích je zachycena studentka Krystyna Pękała. Na první fotografii je zachycena jako typická studentka. Na druhé je jako zpěvačka v kabaretní scéně Na balkoně.

Krystyna Pękała

Pochází ze Stonavy na Karvinsku. Studuje angličtinu a hudební kulturu se zaměřením na vzdělávání. Jejím koníčkem je vystupování s uměleckým spolkem Na balkoně. Takže se zabývá hudbou divadlem a filmem. Dostala se tam přes kamaráda, se kterým chodila do filmově divadelní dílny a on ji do souboru doporučil. Divadlo a hudba ji naplňuje a dál se může rozvíjet a dělat tam to, co ve škole nemůže.

První studující fotku jsme náhodně fotily v kabinetě, který obývá doc. PhDr. Václav Řeřicha, CSc. Jelikož šel náhodou kolem a studentku znal a byl ochotný nám poskytnout prostor.

1_copy.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál.

Délka expozice: 1/160 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 200

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Druhou fotku jsem fotila v kabaretní scéně Na Balkoně při speciální akci, což byl Mafiánský večer. Tam byly horší světelné podmínky. Nakonec jsem vybrala po konzultaci fotku, kde Krystýna zasněně zpívá a musela jsem v Zoneru trochu zvýšit expozici a prosvětlit stíny.

2.jpg

Parametry fotografie:

Foceno na manuál.

Délka expozice: 1/60 s

Clona: F4.8

Citlivost: ISO 3200,

Ohnisková vzdálenost: f=38.00 mm

Fotografie 3-4

Na fotografiích je studentka Jana Lenertová. Na první jako typická studentka a na druhé jako hráčka na lesnici.

Jana Lenertová

Jana studuje druhý rok na Pdf Upol český jazyk a společenské vědy pro 2. stupeň ZŠ. Mimo jiné hraje na klavír a flétnu a jejím zajímavým koníčkem je hra na Lesnici. Její táta je totiž myslivec a někdy s ním chodí do sdružení na jejich akce. A právě proto se pro lesnici rozhodla. Aby mohla tyto akce obohatit hudbou. Je to pokračování ve skoro zapomenuté tradici, kterou do Čech přivedl hrabě Špork. Baví ji to, protože se učí zase něco nové a dělá tím také radost svému tatínkovi.

 

První fotku jsme fotily v parku jak se učí. V pozadí jsem zachytila i zdejší altánek, aby byla fotka zajímavější.

3.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/500 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 100

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

 

Druhou fotku jsme zachytily u lesního porostu, aby se to hodilo k lesnici a myslivectví. Bohužel hraje na lesnici krátce, proto nebylo možné ji vyfotit při nějakém vystoupení.

4.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/500 s

Clona: F1.8,

Citlivost: ISO 100

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm.

Fotografie 5-6

Na fotografiích je zachycena studentka Andrea Suchomelová. Na první jako typická studentka při učení a na druhé jako lukostřelkyně.

Andrea Suchomelová

Pochází původně z Prostějova, ale celý život žije v Olomouci. Studuje na Přf na Univerzitě palackého obor Experimentální biologie rostlin první rok magisterského studia. Jejím koníčkem je lukostřelba, ke které se inspirovala ze seriálu Arrow. Lukostřelba je pro ni jakási možnost k utřídění myšlenek a prohloubení soustředěnosti. Cítí se přitom dobře, hlavně pokud šípy dopadají do středu. Střílí něco přes rok a je to pro ni spíše rekreační záležitost. Časem si pořídila i vlastní vybavení a jelikož se luk skládací, může si ho s sebou vzít třeba i na hory na chatu a v klidu se zdokonalovat.

 

První studující fotka je focená v kavárně Coffee Library, kde je opravdová studentská atmosféra. Andreu zrovna čekala těžká zkouška, tak se učila za pochodu. Vybrali jsme fotku, kde jí jde dobře vidět do obličeje, protože tomu tak není u druhé fotky.

5.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/100 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 200

Ohnisková Vzdálenost: f=50.00 mm

 

Druhou fotku jsme fotily na obvyklém místě, kde Andrea trénuje svou lukostřelbu. Dojela jsem za ní autobusem, zatímco ona přijela na kole i s terčem, který bohužel na fotografii nakonec není. Bylo zataženo, ideální světlo pro fotky.

6.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/800

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 100

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Fotografie 7-8

Na fotografiích je zachycena studentka Kateřina Blažková. Na první je jako obyčejná studentka a na té druhé jako žonglérka s ohněm.

Kateřina Blažková

Pochází z Brna a studuje na Veterinární fakultě v Brně. Jejím koníčkem je žonglování s ohněm. Umělecké seskupení Duo-denum vzniklo před pár lety v oblasti severních Čech. Potom se jeden z jeho zakladatelů přestěhoval do Brna a tam se poznali a založili vlastní brněnskou pobočku. Vždy ji fascinoval oheň a pokaždé byla uchvácená z fireshow kterou viděla. Proto se o to začala více zajímat a trénovat. A už nějakou dobu s ohněm vystupuje na různých akcích.

První fotku jsme fotily v chodbách Veterinární fakulty v Brně, kde zrovna krásně svítilo sluníčko a dělalo nám to pěkné stíny z okenních rolet. Nemusela jsem ji skoro upravovat.

7.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/100 s

Clona: F3.5

Citlivost: ISO 100

Ohnisková vzdálenost: f=22.00 mm

Druhou fotku jsem si užila. Fotila jsem ji v Brně přímo na vystoupení skupiny, takže jsem viděla super show, a ještě k tomu dělala projekt. Také ovšem byly špatné světelné podmínky a tou dobou jsem ještě neměla pevný objektiv. Vybrala jsem fotografii, kde je vidět skoro ohnivý kruh a podle mě byla prostě nejlepší.

8.JPG

 

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/200 s

Clona: F13

Citlivost: ISO 1600

Ohnisková vzdálenost: f=55.00 mm

Fotografie 9-10

Na fotografiích je zachycen student Andrej Soós. Na první fotografii jako obyčejný student a na druhé jako střelec ve střelnici.

Andrej Soós

Pochází z Bánovce nad Bebravou ze Slovenska. Do Olomouce se dostal tak, že byl na stáži na katedře molekulární biologie v Bratislavě a tam mu řekli, že to studium bude lepší v Česku. Nyní studuje v Olomouci na Univerzitě palackého Molekulární biologii. Jeho koníčkem je střelba. Dostal se k tomu přes bratrance se kterým chodil střílet od 16 let. Je to pro něj relax a myslí si, že střelba je základní dovednost a mělo by se to učit více lidí.

První studující fotku jsme vyfotili ve studovně na kolejích, odkud se musí zapůjčit i klíček, který jde na fotografii vidět. Andrej mi ukazoval nějaké složité příklady, které musí počítat.

9.JPG

 

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka: expozice: 1/100 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 400

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Na druhou fotku mě Andrej vzal přímo na střelnici, kde s námi byl i jeho kamarád a instruktor. Nabídl mi abych si také vystřelila, ale to nebylo to, proč jsem tam přišla. Celou dobu jsme na uších měli sluchátka kvůli hluku výstřelů.

 

10.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/125 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 100

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Fotografie 11-12

Na fotografiích je zachycena studentka Renata Šnaurová. Na první fotce jako typická studentka a na druhé jako šermířka.

Renata Šnaurová

Pochází původně z Ostravy a v Olomouci si vybrala obor Biotechnologie a genové inženýrství, protože jí přišel dobrý vůči budoucnosti. Věnuje se už asi 3 roky historickému šermu, ke kterému ji dovedl nejlepší kamarád z dětství. Dostal ji do skupiny nedaleko Ostravy. Kromě toho dělá také Irské tance druhým rokem.

Pro první fotografii jsem šla přímo do učícího koutku Renaty, který má u ní na privátě v posteli. Kolem sebe má ráda vždy spoustu zvýrazňovačů. Poznala jsem její fajn spolubydlící a také jsem dostala šálek čaje. V pokoji bylo přítmí, tak jsme rozsvítily, co se dalo.

11_copy.JPG

 

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/100 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 400

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

K druhé fotce jsme poprosily spolek šermířů v Olomouci, jestli si můžeme přidat k jejich tréninku a zapůjčit meče, protože jinak Renata trénuje šerm v Ostravě. Byli velice ochotní a souhlasili. Renata mi ještě se svou kamarádkou ukázaly nějaké šermířské techniky.

12_copy.JPG

 

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/100 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 400

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Fotografie 13-14

Na fotografiích je zachycena studentka Veronika Srncová-Bartálová. NA první jako typická studentka a na druhé jako trenérka Jumpingu.

Veronika Srncová-Bartálová

Narodila se v Uherském Hradišti, ale první vysokou školu vystudovala v Ostravě, učitelství pro první stupeň. Z Ostravy se přestěhovala do Olomouce, kde nyní studuje filozofickou fakultu obor řízení vzdělávacích institucí. Původně dělala Feedbox, ale v Olomouci bylo na tři měsíce dopředu obsazeno, tak jí nezbylo nic jiného než vyzkoušet něco nového. Kamarádka ji před pěti lety přivedla k Jumpingu a od té doby skáče a více jak rok už předcvičuje. A tak se stalo, že skáče i každý den.

K první fotce jsme se s Veronikou uchýlily k pohodlné sedačce, kde se učívá ve zkouškovém období.

13.JPG

 

Parametry fotky:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/100 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 800

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Na druhou fotku mě Veronika vzala přímo na trénink jumpingu jedné z jejích skupin. Holky byly ochotné a nechaly mě fotit. Hodina byla energická a zajímavá, že jsem i já zauvažovala, že tento sport vyzkouším. Byly tam ovšem zhoršené světelné podmínky.

14.JPG

 

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/200 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 6400

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Fotografie 15-16

Na fotografiích je zachycena studentka Radka Dušková. NA první jako obyčejná studentka a na druhé jako neobyčejná herečka v divadelním představení.

Radka Dušková

Radka pochází z jižních Čech a v Olomouci už žije 4 roky, kde studuje muzikologii. Celý život se věnuje zpěvu a dva roky už se zabývá divadlem a filmem. Účinkuje v inscenacích Xgona, Láskabaret aneb tohle neměl nikdo číst, Pocahontas, a nově připravují inscenaci Výhybka. Organizuje také celou škálu hudebních večerů.

Na první fotku jsem za Radkou zašla do knihovny, kde se právě učila, a tak jsem s ní cvakla několik fotek mezi knihami.

15.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/100 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 200

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Pro druhou fotku jsem zašla na její divadelní představení, kde ztvárnila hlavní roli, postavu Antigony. Opět byly ztížené světelné podmínky, a proto jsem použila větší citlivost. Většinu času se Radka pohybovala ve stínu, proto bylo velice obtížné ji zachytit na fotce.

16.JPG

Parametry fotografie:

Foceno na manuál

Délka expozice: 1/100 s

Clona: F1.8

Citlivost: ISO 3200

Ohnisková vzdálenost: f=50.00 mm

Sebehodnocení

Při tvoření projektu jsem zjistila, že toto téma nebude až tak snadné realizovat, jak jsem si na začátku myslela. V některých momentech jsem se potýkala se ztíženými světelnými podmínkami, na které nejsem zvyklá a pořád se v tomto ohledu musím zlepšovat. Projekt byl sám o sobě i dost časově náročný. Jelikož pracovat takhle s lidmi vyžaduje hodně času, práce a trpělivosti. A tolik času, aby se to dalo zvládnout lépe jsem neměla ani já a ani zobrazovaní studenti. Například divadelní představení nejsou pořád a já měla na fotky jen jeden pokus. Stejně tak s ohnivým vystoupením nebo s tréninky. U těchto fotek jsem neměla čas pořádně si rozmyslet kompozici. Také bylo velmi těžké sehnat studenty s opravdu zajímavým koníkem, který se dá dobře zachytit na fotce a vůbec se domluvit. Hodně focení nedopadlo a, nebo jsme se prostě nedomluvili, nebo jsem se ani nedočkala odpovědi.

Fotografie by mohly být určitě zpracovány i lépe. Ale i tak si myslím, že jsem cíl projektu splnila. Měla jsem navíc šanci poznat spoustu zajímavých lidí. Série fotek měla ukázat, že i studenti mohou být kýmkoliv, a ne jen sedět nad knížkami.

Myslím si, že fotografování těchto studentů mě určitě obohatilo o nové zkušenosti. Dozvěděla jsem se zajímavé věci a poznala nové lidi. Nahlédla jsem trochu do jejich životů a bavilo mě to.

Zdroje:

BŘEZINA, Petr. Jak fotografovat portrét. In: Digiarena [online]. [cit. 2017-04-26]. Dostupné z: https://digiarena.e15.cz/jak-fotografovat-portret

VILÍMCOVÁ, Adéla. Multikulturní Olomouc, 25. 4. 2017, Olomouc. Dostupné online z: http://pres.upmedia.cz/up-foto/multikulturni-olomouc

ČAJANKOVÁ, Kateřina. Druhá tvář herců Moravského divadla Olomouc, 1.5 2017, Olomouc. Dostupné online z: http://pres.upmedia.cz/samostatne-projekty/fotozurnalistika/druha-tvar-hercu-moravskeho-divadla-olomouc

Zobrazeno 1864 krát
Naposledy upraveno: st., 1. květen 2019 13:50
Pro psaní komentářů se přihlaste